AWS: Generative AI is veel meer dan alleen chatbots
Chatbots zoals ChatGPT zijn slechts één klein voorbeeld van het geweldige potentieel van generative AI voor het bedrijfsleven. Maar hoe moeten CIO’s ermee aan de slag gaan? De explosieve lancering van geavanceerde chatbots en andere generative AI-technologie, zoals ChatGPT heeft de aandacht getrokken van iedereen: van consumenten tot bedrijfsleiders, tot de media. Maar dit soort chatfuncties zijn slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de potentiële impact van generative AI. Dit schrijft Shaown Nandi, Director of Technology, Strategic Industries & Accounts bij Amazon Web Services (AWS), in deze blog. Hij stelt niet alleen dat chatbots slechts het tipje van de ijsberg zijn, maar deelt ook vijf bruikbare tips om nu zelf te starten met generative AI.
De nog grotere waarde ervan zal ontstaan wanneer bedrijven het gaan toepassen ten behoeve van hun klanten en werknemers. Er is een groot aantal gebruiksmogelijkheden van productontwerp tot klantenservice en ketenbeheer en nog veel meer. Nieuwe modellen, chips en diensten voor ontwikkelaars in de cloud, zoals die van AWS, openen de deur naar grootschalige toepassing in elke sector.
Inzicht in de mogelijkheden en risico's van generative AI is van cruciaal belang voor CIO's die deze technologie willen gaan gebruiken om hun bedrijf een voorsprong te geven. Hieronder volgen mijn vijf tips om aan de slag te gaan.
1. Breng het datahuis op orde
De potentiële voordelen van het gebruik van generative AI in een bedrijf zijn te groot en de nadelen van een achterstand te groot om er nu niet mee te beginnen. Maar om te beginnen moet men ervoor zorgen dat de juiste database voor AI/ML beschikbaar is. Om hoogwaardige modellen te kunnen trainen, moet je beginnen met hoogwaardige, uniforme data van het bedrijf.
2. Bedenk use cases rond je eigen data
Generative AI zou kunnen worden gebruikt om voorspellende modellen voor bedrijven te ontwikkelen, of om het maken van content te automatiseren. Bedrijven zouden bijvoorbeeld financiële prognoses en scenarioplanning kunnen genereren om beter geïnformeerde aanbevelingen te doen voor kapitaaluitgaven en reserves. Ook zou generative AI kunnen fungeren als assistent voor artsen om aanbevelingen te doen voor diagnose, behandeling en nazorg. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit doet is Philips.
3. Duik in de productiviteitsvoordelen voor ontwikkelaars
Generative AI kan aanzienlijke voordelen opleveren voor de productiviteit van ontwikkelaars. Het kan een krachtige assistent zijn voor repetitieve coderingstaken zoals testen en debuggen, waardoor ontwikkelaars zich kunnen richten op complexere taken waarvoor menselijke probleemoplossende vaardigheden nodig zijn. CIO's moeten samen met hun ontwikkelingsteams nagaan op welke gebieden generative AI de productiviteit kan verhogen en de ontwikkelingstijd kan verkorten.
4. Neem output met een korreltje zout
Generative AI is slechts zo goed als de data waarop het is getraind en er is altijd kans op vertekening of onnauwkeurigheden. Soms is de output een reactie die plausibel lijkt maar in feite verzonnen is. Leid ontwikkelaars, technici en zakelijke gebruikers er dus toe om generatieve AI-output te beschouwen als richtinggevend, niet als voorschrijvend. Beheers de bedrijfsverwachtingen over nauwkeurigheid en houd rekening met enkele van de speciale uitdagingen rond verantwoorde generative AI. Deze modellen en systemen staan nog in hun kinderschoenen. Voor menselijke wijsheid, oordeel en curatie is er geen vervanging.
5. Denk goed na over beveiliging, wetgeving en compliance
Zoals bij alle technologie zijn beveiliging en privacy van het grootste belang. Generative AI brengt nieuwe overwegingen met zich mee, onder meer met betrekking tot IP. CIO's moeten nauw samenwerken met hun beveiligings-, compliance- en juridische teams om deze risico's te identificeren en te beperken, zodat generatieve AI op een veilige en verantwoorde manier wordt ingezet. Verder moet je plannen afstemmen op compliance en regelgeving en goed nadenken over wie de eigenaar is van de data die je gebruikt.
Generative AI heeft de potentie om een transformerende technologie te worden, die interessante problemen aanpakt, menselijke prestaties verbetert en de productiviteit maximaliseert. Duik er nu in, experimenteer met use cases, benut de voordelen, begrijp de risico's, en je zal precies weten hoe je generative AI voor jouw bedrijf in