Over verwachtingsmanagement, applicatie silo’s en integreren
Er wordt 26 graden beloofd en de temperatuur bereikt slechts 25 graden; u bent teleurgesteld. Als de voorspelling 23 graden is en het wordt 25 dan is het een topdag. Maar de belofte dat cloud, geïntegreerde applicaties, agile of no-code oplossingen uw IT problemen oplossen heeft alleen maar voor teleurstellingen gezorgd. Waarom?
U kent allemaal het gevoel. De knoop is doorgehakt, de experts zijn het eens en de voorstudies wijzen allemaal hetzelfde uit; die nieuwe applicatie of die migratie naar de cloud gaat alleen maar voordelen opleveren. Lagere kosten, flexibiliteit, tevreden gebruikers en natuurlijk veiliger. De wereld voelt weer een beetje vriendelijker en onze CV krijgt weer een boost. Maar al snel blijkt halverwege de oorspronkelijke planning dat er met veel factoren geen, of te weinig rekening gehouden is: weerbarstige gebruikers, legacy-systemen, data die niet beschikbaar is, een leverancier die veel belooft, te weinig levert en weigert met andere applicatieleveranciers te overleggen en ga zo maar door.
Budgetten worden overschreden, personeel raakt gefrustreerd en uiteindelijk zitten we toch weer opgescheept met een nieuwe IT silo. Maar dan wel een hele moderne, die in de cloud draait!
Technologie op #1!
De redenen achter de meeste moeizame IT-projecten zijn eigenlijk heel simpel; bij iedere grote strategische beslissing staat nog steeds de technologie op #1. Of het nu gaat om een nieuw aan te kopen of te bouwen geïntegreerde applicatiesuite of een nieuw (cloud)platform, er is te weinig oog voor datgene waar het nou eigenlijk om gaat; de data.
Iedere organisatie bezit terabytes aan data, gegenereerd door soms wel honderden applicaties, gemuteerd door meerdere afdelingen/departementen of zelfs 3de partijen als partners en toeleveranciers. En het is maar zelden duidelijk wie de eigenaar van die gegevens is, welke gegevens nou onderhavig zijn aan privacywetgeving, wat van vitaal belang is voor de organisatie, wat gedeeld mag worden en met wie en onder welke voorwaarden en ga zo maar door.
Geleerd van het verleden?
Op één of andere manier zijn veel organisaties er, ondanks jarenlange ervaring, niet in geslaagd om de verwachtingen die het management heeft van grote IT-projecten, op de juiste manier te managen. Of misschien zijn ze zelf echt overtuigd dat deze grote stap/aankoop/strategische wijziging eindelijk de voordelen gaan bieden die iedereen zo graag wil. Flexibiliteit, lagere kosten, betere dienstverlening, veiliger etc. De lat wordt erg hoog gelegd (anders wordt het project niet goedgekeurd) maar ondanks alle ervaring die we inmiddels zouden moeten hebben eindigen we toch weer met een nieuwe IT-silo, overschreden budgetten en een oplevering die veel te laat komt.
Blijf doen wat je deed…
Als je blijft doen wat je deed, blijf je krijgen wat je kreeg. En dus zijn er in de afgelopen jaren met nieuwe technologie veel moderne silo’s bijgebouwd. Silo’s waar we tegen exact dezelfde problemen aanlopen als in het verleden; data wordt dubbel opgeslagen, data wordt niet of met mondjesmaat gedeeld, er is geen duidelijke eigenaar en antwoord geven op de vraag: “Hoeveel integraties zijn er nou eigenlijk, wie is daar verantwoordelijk voor, hoe veilig zijn ze en wat voor gegevens worden er uitgewisseld?” is moeilijker dan ooit.
Integratie Strategie
Het is tijd dat we de lessen uit het verleden herkennen en stappen nemen om het beter te doen. De eerste stap is simpel; definieer een Integratie Strategie. Zo’n strategie is niet ingewikkeld, maar wel veel werk. Het in kaart brengen van de data, wie de eigenaar is, welke integraties er al zijn, welke gegevens er uitgewisseld worden en een classificatie van die data kost even tijd. Maar een belangrijk onderdeel van zo’n strategie; een beschrijving van de gegevens die via een standaard integratie, door iedereen die daar de rechten voor heeft, te zien of te muteren is, zorgt er wel voor dat het implementeren van een nieuwe applicatie, cloud-dienst of nieuw businessproces ineens veel sneller en efficiënter verloopt. De techniek er achter is niet belangrijk, of het nu gaat om een RestAPI, een Enterprise Service Bus (ESB) of een andere technologie de service moet eenvoudig te vinden en te gebruiken zijn. En als zo’n integratie dan als dienst via de cloud afgenomen kan worden, dan is dat helemaal mooi!
Bel ons gerust voor een afspraak of download één van onze kennisdocumenten. De wereld verandert steeds sneller en u kunt simpelweg niet langer blijven doen wat u deed.
Tekst: Marcel den Hartog. In samenwerking met partner Enable U