Cyberverzekering partnerschappen nemen nieuwe vormen aan
Canalys voerde een onderzoek uit naar het veranderende landschap van cyberverzekeringspartnerschappen en hun rol bij het verbeteren van de bescherming van klanten. Canalys analist Lisa Lawson belicht haar bevindingen.
Cyberverzekeringspartnerschappen spelen een sleutelrol bij het bieden van uitgebreide bescherming
De dagen van een one-size-fits-all partnerstrategie voor cybersecurityleveranciers zijn voorbij. De RSA Conference 2024 in San Francisco liet de verschuiving zien naar diverse en collaboratieve partnerecosystemen – een verschuiving die het snel veranderende dreigingslandschap weerspiegelt. Met openbaar gemaakte aanvallen die in de eerste vier maanden van 2024 met 96% toenamen, de snel veranderende regelgeving en de economische impact van inbreuken, ontstaan er nieuwe partnerstrategieën om het risico voor klanten te beperken.
Cyberverzekeringspartnerschappen spelen nu een belangrijke rol bij het bieden van uitgebreide bescherming aan klanten en het schetsen van best practices en minimumnormen in cyberweerbaarheid. Cyberverzekeringsmaatschappijen erkennen de waarde van proactieve beveiligingsmaatregelen bij risicobeperking en werken actief samen met leveranciers van cyberbeveiliging en naleving om gebundelde oplossingen op de markt te brengen, waardoor het gemakkelijker wordt om verzekeringen aan te schaffen en risico's te beperken. Deze partnerschappen zijn een win-winsituatie voor de sector en voor alle betrokken partijen:
- Verzekeraars krijgen toegang tot nieuwe klanten dankzij een verbeterde beveiliging.
- Leveranciers van cybersecurityoplossingen bereiken een zeer specifieke doelgroep en bieden klanten uitgebreide oplossingen.
- Klanten profiteren van mogelijk lagere premies of kortingen en ondersteuning na een inbreuk, zonder dat ze in strijd komen met de gestelde voorwaarden.
Door deze partnerschappen in verschillende vormen te omarmen, ontsluiten leveranciers en verzekeringsmaatschappijen een concurrentievoordeel en verlagen ze uiteindelijk het risico. Cyberverzekeringsmaatschappijen maken gebruik van hun leverancierspartners om zich te onderscheiden door cybersecurity- en compliance-expertise, thought-leadership, tools en middelen met toegevoegde waarde aan te bieden om het algehele risico te verlagen.
Er zijn momenteel vier soorten cyberverzekeringspartnerschappen op de markt:
- Co-marketingpartnerschappen: Deze partnerschappen vereenvoudigen de toegang tot dekking door cybersecurity- en compliance-oplossingen en -tools te bundelen met verzekeringen, waardevolle co-marketingmogelijkheden te bieden, het risico voor klanten te verlagen en vaak kortingen te bieden voor gebundelde aankopen. Klanten van Cloudflare kunnen bijvoorbeeld in aanmerking komen voor lagere verzekeringspremies en uitgebreidere dekking met hun verzekeringspartners.
- Integratiepartnerschappen: Andere partnerschappen gaan verder dan co-marketing door cybersecurityproducten te integreren. Zo stellen Chubb en SentinelOne polishouders in staat om gezondheids- en cybersecuritygegevens te delen, wat leidt tot lagere premies, betere bescherming, gestroomlijnde verlengingen en kortingen.
- Cloudpartnerschappen: Cloudgiganten zoals AWS werken ook samen met cyberverzekeringsmaatschappijen om het offerte- en cybersecurity-evaluatieproces te stroomlijnen. AWS heeft nu een cyberverzekeringspartneraanduiding, waarmee klanten hun AWS-cybersecurityhouding kunnen delen met verzekeringsmaatschappijen via AWS Security Hub, wat uiteindelijk snellere offertes (binnen twee werkdagen) mogelijk maakt en hogere dekkingslimieten of lagere premies voor de klant mogelijk maakt. Zo kondigde Cowbell , een cyberverzekeringsaanbieder voor kleine en middelgrote ondernemingen, een partnerschap aan met AWS om de inkoop van verzekeringen te stroomlijnen en AWS-klanten toegang te geven tot de risicomanagementbronnen van Cowbell.
- Partnerprogramma's voor cyberverzekeringen: Cyberverzekeringsmaatschappijen hebben ook partnerprogramma's voor cybersecurityleveranciers opgezet om oplossingen rechtstreeks aan hun klanten aan te bieden. Cyberverzekeringsmaatschappijen, waaronder Measured Insurance en Coalition, hebben bijvoorbeeld speciale partnerprogramma's voor SaaS-cybersecurityproviders om cyberverzekeringsoplossingen aan hun klanten aan te bieden.
Gebundelde cybersecurity en verzekeringen als nieuwe standaard
Deze partnerschappen versterken de sector en verlagen het risico voor klanten. Door expertise, verzekeringen, cybersecurity en compliancetools te combineren, kan de sector een verenigd front vormen tegen cyberdreigingen. Het succes van deze partnerschappen kan in de toekomst nog meer gebundelde en uniforme beveiligings- en verzekeringsaanbiedingen betekenen, zoals blijkt uit de recente aankondiging van Guardz dat het nu cyberverzekeringen aanbiedt naast zijn cyberbeveiligingsbeschermingsplatform voor MSP's en MKB's.