Het kanaal zal in 2023 duurzamer, automatischer en veiliger zijn dan ooit
Sander Groot, Head of Channels EMEA bij Juniper Networks, gaat in op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar en voorspelt wat 2023 voor het kanaal in petto heeft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is momenteel een veelbesproken onderwerp. Bedrijven in alle delen van de wereld staan dan ook onder druk om een duurzame IT-infrastructuur te implementeren, wat ongetwijfeld gevolgen heeft voor het kanaal.
Nu duurzaamheid steeds meer aandacht krijgt, willen bedrijven een infrastructuur in het leven roepen die daadwerkelijk een positieve bijdrage levert aan het milieu. Het inrichten van een duurzaam netwerk kan een groot verschil maken voor de CO2-voetafdruk van bedrijven. Dit biedt partners, resellers en managed service providers (MSP’s) uitgelezen kansen om hun klanten te ondersteunen in hun duurzaamheidstraject. Ze kunnen hen helpen met het inrichten van duurzame datacenters en de implementatie van automatiseringsoplossingen die het energieverbruik en de kosten terugdringen.
Een tekort aan technische vaardigheden
De arbeidswereld heeft de afgelopen jaren veel veranderingen en ontwikkelingen doorgemaakt, van de coronacrisis tot ‘The Great Resignation’, oftewel de grote uittocht van het personeel. Deze is inmiddels omgeslagen naar ‘The Great Regret’: veel mensen die van werkgever zijn gewisseld merken dat het gras toch niet altijd groener is aan de overkant. ‘The Great Resignation’ heeft ook de IT-sector geraakt en veel bedrijven kampen met een gebrek aan vaardigheden die nodig zijn om efficiënt te werk te gaan en klanten doeltreffend van ondersteuning te voorzien. De kans is groot dat deze sector de gevolgen hiervan in 2023 zal blijven voelen. En dat zal zowel kansen als risico’s opleveren voor partners, resellers en MSP’s.
Zo liggen er volop kansen voor hen om klanten te helpen met het moderniseren van hun netwerk in het kader van nieuwe beleidsregels voor flexwerken en thuiswerken. Voor resellers houdt dit in dat er meer bedrijven zullen willen investeren in nieuwe oplossingen, waarmee zij hun geografisch verspreide werknemers van effectieve en veilige ondersteuning kunnen voorzien. Andere bedrijven zullen hiervoor de hulp in schakelen van een MSP die in staat is om hun netwerk beter te beheren dan zij dat zelf kunnen.
Door het nijpende tekort aan technisch talent ontbreekt het de IT-afdelingen van veel bedrijven aan de benodigde vaardigheden. Resellers kunnen deze organisaties aanraden om gebruik te maken van door artificial intelligence aangestuurde netwerkoplossingen. Die kunnen hen een paar extra digitale handen bieden. MSP’s kunnen deze organisaties aan de specialistische vaardigheden helpen die nodig zijn om hun digitale transformatie in goede banen te leiden.
Het nadeel is natuurlijk dat het kanaal zelf ook worstelt met een tekort aan vaardigheden. In 2023 kunnen resellers en MSP’s een voortzetting van deze problemen verwachten. Ze doen er goed aan om plannen op te stellen om hun medewerkers nieuwe vaardigheden bij te brengen, zodat ze optimaal op zakelijke kansen kunnen inspringen.
AI en automatisering zijn vaste prik geworden
De door AI aangestuurde onderneming is een blijvertje. Partners worden zich steeds bewuster van de voordelen van een door AI aangestuurd netwerk dat gebruikmaakt van automatiseringtechnologie om processen te stroomlijnen. Daarmee kunnen zij klanten van de meest geavanceerd mogelijke netwerkoplossing voorzien.
Hoewel AI en automatiseringstechnologieën het afgelopen jaar al flink aan populariteit hebben gewonnen, zal er binnen het kanaal sprake zijn van een toenemende behoefte aan deze oplossingen. Dit komt door factoren als groeiende bedrijfskosten, de roep naar duurzaamheid en het tekort aan technische vaardigheden. AI en automatisering kunnen bedrijven blijvende voordelen bieden bij het besparen van tijd, geld en energie. Ze zullen uiteindelijk bijdragen aan wat ‘experience-first networking’ wordt genoemd.
Bedrijven krijgen oog voor het feit dat ze efficiëntere netwerken nodig hebben voor het opvangen van de risico’s rond het tekort aan IT-vaardigheden door de grote herverdeling van talent (‘The Great Reshuffle’). Door het netwerk te optimaliseren door middel van automatisering, kunnen IT-afdelingen werknemers en klanten een uitmuntende gebruikservaring bieden. De toenemende vraag naar AI aangestuurde oplossingen vanuit zakelijke klanten zal dan ook reden bieden voor kanaalpartners om in 2023 meer in deze technologie te investeren.
Versterking cybersecurity door de populariteit van de cloud en het IoT
In 2023 zal een groot aantal bedrijven gebruikmaken van Internet of Things-technologieën. Hackers zijn momenteel op zoek naar effectievere manieren om daar misbruik van te maken. Ze zoeken naar kwetsbaarheden binnen industriële netwerken en besturingssystemen om processen te verstoren en data te verzamelen in het kader van bedrijfsspionage.
IoT-apparaten zijn verbonden met een complex web van cloudomgevingen. Daarmee vertegenwoordigen ze een steeds groter risico. Aangezien er steeds meer van deze apparaten met het netwerk worden verbonden, moeten IT-afdelingen zorgen voor non-stop monitoring van het complete netwerk. Op die manier kunnen zij een baseline creëren voor de normale gang van zaken binnen hun organisatie, zodat ze verdachte afwijkingen snel te kunnen identificeren om verdere risico’s te voorkomen.
Met het oog op deze toenemende cyberrisico’s is het waarschijnlijk dat bedrijven die gebruikmaken van IoT-technologie plannen zullen opstellen voor investeringen in robuustere beveiligingsoplossingen. Dit biedt het kanaal kansen. Resellers en MSP’s moeten zoveel mogelijk kennis verwerven van de risico’s rond het IoT, zodat zij klanten die hun cybersecurity willen verbeteren van zo effectief mogelijke beveiligingsoplossingen kunnen voorzien.
Door: Sander Groot, head of Channels EMEA bij Juniper Networks