Hoe AI en AR de industriële sector gaan veranderen
Augmented Reality is al een tijd in opkomst in de consumentensector, met de focus van Facebook op de metaverse als het meest in het oog springend. AI wordt al succesvol toegepast in zakelijke omgevingen, met de logistieke sector als uitschieter. Een combinatie van AR en AI zal de logistieke sector en de maakindustrie grondig veranderen de komende jaren, zo verwacht Dynabook. Welke potentieel biedt die gecombineerde kracht van deze twee technologieën voor de industriële sector en welke uitdagingen komen daarbij kijken?
Potentieel
Taken zoals retrofitting (het vervangen van verouderde techniek), assemblage, productie en reparatie van productielijnen zijn perfecte opdrachten voor AI en AR. De mogelijkheid van AR om iedereen, van automonteur tot astronaut, te voorzien van een visuele overlay (bijvoorbeeld via smart glasses) met aanvullende informatie over waar ze naar kijken, geldt als zijn belangrijkste belofte. Autofabrikanten en logistieke dienstverleners zijn het verst gevorderd in het onderzoeken van het potentieel dat deze technologie biedt. Zo levert BMW al display-installaties voor onderhoud en kunnen klanten verschillende modellen en configuraties van auto's bekijken op hun eigen, virtuele oprit.
In warehousing en logistiek wordt AI steeds vaker ingezet om beschikbare capaciteit efficiënter te benutten en accurater te werken. Door taken zoals palletvoorbereiding te automatiseren worden menselijke fouten bovendien beter voorkomen, zodat klanten de juiste producten geleverd krijgen. Ook hierin speelt AI een steeds grotere rol.
AR-assistentie biedt eveneens talloze mogelijkheden binnen industriële omgevingen, denk bijvoorbeeld aan kortere en efficiëntere instructies en trainingen. Meer dan de helft van de logistieke ondernemingen is dan ook van plan om in de komende drie jaar smart glasses in te gaan zetten op de werkvloer. Gartner voorspelt dat in 2026 driekwart van de kapitaalintensieve sectoren AR zal inzetten bij eerstelijns medewerkers, om zo kosten te reduceren.
Uitdagingen…
Integratie van technologieën die zich nog aan het ontwikkelen zijn (zoals AR) is altijd een uitdaging, je weet vandaag immers niet wat er morgen mogelijk is. Ook kunnen er bij de inzet van smart glasses beveiligings- en privacyproblemen ontstaan. Omdat operationele technologische omgevingen enorme hoeveelheden gegevens en beveiligingslogboeken produceren, kan AI hierbij helpen. Zo kan AI worden ingezet om deze ruis te filteren en automatisch aanvallen, malware en afwijkend gedrag van werknemers te detecteren om organisaties en toeleveranciers te beschermen.
Hoewel de ontwikkeling van AI al verder gevorderd is, is de inzet van deze technologie tegelijkertijd duur en zijn hiervoor forse investeringen vereist. Ook kan AI moeilijk te schalen zijn, zo ontdekte Gartner. Slechts 53% van de projecten maakt de overstap van prototype naar productie, in de overige gevallen beschikken organisaties niet over de juiste tools om deze stap te zetten.
…maar geen struikblok
Deze problemen zijn hoogstwaarschijnlijk slechts kleine oneffenheden. Het betekent namelijk niet dat de implementatie moeilijk of zelfs onmogelijk is. Ten eerste zijn investeringen een noodzakelijk onderdeel van bedrijfsgroei, en de meeste leidinggevenden zijn het erover eens dat AI en AR al na korte tijd een uitstekend investeringsrendement beloven – mits correct ingezet. Zo wordt in de Tsjechische Bosch-fabriek bijvoorbeeld de smart glasses-oplossing van Dynabook gebruikt om de productiviteit en efficiëntie van de technische dienst te verbeteren, voornamelijk van elektromonteurs bij onderhoudswerkzaamheden. Door dit succes wordt er nagedacht over een bredere inzet van AR smart glasses binnen deze fabriek.
Ten tweede zijn AI, AR en devices zoals smart glasses veel sneller gegroeid in de logistieke sector dan in de consumentensector. Traditioneel ontwikkelt de groei van apparaten die aan populariteit winnen door zakelijk gebruik iets langzamer dan wanneer consumenten de aanjagers zijn. Terwijl de wereldwijde uitgaven aan AR- en VR-headsets, software en diensten (inclusief aankopen door consumenten) in 2020 stegen tot $12 miljard, was het grootste deel van deze groei terug te vinden in de zakelijke wereld. Nu AR langzaam ook populairder begint te worden onder consumenten, zal deze trend waarschijnlijk versneld worden. De investeringen van Face.book in zijn virtuele omgeving metaverse zijn wat dat betreft ook een teken aan de wand. Ondertussen blijven AR en smart glasses terrein winnen dankzij de belofte van lagere kosten, meer veiligheid en beter leermogelijkheden. Ook gestage groei is groei.
Door: Ronald Ravel, Country Manager Benelux bij Dynabook