Redactie - 05 december 2019

NetApp: Wij zijn een databedrijf

NetApp: Wij zijn een databedrijf image

“We komen binnen bij een bedrijf met ‘storage’ op het voorhoofd, maar feitelijk zijn we een databedrijf. Wij beschermen en beheren gegevens, ongeacht waar ze staan opgeslagen”, zo stelt Oscar Wijnants, sinds juni 2018 algemeen directeur Nederland bij NetApp. “We hebben nu een volwassen ecosysteem rond deze dienstverlening.”

Wijnants werkt nu een kleine tien jaar bij NetApp. Hij weet nog dat in juni 2015 George Kurian de rol kreeg van CEO op het hoofdkantoor in Sunyvale, Californië. Tot die tijd stond de onderneming bekend met, oneerbiedig gezegd: disken. FAS en ExpressPod-systemen bijvoorbeeld, of de Flexpods. Systemen voor het efficiënt opslaan van data. En natuurlijk ONTAP: het beheersysteem van al die opgeslagen data. In 2015 werden de contouren van een cloud ecosysteem zichtbaar. “Kurian vroeg zich af of cloud een bedreiging of een kans was voor NetApp”, vertelt Wijnants. “Hij besloot dat het een geweldige kans bood voor ons. En de focus ging geheel naar de cloud, zonder overigens de bestaande producten te negeren.”

De Data Fabric was het resultaat: een data architectuur waarbij de cloud als verlengstuk van het eigen datacenter te beschouwen is. Hoewel het omgekeerde natuurlijk ook waar is; en naar verwachting vaker gaat voorkomen. Het gaat om één platform voor veilig beheer van data, ongeacht waar de gegevens staan opgeslagen. “De Data Fabric kunnen wij voor onze klanten in volle glorie implementeren. Het is de toekomst en vandaag al beschikbaar ”, stelt Wijnants.

Geïnvesteerd

Ook onze eigen mensen hebben flink moeten investeren in het nieuwe NetApp. “Dan heb ik het over trainingen, productkennis, weten hoe je het aanpakt om één dataplatform te creëren in een multi cloud wereld, je verdiepen in de veranderende verdienmodellen die cloud mogelijk maakt.”

Wat voor de medewerkers van NetApp geldt, gaat evenzeer op voor de partners. “Die zijn volop bezig met de omslag. De ene helft is nog bezig met de ‘vertrouwde’ manier van zaken doen, de andere groep is volop aan de slag met de Data Fabric en het advies wat daarbij hoort.”

Joost van Drenth, Manager Solution Engineering bij NetApp Nederland, legt uit: “Van klanten horen we bijvoorbeeld dat zij van hun eigen datacenter afwillen en naar de cloud willen migreren. Wij kunnen ze daar goed in adviseren, maar de meesten zagen ons als storage-verkoper. Voor advies over de cloud gingen ze dan met Amazon praten of Microsoft. Terwijl het vaak over de hybrid cloud gaat; je wilt je immers niet binden aan één cloudaanbieder. Wij kunnen een neutraal advies geven. Maar het frame dat wij alleen iets over opslag van gegevens weten, zit nog te vast in de hoofden. We hebben uiteraard nog wel zendingswerk te verrichten.”

Data serveren

Om data te beschermen heeft NetApp de technologie Cloud Volumes Services ontwikkeld, samen met o.a. Microsoft, te vinden in de Azure omgeving. Te gebruiken voor onder meer disaster recovery en DevOps. Dergelijke toegesneden technologie heeft het bedrijf natuurlijk ook ontwikkeld in samenspraak met Google en Amazon Web Services. Binnen Cloud Manager van NetApp is de complete data-omgeving op een hybride cloud platform in één scherm (as-a-service -toepassing) te regelen.

“Wij willen de klant zo goed mogelijk helpen. Daarbij gaan we niet vertellen of iemand Google, AWS of Azure – of een mix daarvan – moet gebruiken. Dat laten we aan de organisaties zelf over. Je ziet data verdeeld over on premise en clouds, al dan niet publiek verdeeld staan. Bij een query wil de organisatie alle datasets kunnen raadplegen, ongeacht waar ze staan. Daar helpen we bij. Een architectuur die gegevens beschikbaar maakt op het gewenste moment. Wij helpen te bepalen waar de data het beste kunnen worden opgeslagen in relatie tot de waarde die ze heeft voor een organisatie. En in relatie tot de kosten van opslag en retrieval. Wij zijn gespecialiseerd in data serveren”, stelt Van Drenth het scherp.

Services

Een versnipperd datalandschap is chaotisch, complex en daardoor lastig (lees: duur) beheer. “Daar hebben we nu onze services voor in het leven geroepen. Want niemand wil dat handmatig gaan doen; dat is ondoenlijk”, gaat Van Drenth verder.

Wijnants vult aan dat NetApp de afgelopen jaren flink heeft geïnvesteerd om die services mogelijk te maken. Hij brengt de acquisitie van StackPoint in herinnering; september 2018. Een SaaS-gebaseerd platform voor de uitrol, het beheer en actualisering van Kubernetes clusters in openbare clouds. In drie muisklikken een Kubernetes-platform; dat is mogelijk met de NetApp-software.

Organisaties die ‘naar de cloud’ gaan, passen veelal ook hun bedrijfsprocessen aan. “Wij hebben veel kennis over databeheer en willen daar graag over adviseren, stelt Van Drenth.

Wijnants ziet dat veel organisaties nog wel huiverig zijn om clouddiensten in te zetten. “Wij kunnen ze helpen de omslag te maken. Welke cloud is van toepassing? Vaak weten ze dat niet. Maar de bedrijven die vooruit willen, hebben er veel aan om clouddiensten af te nemen. Bijvoorbeeld om te testen wat ze met kunstmatige intelligentie doen. Ze hebben genoeg data, maar hebben vaak nog een zetje nodig om al die gegevens zo efficiënt mogelijk in te zetten om de gewenste bedrijfsresultaten te halen.”

Workshops

De partners van NetApp hebben de modernisering van IT-landschappen het laatste jaar goed opgepakt, zegt Wijnants. “Dat moet ook wel, want het oude model droogt op. Zij kunnen veel betekenen voor onze klanten. Bijvoorbeeld door cloud assessments te doen: welke data staat waar en hoe wordt dit gebruikt? Alles begint met inzicht.”

Van Drenth ziet dat er nieuwe bloedgroepen zijn ontstaan binnen IT-afdelingen. “Je hebt mensen die zich alleen bezighouden met Azure, anderen die alleen actief zijn met Google of Amazon. Dit zijn de nieuwe silo’s binnen IT-omgevingen. Data staat op meerdere locaties, die idealiter aan elkaar geknoopt moeten worden.”
Dat is waar NetApp Data Fabric voor is bedacht. Met Data Fabric is alle data altijd en overal beschikbaar! Met workshops laten we vervolgens zien wat ze kunnen doen met data; ook de gegevens die ‘huizen’ in de silo van een collega. Deze workshops openen nieuwe werelden.

Door: Teus Molenaar

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!