De groei van de hoeveelheid data, databronnen en analysemogelijkheden, wordt vaak aangeduid met de term Big Data. Big Data is eigenlijk de digitalisering van de maatschappij en speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. De hoeveelheid data die opgeslagen wordt groeit dagelijks. Consumenten slaan steeds meer data op. Denk hierbij aan bestanden, foto's en films. We delen ook steeds meer data op bijvoorbeeld Facebook en YouTube. Door het gebruik van social media en mobiele apparaten groeit de data exponentieel. meer>
Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door:
Organisaties in het MKB dreigen achter te blijven in de groei van de ICT-toepassingen. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van de ICT development-index die jaarlijks in opdracht van brancheorganisatie BTG wordt opgesteld. Petra Claessen (foto)...
De ontwikkeling van technologieën, zoals Big Data, artificial intelligence (AI) en machine learning, blockchain en de toenemende voorkeur voor oplossingen in de cloud, zorgen ervoor dat de definitie zo goed als dagelijks veranderd. Een digitale sup...
Splunk, speler op het gebied van dataplatformen voor security en observability, kondigt haar next generation Splunk Platform aan. Dankzij de uitbreidingen van het Splunk Cloud Platform en de beschikbaarheid van Splunk Enterprise 9.0 kunnen klanten s...
Splunk, speler op het gebied van dataplatformen voor security en observability, kondigt, tijdens zijn jaarlijkse gebruikersconferentie .conf22, nieuwe mogelijkheden aan voor zijn integrated security en observability dataplatform. Dankzij de uitbreidi...
Terwijl CFO's zoeken naar manieren om de impact van inflatie op de marges te bestrijden, kunnen selfservice-analyse een cruciaal hulpmiddel zijn om de productiviteit van werknemers te verhogen. Dit blijkt uit een onderzoek van Gartner. In december 20...
Databricks, gespecialiseerd in data, AI en lakehouse-architectuur, lanceert het eerste lakehouse-platform dat speciaal is ontworpen voor datagedreven media- en entertainmentorganisaties. Het Lakehouse for Media & Entertainment biedt een centraal ...
OVHcloud heeft aangekondigd dat het regionale SAP certificering heeft behaald voor operationele capaciteiten in de cloud en infrastructuur om SAP-omgevingen in EMEA te hosten. De aankondiging sluit aan bij de visie van OVHcloud om de sterke punt...
Snowflake, het Data Cloud-bedrijf, en Streamlit, een raamwerk dat is gebouwd om de creatie van data-applicaties te vereenvoudigen en te versnellen, hebben aangekondigd dat ze een definitieve overeenkomst hebben getekend voor Snowflake om Streamlit te...
Dremio, speler op het gebied van data lake-transformatie, heeft aangekondigd dat het een Series E-financieringsronde van 160 miljoen dollar heeft afgerond, waardoor de waardering van het bedrijf op 2 miljard dollar komt. Deze preventieve fondsenwervi...
Na een eerste evaluatie van de prestaties in het vierde kwartaal van 2021, heeft SAP zijn voorlopige financiële resultaten bekendgemaakt voor het vierde kwartaal en het volledige jaar eindigend op 31 december 2021. De omzet en winst stijge...
Naast het opslaan en delen van data, verzamelen apparaten en sensoren ook steeds meer data. Dit wordt ook wel 'Internet of Things' genoemd. De data die gegenereerd wordt bevat een schat aan belangrijke informatie voor bijvoorbeeld marketing- en sales doeleinden. Het analyseren van de data is dus eveneens een belangrijk punt. Echter is dit niet eenvoudig gezien de hoeveelheid en complexiteit van deze data.
Nadat je data geanalyseerd hebt kun je vervolgens het gedrag voorspellen. Zo kan je preventief en doelgericht te werk gaan. Je doelgroep is steeds gerichter te benaderen door de gegevens te gebruiken die je al hebt.
In veel bedrijven wordt gebruikgemaakt van Big Data. Denk hierbij aan het analyseren van bezoekers op jouw website of de statistieken van jouw social media-accounts die je dagelijks kunt bekijken.
Door de hoeveelheid data die we gebruiken en delen is het mogelijk nieuwe inzichten te creëren en zaken te voorspellen. Als je in staat bent de hoeveelheid data op de juist wijze te analyseren heb je een voorsprong op de concurrentie. Het aanbod voor de betreffende doelgroep wordt almaar gerichter. Big Data wordt ook wel 'het nieuwe goud' genoemd.
Nieuwsarchief Tip de redactie