Vier obstakels op de weg naar digitale transformatie
44% van de bedrijven heeft de digitale transformatie versneld of is van plan deze te versnellen vanwege de COVID-19-pandemie. Ondanks dit onderzoek beweert Gartner dat meer dan 50% van de organisaties nog niet is begonnen met het actief ontwikkelen van een roadmap voor digitale supply chain-transformatie. Maar wat houdt organisaties tegen? Lees snel verder voor vier hindernissen die organisaties vaak tegenkomen op hun reis naar digitale transformatie van de supply chain (en hoe ze deze overwinnen).
1. Nog steeds fysieke basisvaardigheden aan het ontwikkelen
In feite hebben veel toeleveringsketens traag gereageerd op veranderende omstandigheden en zijn ze nog steeds bezig met het ontwikkelen van de fysieke basiscapaciteiten die nodig zijn om te concurreren op de huidige markt. Deze organisaties proberen mogelijk nog steeds inefficiënte en op papier gebaseerde processen intern te digitaliseren. In dit geval zijn hun inspanningen om supply chains te digitaliseren voorbarig; ze proberen een achterstand in te halen door digitale technologieën te implementeren die jaren geleden hadden moeten worden ingezet.
Als een organisatie niet is voorbereid in de kern van haar activiteiten, wordt het moeilijker om de technologieën te ontwikkelen en/of toe te passen die nodig zijn om digitale innovatie effectief op te schalen. Dit leidt vaak tot een andere veelvoorkomende situatie waarin organisaties nieuwe supply chain-technologieën beginnen te implementeren, zonder de gecommuniceerde voordelen volledig te realiseren.
Alleen met een zorgvuldige planning van de supply chain-strategie zullen er zichtbare resultaten mogelijk zijn. Het begint met het zetten van de eerste stap en het maken van de nodige veranderingen voordat men rechtstreeks naar de pot met goud aan het einde van de regenboog gaat. Hoewel dit misschien logisch lijkt, zetten veel organisaties in een (te) vroeg stadium nieuwe technologieën in om de transformatie van de digitale supply chain te versnellen. In veel gevallen leidt dit tot een nog grotere achterstand.
2. Niet weten waar te beginnen
Dit brengt ons bij een andere veel voorkomende situatie: het ontbreken van een plan. Dit heeft gevolgen voor organisaties op alle volwassenheidsniveaus, vooral diegene die de fysieke basiscapaciteiten nog niet hebben ontwikkeld. In alle gevallen kan het niet weten waar te beginnen bij het ontwikkelen van een supply chain-strategie leiden tot complicaties op korte en lange termijn.
Bij het bepalen van een startpunt zou elke organisatie er goed aan doen om pijnpunten te beoordelen en deze vervolgens terug te koppelen aan de juiste technologie. De specifieke pijnpunten zullen variëren omdat ze sterk afhankelijk zijn van het volwassenheidsniveau van de organisatie. Maar als u een duidelijk begrip heeft van waar de pijnpunten zitten, wordt het gemakkelijker om erachter te komen wat er kan worden gedaan om ze op te lossen.
Uiteindelijk drijft deze kennis organisaties ertoe om in de eerste plaats de juiste technologieën te verkennen, waardoor een natuurlijk pad naar digitale transformatie van de toeleveringsketen ontstaat. Van daaruit zullen de meeste organisaties zien dat de volgende stappen in hun supply chain-strategie vorm beginnen te krijgen zonder al te veel giswerk.
3. Gebrek aan expertise en/of organisatorische ondersteuning
Echte digitalisering in de supply chain wordt vaker belemmerd door mensen dan door een gebrek aan geschikte digitale technologieën. Wanneer organisaties digitale supply chain-transformatie nastreven, komen ze vaak twee interne obstakels tegen die noodzakelijke inspanningen in de weg staan: gebrek aan technische expertise en gebrek aan organisatorische ondersteuning.
Het gebrek aan technisch inzicht is van de twee belemmeringen altijd het gemakkelijkst om op te lossen. Vrijwel elke actieve supply chain-strategie erkent dat zodra de digitalisering van de supply chain een bepaald punt heeft bereikt, nieuw, ervaren talent moet worden geworven om met de oplossingen om te gaan. De strategie voor de toeleveringsketen moet ten minste passende IT-training voor huidige teamleden en externe ondersteuning van leveranciers van oplossingen omvatten.
Daarentegen is het gebrek aan organisatorische steun iets moeilijker te overwinnen. Hoewel een gebrek aan kennis van complexe technologieën en implementatiekwesties de voortgang belemmeren, kunnen technische vaardigheden worden geleerd en/of verworven. Aan de andere kant is de wil om te veranderen een gemoedstoestand. Dit vereist iets dat veel moeilijker te leren is: sterke leiderschapsvaardigheden.
Supply chain-technologieën hebben doorgaans een terugverdientijd van minder dan twee jaar en zijn fundamenteel voor een succesvolle supply chain-strategie op de lange termijn. Bovendien is bewezen dat de digitale transformatie van de supply chain groei stimuleert, risico's vermindert en kosten optimaliseert. Het is belangrijk om te onthouden dat succes een nauwe afstemming vereist tussen de organisatie en haar supply chain-strategie. Echte digitalisering van de supply chain kan alleen worden bereikt wanneer technische vaardigheden en een ruimdenkende houding samenkomen.
4. Handelspartners doen niet mee
Een ander opvallend obstakel is de complexiteit van het aansluitingsproces (ook wel onboarding genoemd). Alleen omdat een organisatie klaar is om een goed doordachte supply chain-strategie uit te voeren, betekent niet dat alle zakelijke partners staan te popelen om te anticiperen. Organisaties die digitalisering in hun toeleveringsketens nastreven, schieten vaak tekort in hun doelstellingen omdat hun leveranciers niet bereid zijn om nieuwe manieren van werken te omarmen.
Dwight Klappich, VP van Supply Chain Execution Research bij Gartner, omschrijft dit goed in een interview met Logistics Management: "In supply chain management, ongeacht de technologie, is ecosysteem enablement erg moeilijk. Een nieuwe onbewezen technologie alleen, blockchain of welke andere dan ook, zal er niet voor zorgen dat leveranciers doen wat ze moeten doen, wanneer ze het moeten doen, hoe ze het moeten doen, op de manier waarop jij het wilt doen. Het gaat niet om technologie, maar om het mogelijk maken van ecosystemen."
De kwestie van het mogelijk maken van ecosystemen is met name het geval als het gaat om EDI- en e-facturatie initiatieven. Tegenwoordig hebben organisaties vaak de neiging om vanuit een intern perspectief te opereren, terwijl een externe mentaliteit de potentiële mogelijkheden heeft die naadloze verbindingen met zakelijke partners mogelijk maken. Met een externe perspectief begrijpt de organisatie de behoeften van haar partners en kunnen ze deze proactief benaderen zonder de relaties in gevaar te brengen.
Nu u weet wat de obstakels zijn en hoe u deze kunt overwinnen…
Lees de Startersgids voor Digitale Supply Chain Transformatie om erachter te komen:
- Wat een digitale supply chain nou échtis;
- Wat u nodig heeft om een digitale supply chain te bereiken;
- Voor een indicatie van de verwachte kosten.