Workday Finance: sleutel tot AVG-compliance en digitale transformatie
Workday Finance werd vorig jaar door Gartner uitgeroepen als leider van de Magic Quadrant voor Cloud Core Financial Management. Workday zag dan ook een groei in de adoptie van de oplossing. Gartner bewondert vooral robuustheid, sterke functionaliteiten en innovatie, maar ook bedrijven die AVG-compliant willen zijn kiezen voor Workday, vertelt Gonzalo Benedit, President EMEA en APJ van Workday. Of ze gebruiken de oplossing als sleutel tot een financiële, digitale transformatie.
Vorig jaar verscheen de eerste Magic Quadrant voor Cloud Core Financial Management Suites van onderzoeksbureau Gartner. De reden voor dit kwadrant is de groei in adoptie van dit soort suites. In de afgelopen jaren in zo’n mate, dat het de statische markt ontwrichtte. Uit een eerder onderzoek van Gartner bleek dan ook dat organisaties van alle grootten zich naar cloudoplossingen bewogen. Workday werd in het kwadrant als één van de leiders aangewezen.
Innovatiehonger van Nederlandse bedrijven
Zeker in Nederland is de adoptie van cloud financial managementoplossingen snelgroeiend. Dat komt volgens Gonzalo Benedit, President EMEA en APJ van Workday, door de interesse van Nederlandse bedrijven in de cloud en de innovatiehonger die Nederlandse bedrijven typeert. Ze denken met cloudoplossingen sneller te kunnen innoveren, sneller bedrijfsresultaten te kunnen behalen en dat alles op een veilige manier.
De interesse in cloudoplossingen van Nederlandse bedrijven zorgde al eerder voor een flinke toename in het gebruik van human resources (HR-)oplossingen van Workday. Nu wordt steeds vaker de stap gezet naar financial management in de cloud. Gartner-analist Niger Rayner sprak vorig jaar op een klantendag van Workday de verwachting uit dat 25 procent van alle financial managementoplossingen in 2018 in de cloud zou worden afgenomen.
Benedit wil zich nog niet committeren aan die 25 procent, maar de groei is zeker aanzienlijk. ‘De markt groeit, maar het kost tijd voor zo’n traditionele markt om te veranderen. Bedrijven die al een oplossing in de cloud afnemen, zoals Workday HR, maken wel makkelijk de overstap. Ook kleinere bedrijven die geen grote investeringen willen doen, het werk willen vereenvoudigen en geen risico’s willen lopen, stappen eerder over op een cloudoplossing voor financial management.’
Born in the cloud, daarom robuust
Workday werd door Gartner als leider in het kersverse kwadrant aangewezen vanwege zijn bewezen en robuuste cloudservice, de sterke functionaliteiten en het innovatief gebruik van verschillende technologieën om de financiële transformatie te ondersteunen. Benedit bepleit de robuustheid van het platform: ‘Wij zijn het meest robuuste platform in de markt, omdat we in de cloud geboren zijn. We lopen daarom voor in prestaties, de innovatiecyclus en beveiliging.’
De sterke functionaliteiten van Workday worden continu verbeterd en aangevuld, vertelt Benedit: ‘We brengen elke 6 maanden een nieuwe release uit met zo’n 350 nieuwe functionaliteiten. Sommigen zijn heel basaal en anderen zijn pure innovatie. Alle 2.100 klanten gaan in één keer over. Nu duurt dat nog vier uur, maar binnenkort doen we dat in twee uur en kort daarop zal dit proces nog maar één uur duren. Bedrijven kunnen zo in no-time gebruikmaken van nieuwe functionaliteiten.’
De ondersteuning van verschillende technologieën maakt het platform flexibel, vertelt Benedit. ‘Het gaat erom dat wij het toelaten dat verschillende datastromen en -bronnen worden samengevoegd in Workday, zodat een volledig beeld ontstaat. Daarmee is het voor bedrijven die gaan fuseren zeer eenvoudig om financiële informatie te consolideren. We geven bedrijven zo de kans om de controle over en de kwaliteit van hun financiële gegevens te behouden.’
Voldoen aan de AVG met Workday Finance
De compliance door de ‘altijd-aan’ audit trail van Workday wordt door Gartner ook geprezen. Dat is ook een reden waarom klanten, die zich willen houden aan de AVG, kiezen voor Workday, aldus Benedit. ‘Elke financiële stroom is tot in detail volledig te volgen. Door de inrichting van Workday Finance heeft niet iedereen zomaar toegang, maar alleen de financiële medewerkers die erbij moeten kunnen. Dus als het gaat om de AVG, dan zijn wij vaak de partner die ze kiezen.’
Maar, vertelt Benedit, Workday Finance helpt bedrijven ook om de volgende stap in de digitale transformatie te zetten, namelijk: digitalisatie voor groei en innovatie, een onderwerp dat veel besproken wordt op de Gartner-evenementen dit jaar. ‘Het gaat om het vereenvoudigen van financial management, al is het maar op het gebied van het beheer van de oplossing zelf. Aangezien alle releases op afstand worden doorgevoerd, kan de IT-afdeling zich bezighouden met groei en innovatie van het bedrijf zelf.’
Workday Finance moet ook bijdragen aan de groei en innovatie door bedrijven op de juiste manier te ondersteunen. Daarvoor ontwikkelden ze de nieuwe service ‘benchmarking as a service’. ‘Al onze klanten samen hebben 26 miljoen medewerkers, dus dat betekent dat we miljoenen en miljoenen datarecords hebben op één cloudplatform. Als bedrijven toestemming geven, gebruiken we deze informatie geanonimiseerd om een beeld te geven van trends en typische kenmerken van bedrijven.’
Benchmarking as a Service: realtime sturen
‘Met Benchmarking as a Service kun je bijvoorbeeld in kaart brengen hoeveel er door vergelijkbare bedrijven wordt uitgeven aan hun personeel. Of hoeveel wordt besteed aan marketing. Eigenlijk elke financiële verhouding die je kunt bedenken. Het is realtime, waarvoor je dus geen advies hoeft in te kopen. Het geeft CFO’s en bedrijfsleiders de kans om realtime hun bedrijf te sturen. De eerste bedrijven maken al gebruik van de benchmark en steeds meer klanten geven hun geanonimiseerde data vrij.’
Last, but not least: Workday-klanten zijn tevreden. Dat bevestigt Gartner, die voor het kwadrant meerdere klanten sprak: ‘Ze gaven aan dat het platform de sleutel was tot de transformatie van de financiële afdeling.’ Benedit: ‘Wij zijn een serviceprovider. Ons bestaansrecht ligt in het bieden van toegevoegde waarde en het bouwen aan vertrouwensrelaties. Dus wij kijken altijd hoe we meer waarde kunnen bieden door de gehele klantreis. Dat houdt ons eerlijk en on top of our game.’