Martijn Voogt, Jabra: Software rond headsets wordt volgens Jabra nog belangrijker
De zakelijke headset heeft zich als product de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Volgens Martijn Voogt van Jabra staat er, kijkend naar de toekomst, nog veel meer te gebeuren. Vooral als het om de software gaat.
“De headset is allang niet meer een puur hardware-product. Software zorgt ervoor dat headsets waarde kunnen toevoegen bij organisaties”, begint Martijn Voogt zijn uitleg. De Channel Marketing Manger van Jabra onderscheidt drie categorieën van software. “Allereerst is er de software in de headset zelf, de embedded software. Denk aan technologieën als Active Noise Cancellation en Digital Signal Processing. Op dat gebied zijn de afgelopen jaren veel stappen gezet. Daarnaast is er de zogeheten integratiesoftware die zorgt voor de koppeling met UC-platformen. En de derde categorie is de intelligente software die ervoor zorgt dat de headset een hulpmiddel wordt dat individuen verder helpt.”
Welzijn
In die derde categorie is op dit moment veel ontwikkeling gaande. Voogt geeft een voorbeeld. “In callcenters zie je dat gesprekken complexer worden, doordat de customer journey verandert. Klanten zoeken basisinformatie op internet op en nemen alleen contact op met een callcenter als ze meer ingewikkelde vragen hebben. De rol van de medewerker van het callcenter wordt daardoor anders. Dat is niet meer een kwestie van zoveel mogelijk bellen in acht uur tijd. De medewerker moet waarde genereren voor de organisatie. Er is nu software die spraak analyseert en die tijdens het gesprek al meet of een klant tevreden is. De callcentermedewerker kan daar zijn manier van praten weer op aanpassen of doorschakelen naar een collega met meer specifieke kennis. Andersom kan ook worden gemeten of de medewerker goed in zijn vel zit. Ook die informatie is voor een organisatie waardevol, je kunt er ziekteverzuim mee verminderen. Dat is een voorbeeld van een concrete toepassing waarbij je de headset voor je laat werken. Het staat nog in de kinderschoenen, maar daarin gaat nog veel gebeuren.”
Kenniswerkers
Andere softwarematige ontwikkelingen zijn meer gericht op kenniswerkers, legt Voogt uit. “Er komen technologieën beschikbaar die hen helpen bij het uitvoeren van complexe taken. Voice control en voice search, bijvoorbeeld. Hoe geweldig is het als je je headset kunt gebruiken om op je pc of smartphone een zoekopdracht in Google te doen zonder dat je iets hoeft in te typen of aan hoeft te klikken? En er zijn ook veel ontwikkelingen in technologie waarmee ‘on the fly’ vertalingen kunnen worden gedaan. Ook daar zit veel toekomst in.”
Samenwerken
Ook Unified Communications is volgens Voogt nog lang niet uitontwikkeld. “In die markt zie je nieuwe partijen ontstaan die UC echt benaderen vanuit collaboration. Het gaat daarbij niet alleen om het bundelen van alle communicatie in een organisatie in één stuk technologie, maar veel meer om intern en extern samenwerken. Dus inclusief de koppeling met document sharing, onder andere. Wij zijn daardoor in gesprek met nieuwe bedrijven over het koppelen van onze headsets aan hun technologie of het bieden extra functionaliteit.”
UC groeit in het MKB aan populariteit, merkt Voogt. “Steeds meer bedrijven willen mensen niet meer verplichten om altijd naar kantoor te komen. Ze moeten ook thuis en onderweg via hetzelfde platform kunnen werken. Voor ons is dat een interessante ontwikkeling. In de enterprisemarkt is de headset meer ingeburgerd en zie je in sommige situaties dat headsets die een paar jaar geleden zijn aangeschaft, bijvoorbeeld in combinatie met Microsoft Lync, vervangen gaan worden door nieuwe headsets. Dat wordt ook deels ingegeven door productontwikkelingen, bijvoorbeeld vanuit design.”
Asset management
Het managen van headsets door de IT-manager is de laatste jaren eenvoudiger geworden en die trend zal zich doorzetten, verwacht Voogt. “De optie tot asset management bij headsets is niet meer nieuw, maar je wilt ook de koppeling kunnen maken met de bestaande systemen voor asset management binnen je organisatie. Er zijn nu tools om bijvoorbeeld firmware-updates centraal in één keer uit te voeren, zodat de IT-manager zich daar niet druk over hoeft te maken.”
Uiterlijk
Als het gaat om uiterlijk zijn er ook ontwikkelingen gaande. Voogt haalt de Jabra Evolve 75e van zijn hoofd en legt hem op tafel. “Dit is voor honderd procent een zakelijke headset, maar vanuit design zou je denken dat dit een consumentenmodel is. De generatie die nu de arbeidsmarkt opkomt heeft wensen. Bring your own device geldt ook voor audio-devices. Ze vinden consumentenheadset prettig in gebruik en mooi qua uiterlijk, maar die producten missen functionaliteiten die zakelijk wel nodig zijn. Daarom zien we zoveel potentie in dit product, met oordopjes, een nekband en gecertficeerd voor Skype for Business en andere UC platformen. Zelf vind ik dat ook een fijne draagstijl.”
“Ook de headset met draadloze oordopjes, wat wij ‘true wireless’ noemen, is een form factor die in de toekomst potentie heeft in de zakelijke markt. Nu zie je dat ze aan populariteit winnen bij sporters. We hebben op de CES een nieuwe franchise aangekondigd die in eerste instantie bedoeld is voor het luisteren van muziek, maar die ook voor spraak gebruikt kan worden.”
Individueel
Geluidstechnisch zijn headsets de afgelopen jaren in een hoog tempo nog beter geworden. “Natuurlijk zijn we altijd bezig met verder optimaliseren, maar dan gaat het wel over kleine nuances.” Belangrijker is volgens Voogt de trend dat de individuele wens steeds meer ruimte krijgt. “Voorkeuren zijn heel persoonlijk. Zowel de form factor, zoals we net bespraken, als het type headset. Er zijn werknemers die in een open kantoortuin graag werken met een enkeloors headset, maar anderen geven de voorkeur aan dubbeloors. Elk type oor is anders en de manier waarop mensen graag werken ook. Bij de aanschaf van een headset geldt niet altijd one size fits all. Gelukkig wordt dat steeds meer ingezien. Soms wordt de keuze gemaakt per afdeling en in andere gevallen kunnen medewerkers individueel kiezen uit een paar types. Dat bevordert het gebruik van de headset door de medewerker, maar het komt ook de adoptie van het gebruikte communicatieplatform ten goede. De juiste tools en middelen, zoals de headset, maken of breken het succes van een communicatieplatform. Bovendien voelt een medewerker zich meer betrokken in het beslissingsproces. En uiteindelijk wordt de IT-manager afgerekend op die adoptie. De headset moet niet alleen een IT-aangelegenheid zijn, het moet ook een feestje zijn voor de eindgebruiker.