Witold Kepinski - 16 januari 2025

Ecodesignwetten zullen smartphones in 2025 transformeren

20 juni 2025 markeert een mijlpaal voor de Europese smartphonemarkt. Op deze datum treden twee richtlijnen van de Europese Commissie in werking die de industrie verstoren, door nieuwe normen voor energielabels en ecodesigns. Canalys analisten Ben Caddy en Runar Bjørhovde gaan in deze blog nader in op deze ontwikkelingen.

Ecodesignwetten zullen smartphones in 2025 transformeren image

Smartphoneverkopers en hun leveranciers passen producten en roadmaps aan sinds de eerste conceptversies van de richtlijnen in 2022 werden gepubliceerd. In de komende negen maanden zullen fabrikanten nieuwe en bijgewerkte apparaten uitbrengen, aangezien elk product dat na 20 juni 2025 op de markt moet blijven, hieraan moet voldoen. Als Apple bijvoorbeeld de volgende iPhone-serie na juni 2025 op de markt wil houden, zullen de wijzigingen waarschijnlijk worden doorgevoerd tijdens de volgende lanceringsevenementen.

Leveranciers hebben minder controle over hun ontwerpen en meer operationele complexiteit – maar welke impact heeft dit op de industrie? En zullen leveranciers de nieuwe wetgeving zien als een bedreiging of een kans?

Wet 1: Introductie van energielabels op smartphones

Energielabels zijn niet nieuw. Ze worden al sinds begin jaren 90 gebruikt voor veel productcategorieën, variërend van displays tot gloeilampen tot wasmachines. Vanaf volgend jaar verschijnen soortgelijke labels voor het eerst op alle smartphones.

De labels bevatten een energie-efficiëntieclassificatie, categorisering van valbescherming, categorisering van de herstelbaarheidsindex , batterijduurzaamheidscapaciteit en IP-classificatie. Momenteel zijn leveranciers op zoek naar specialisten om deze tracking aan uit te besteden.

Met de energielabels wil de Commissie leveranciers stimuleren om duurzamer te werk te gaan en consumenten nieuwe tools geven om hun aankoopbeslissingen te sturen. Maar het nut van de labels zal afhangen van de verdeling van scores. Bij tv's bijvoorbeeld scoort meer dan 93% van de gevolgde modellen E, F of G op energie-efficiëntie, waardoor het een ineffectieve vergelijkingstool is.

Wet 2: Ecodesign voor repareerbaarheid, duurzaamheid en recycleerbaarheid

De Ecodesign-richtlijn van de Europese Commissie is verontrustender voor leveranciers, omdat de vereisten van invloed zijn op apparaatontwerpen, inventarisplanning en softwareondersteuning. In het kort omvat de richtlijn:

  • Reparatie en hergebruik: Leveranciers moeten reserveonderdelen en reparatie-informatie voor gespecificeerde componenten leveren gedurende ten minste zeven jaar nadat de verkoop is stopgezet. Sommige reserveonderdelen zijn alleen beschikbaar voor professionele reparateurs, terwijl andere ook beschikbaar moeten zijn voor consumenten.
  • Duurzaamheid: Apparaten moeten 45 keer een meter vallen overleven zonder dat de functionaliteit afneemt. Ze moeten voldoen aan krasbestendigheidsniveau 4 op de hardheidsschaal van Mohs en bescherming bieden tegen waterspatten en stofdeeltjes. Ze moeten ook een minimale batterijcapaciteit van 80% hebben na 800 oplaadcycli en fabrikanten moeten OS- en beveiligingsupdates leveren gedurende vijf jaar na het einde van de plaatsing van het apparaat op de markt. De richtlijn definieert "update" niet specifiek en laat onduidelijkheid bestaan ​​over de juridische conclusies die in de toekomst moeten worden getrokken. Het blijft onduidelijk of "systeemupdate" verwijst naar functionaliteitsondersteuning of updates van de versie van het besturingssysteem.
  • Recycling : Informatie over demontage (stappen, gereedschappen en technologieën) moet gedurende 15 jaar worden verstrekt.
  • Transparantie : Leveranciers moeten online openbaar beschikbare informatie verstrekken over het gebruik van schaarse mineralen, indicatieve recycleerbaarheidsscore, percentage gerecyclede inhoud in het product, IP-classificatie en batterijduurzaamheid. Klanten moeten toegang hebben tot batterijdiagnose-informatie en aanbevelingen over hoe de levensduur van batterijen kan worden geoptimaliseerd.

Hoewel de Europese Commissie de nalevingsverplichting aan leveranciers heeft opgelegd, vereisen de meeste veranderingen dat leveranciers samenwerken met een reeks partners in de toeleveringsketen en distributeurs. Bijvoorbeeld, om ervoor te zorgen dat software-updates haalbaar zijn, is ondersteuning van de chipset-ODM's (zoals Qualcomm, MediaTek en UNISOC) vereist.

De vereisten voor reserveonderdelen zullen een laag complexiteit toevoegen aan de resourceplanning van leveranciers, met name voor voorraadbeheer, om kosten en operationele efficiëntie te verzekeren. Nauwere samenwerking met distributeurs of reparatiespecialisten zal waarschijnlijk nodig zijn.

Marktimpact en risico's

Ontwerpwijzigingen, meer jaren softwareondersteuning en het beheren van reserveonderdelenvoorraden zullen allemaal kosten met zich meebrengen die de balans tussen prijsstijgingen en marges nog lastiger maken. Hoewel alle leveranciers zich aan dezelfde regelgeving moeten houden, is de relatieve impact niet gelijk verdeeld.

Apple en Samsung domineren in Europa. In de eerste helft van 2024 namen ze samen 59% volumeaandeel en 80% waardeaandeel van de smartphonemarkt. Deze leveranciers hebben zowel schaal als goed presterende high-end portfolio's, wat de interne rechtvaardiging kan vereenvoudigen en kostenstijgingen kan beperken (bijvoorbeeld vanwege bestaande jaren van softwareondersteuning op high-end apparaten die al compliant zijn). De veranderingen zullen ongetwijfeld een gedoe zijn, maar de grootste uitdaging voor Apple en Samsung zal zijn om het verhaal te bezitten en het om te zetten in een thought leadership-kans.

Het resterende marktaandeel is voor talloze leveranciers om om te vechten. Hier hebben de meeste leveranciers te maken met zware concurrentie en smalle marges, vooral omdat de meeste leveranciers zich richten op het midden- tot lage segment. Zonder grote volumes zullen extra kosten per apparaat, bijvoorbeeld voor meer jaren softwareondersteuning, het moeilijker maken om winstgevend te opereren.

Bovendien zullen langere levensduur van apparaten en een sterkere tweedehandsmarkt leiden tot een kleinere totale adresseerbare markt van nieuwe apparaten en meer druk op leveranciers in dit segment. Bijgevolg zal het leverancierslandschap op de lange termijn waarschijnlijk krimpen, omdat het slechts voor een paar leveranciers mogelijk zal zijn om een ​​omvang te bereiken die langetermijnoperaties winstgevend kan maken.

Leveranciers zullen hun portfolio's waarschijnlijk ook tactisch aanpassen. Kortere modellevenscycli, inclusief vroegtijdige stopzetting, kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om de zevenjarige vereiste eerder dan later te starten. Daarnaast kunnen leveranciers EU-specifieke SKU's of modellen overwegen die voldoen, misschien terwijl ze ook voldoen aan de vereisten om te worden vermeld in de portfolio's van specifieke operators (zoals eSIM's). Maar het kan moeilijk zijn om dit intern te rechtvaardigen zonder een aanzienlijk huidig ​​volume.

Onduidelijke impact op opgeknapte apparaten

Vanuit een perspectief van ecologische duurzaamheid is de Ecodesign-richtlijn van de Europese Commissie een mijlpaal in de aanpak van voortijdige veroudering van consumentenelektronica. De redenatie achter de richtlijn is dat smartphones die langer meegaan en duurzamer zijn, de verversingscycli vertragen en de productie van e-afval minimaliseren in een tijd waarin de planeet e-afval produceert met een snelheid die vijf keer hoger ligt dan de snelheid waarmee het wordt gerecycled, aldus de VN.

Maar de impact van de Ecodesign-richtlijn – naast de regelgeving voor het recht op reparatie die in Europa en sommige Amerikaanse staten opkomt – op de markt voor opgeknapte smartphones blijft onzeker. Enerzijds zou het beschikbaar stellen van reserveonderdelen en reparatiehandleidingen de repareerbaarheid moeten vergroten. Langdurige OS-ondersteuning is een andere belangrijke stap om ervoor te zorgen dat smartphones opgeknapt en opnieuw gebruikt kunnen worden, waardoor het risico op een e-waste-crisis, zoals die waarmee de pc-markt te maken krijgt wanneer de ondersteuning voor Windows 10 in oktober 2025 eindigt , wordt verkleind .

Aan de andere kant kan de richtlijn de "eerste levensduur" van smartphones verlengen, wat potentieel de restwaarde verlaagt. Zelfs als ze opgeknapt zijn, zal de verkoopbaarheid en waarde van een opgeknapte smartphone die vijf, zes of zeven jaar oud is, afnemen omdat hij vele generaties achterloopt.

Het bezitten van de boodschap is de grootste kans

De meeste leveranciers zullen moeten kiezen tussen stilletjes gehoorzamen (of zelfs weerstand bieden) en zelf proberen de boodschap over te brengen.

Verschillende leveranciers hebben de afgelopen jaren kritiek gekregen op greenwashing, en het naar voren brengen van verbeterde duurzaamheid en repareerbaarheid in de berichtgeving kan helpen leiderschap en vooruitstrevendheid te benadrukken. Maar deze berichtgeving is alleen een first-mover advantage. Hoewel Fairphone en HMD zeer repareerbare apparaten verkopen, is geen van beide groot genoeg om de industrie te veranderen.

Bovendien kunnen verbeterde duurzaamheid en repareerbaarheid helpen om prijsstijgingen te rechtvaardigen (misschien zelfs meer dan complementaire AI-functies) en de lange termijnwaarde van producten ondersteunen. Misschien kan het zelfs een sterkere push faciliteren om software en aftersales-ondersteuningsprogramma's te laten groeien, zoals AppleCare+, Moto Care en Samsung Care+.

Dat is ALS een verkoper het aandurft om de boodschap te bezitten. Het zou geen verrassing zijn als verkopers stil zouden blijven en rustig zouden gehoorzamen te midden van hun vele juridische gevechten met de EU.

Sophos Cybersecurity on Tour 11-02-2025 BW Visma Connect Gold awards 17/01/2025 t/m 24/01/2025 BN + BW
DIC Awards 5/12/2024 t/m 20/03/2025 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!