Redactie - 03 november 2022

Wat is de ‘the Mirror World’ of in Nederlands: de spiegel-wereld

Wat is de ‘the Mirror World’ of in Nederlands: de spiegel-wereld image

De spiegelwereld is niet hetzelfde als de Metaverse. Het is de weergave – het spiegelbeeld - van de echte wereld gezien in een ‘digitale spiegel’. Daar zien we ‘Digital Twins’ als de relevante objecten, die niet alleen over zichzelf informatie bezitten, maar vooral contextuele informatie bevatten. Zoals waar ze vandaan komen, welke data ze bevatten, wat hun belangrijke informatiebronnen zijn en welke andere objecten voor hen van belang zijn. Een goed voorbeeld van een digitale spiegel-wereld is Google Earth. Toegevoegde digitale informatie die met een ‘augmented reality bril’ of het ‘heads-up display’ op ons gezichtsbeeld wordt geprojecteerd.

Het begrip spiegelwereld werd als term gepopulariseerd door Yale-computer-wetenschapper David Gelernter. Het weerspiegelt niet alleen hóe iets eruitziet, maar bevat ook de context, betekenis en functie van het object. Hoe we ermee kunnen omgaan, het object eventueel kunnen manipuleren en het gebruik ervaren zoals we dat in de echte wereld ook zouden doen.

Het eerste digitale technologieplatform was het ‘world wide web’, dat zowel data en informatie digitaliseerde en als ‘kennis’ onderwierp aan de kracht van algoritmen. Het werd al snel gedomineerd door grote innovatieve Tech-spelers zoals Google, Apple en Microsoft. Het tweede digitale platform waren de sociale media zoals Facebook, Instagram, WhatsApp en Snapchat die mensen samenbrachten en lieten communiceren.

Digitaal ondergedompeld

Bij de eerste platformen keken we nog ‘van buiten naar binnen’. Bij de Metaverse - het derde digitale platform - kom je als deelnemer direct midden in de digitale wereld te staan. Een ‘onderdompelende en meeslepende ervaring’ waar je de virtuele realiteit ervaart als ware het echt. De Metaverse begon in de gamingwereld waar met VR-headsets die virtuele wereld werd gecreëerd. In de echte wereld zullen ‘augmented headsets’ en ook hologrammen die virtuele omgeving op zichtbare wijze creëren en ons gaan omringen. Op die wijze kunnen zelfs overleden sterren als Elvis weer een live concerten gaan geven.

Bedrijven zoals Roblox. Sandbox, Meta, Decentralland, Blocktopia etc. zijn op dit moment belangrijke spelers in die ‘virtual space’. Maar er zullen nog veel meer van deze deze virtuele werelden (in Metaverse termen: galaxies) ontstaan. We zitten nog in de beginfase en zien de eerste golf hiervan de pioniers. We weten uit de eerdere internet-bubbel dat pas de tweede golf bedrijven de vruchten zullen plukken van al de pioniers, zoals Yahoo, Hives, MSN, MySpace en AOL. Deze eerste spelers van het internet zijn verdwenen of volledig op de achtergrond geraakt.

Een fictie én een non-fictie wereld

De Metaverse als gameplatform is de ‘fictie verschijning’ die virtuele avatars en objecten bevat. Maar er is ook een ‘non-fictie verschijning’, die als digitale spiegel (the Mirror World) de echte wereld weerspiegelt. Denk persoonlijke digitale identiteiten en ‘digital twins’ van producten en fabrieken; met CAD/CAM opgebouwde virtuele producten en werkplaatsen die digitaal de werkelijke wereld tonen. Nieuwe ontwikkelingen gebaseerd op de uitrol van decentrale web 3.0 infrastructuren en met daarop Web3-platformen voorzien van token- en blockchain-technieken voor administratie, afrekenen en boekhouding. Net zoals we echte fysieke activa vastleggen, afrekenen en in een boekhouding vastleggen.

Deze nieuwe platformen zullen de rest van de wereld verder digitaliseren. Objecten en locaties zullen ‘machine leesbaar’ zijn, onderhevig aan de kracht van algoritmen. Net als hun voorgangers zullen deze nieuwe platformen een nieuwe welvaartsexplosie voor bedrijven en al hun gebruikers in hun ecosysteem ontketenen. Met miljoenen nieuwe ideeën – maar ook problemen en uitdagingen - die niet eerder mogelijk waren voordat machines de fysieke wereld konden zien, herkennen en (uit)lezen.

The blue hour (l’heure blue)

Dit moment van deze “New Digital Dawn” is juist zo bijzonder, omdat we nu het ‘Blue hour’ beleven: dat korte, unieke moment, vlak voor de zon boven de horizon verschijnt. Het eerste bijna onzichtbare schemerlicht dat de unieke kans biedt ons deze nieuwe wereld te zien voordat hij er echt is. De nieuwe dag dat fysiek en digitaal samensmelten. Waar iets pas echt is als het zowel in de fysieke én de digitale wereld bestaat. Het derde platform dat zodanig samensmelt met onze fysieke wereld dat ze schijnbaar één zijn en voor de mens een absoluut nieuwe ervaring creëren. De eerste keer in de menselijke geschiedenis dat we de realiteit van de fysieke wereld in de digitale wereld kunnen nabootsen en – dat is het bijzondere – dat ook omgekeerd kunnen. Dus vanuit die digitale wereld weer een fysieke verschijning maken en als fysieke ervaring kunnen beleven.

Deze meeslepende gebeurtenis vindt momenteel pal voor de ogen plaats. We zijn allemaal medetoeschouwers hiervan. Als je ziet zal het je creativiteit prikkelen om onze productiviteit te versterken op een manier zoals we dat herkennen bij crypto-valuta's en blockchain-technologie. En totaal nieuwe gebruiksscenario's voor het echte leven creëren.

Het moment dat een digitaal leven bestaat in combinatie met digitaal toegevoegde intelligentie. Dit nieuwe hybride bewustzijn is enorm opwindend maar moeilijk voor te stellen. Het creëert het vermogen om bewustzijn te hebben in een digitale wereld, met alle 'plezier en angsten' die sciencefictionschrijvers reeds eerder in hun romans en films creëerden. Daar komt nu daadwerkelijk een ‘nieuwe fysieke ervaring’ bij in een ‘bijna echte wereld’ die oorspronkelijk in de digitale wereld is bedacht en gemodelleerd.

Door: Jozua (Jos) Van Der Deijl

Telindus Proximus banner 3 1-11 tm 6-11 Fundaments BW 31-10-2024 tm 15-11-2024
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!