Overnamespecialist NexyZ begeleidt 'buy-out' van ICT-bedrijven
Eigenaren of aandeelhouders die in twee stappen een ICT-bedrijf willen verkopen en begeleiding nodig hebben, kunnen aankloppen bij overname adviseur NexyZ. De vier partners van NexyZ hebben een rijk ICT-verleden en beschikken over een uitgebreid netwerk van potentiële investeerders. “Haal ons op tijd aan tafel en wij vinden de juiste koper voor je bedrijf”, belooft Martijn Voorhuis.
NexyZ is een gespecialiseerd advieskantoor dat louter ICT-ondernemingen begeleidt met vraagstukken op het gebied van fusie en overnames. “We spreken momenteel veel met eigenaren of (andere) aandeelhouders van ICT-ondernemingen met een waarde van 5 tot 250 miljoen euro, die een 'buy-out' in twee stappen overwegen”, vertelt Voorhuis, een van de vier partners. “Een eigenaar wil zijn bedrijf verkopen, maar om interessant te zijn voor investeerders is de intentie dat hij niet direct na de verkoop vertrekt. Eerst komt een financier aan boord – bijvoorbeeld een investeringsmaatschappij – die het bedrijf samen met het management tegen de juiste prijs overneemt. Maar de afspraak is dat de eigenaar met al zijn kennis en ervaring het bedrijf nog een tijdje blijft runnen.”
De afspraak is bovendien dat de oorspronkelijke eigenaar het geld dat hij voor de verkoop krijgt, voor een deel herinvesteert. “Dat maakt de financierbaarheid van het bedrijf aantrekkelijker, legt Voorhuis uit. “Later wordt het bedrijf voor de tweede keer verkocht en casht de oorspronkelijke eigenaar nog een keer. Weliswaar heeft hij dan een kleiner aandelenbelang als gevolg van het toetreden van de nieuwe financier, maar de waarde van dat aandelenbelang is met behulp van het kapitaal van de nieuwe financier in de meeste gevallen wel sterk gegroeid. Je ziet vaak een positieve curve in de resultaten van een bedrijf nadat een financiële partij – private equity of een andersoortige investeerder – aan boord is gestapt, waardoor de uiteindelijke opbrengst voor de eigenaar aanzienlijk hoger uitkomt”
Investeringsmaatschappijen vinden het volgens Voorhuis prettig om een bedrijf te kopen waarvan het (ervaren) management nog even aanblijft en een deel van de verkoopopbrengst herinvesteert. “Ook banken zijn daar positief over. Die zien dat de lijn van een organisatie wordt doorgetrokken, terwijl tegelijkertijd een partij met relatief diepe zakken in het bedrijf stapt. Dat is belangrijk voor als het na een overname eventueel toch minder gaat.”
Wat is de waarde?
De begeleiding van NexyZ bij een dergelijke buy-out bestaat vooral uit het optimaliseren en bepalen van de bedrijfswaarde: de verkoopprijs. Voorhuis: “We gaan aan tafel met de ondernemer en lichten de organisatie door. Ons grote voordeel is dat wij alleen maar ICT-bedrijven adviseren en zelf ruim 25 jaar in de ICT-branche actief zijn geweest. Met die focus, en onze kennis en ervaring met bedrijfsovernames, weten we precies waarop we moeten letten. Al na een relatief kort (en vrijblijvend) gesprek kunnen we iets zeggen over de waardering van een ICT-bedrijf en een goede indicatieve waarde afgeven.”
NexyZ zorgt ervoor dat een bedrijfseigenaar de maximale waarde uit een verkoop haalt. “Veel eigenaren of aandeelhouders van ICT-bedrijven overzien het gehele speelveld niet, als ze hun bedrijf willen verkopen”, waarschuwt Voorhuis. “Je moet niet alles wat een potentiële koper vraagt en roept ongezouten op je bord krijgen. De eigenaar van een software- of automatiseringsbedrijf is niet dagelijks bezig met bedrijfsovernames – laat staan met de verkoop van zijn eigen bedrijf. Terwijl investeerders geroutineerde financials zijn die dergelijke transacties zeer regelmatig doen.”
Voorhuis en de zijnen adviseren bovendien over wat een bedrijf moet doen om überhaupt klaar te zijn voor een verkoop. “Vergeet niet: een aankoopproces en de aanloop daarnaartoe duren al gauw zes tot twaalf maanden. In die tijd moet je (ook) focus houden op je business. Overnameprocessen kunnen afleiden en dat kan ten koste gaan van de performance in een bedrijf. Dat heeft een waardedrukkend effect en in een overnametraject is dat het laatste wat je wilt.”
Op tijd aan tafel
Belangrijk is ook de 'rolodesk' met investeerders die de mannen van NexyZ op het bureau hebben. “Het management van een ICT-bedrijf heeft zo'n netwerk meestal niet”, weet Voorhuis. “Met onze contacten kunnen wij een brede zoekvraag uitzetten en zorgvuldig selecteren. Onze grootste uitdaging is om op tijd aan tafel te zitten, om oriënterend van gedachten te kunnen wisselen over de waarde van een bedrijf. Maar ook om die waarde te optimaliseren, te begrijpen hoe het verkoopproces eruit ziet en het juiste verkoopmoment te bepalen. Momenteel worden topbedragen betaald voor bedrijven in security, maar dat kan over twee jaar helemaal anders zijn. Wel blijvend is trouwens de belangstelling die financiële partijen hebben voor consolidatiemarkten. Op dit moment liggen cloudification, hosting en ook software die op SaaS basis aangeboden wordt goed in de markt.”
NexyZ zoekt bovendien een koper waarvan het management past bij het oude management. “Er moet chemie zijn”, vindt Voorhuis. “Vooral in een meer verzadigde omgeving moet de partij die de meeste aandelen krijgt – de nieuwe eigenaar – niet een heel agressieve investeerder zijn die het liefst in drie jaar verviervoudigt. En omgekeerd: is de zittende eigenaar een ambitieus en hardgroeiend managementteam, dan zetten we daar geen investeerder bij die onderneemt met de rem erop. Wij zien absoluut verschillen tussen financiële investeerders in tempo, tolerantie of bijvoorbeeld visie op de markt. We werken met de grootste private equity-partijen in binnen- en buitenland – Nederland heeft een groot pallet aan financiële investeerders met vaak een meer dan gemiddelde focus op ICT, en vooral de Verenigde Staten zijn bij ons in beeld vanwege de hogere waarderingen voor bedrijven in ICT – en onze uitdaging is om op veel punten een match te ontdekken.”
Waarom verkopen?
Martijn Voorhuis noemt tot slot drie redenen voor een ICT-ondernemer om een buy out te overwegen. “Een eigenaar of aandeelhouder moet grote ontwikkelingen bijhouden qua techniek, markt of doelgroep en investeert liever samen met een (financieel draagkrachtige) partner. Of een eigenaar is honderd procent aandeelhouder en wil een stuk risico van tafel halen door een partij aan boord te halen die hem helpt om alvast een deel van de bedrijfswaarde te verzilveren. Maar ook opvolgingsproblematiek kan een reden zijn: een ondernemer loopt tegen de zestig, in zijn bedrijf zitten jonge potentials die de organisatie al een beetje leiden, maar die kunnen het bedrijf niet kopen. Ook in die situatie biedt een twee-fase-verkoop uitkomst.”
Door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski