Witold Kepinski - 17 december 2019

Karel Helsen: MWC in Barcelona is voor Nederlandse techbedrijven een cadeautje

Karel Helsen: MWC in Barcelona is voor Nederlandse techbedrijven een cadeautje image

Nederland op de kaart zetten als land waar intelligente technologieën worden ontwikkeld, de gerelateerde kansen optimaal benutten en aandacht vragen voor de publiek-private proposities waar 'wij Hollanders' goed in zijn. Dat zijn volgens programmadirecteur Karel Helsen in februari de doelen van het Netherlands Pavilion op het Mobile World Congres (MWC) in Barcelona. “Nederlandse techbedrijven en de Nederlandse overheid moeten zich daar flink kunnen profileren.”

De oer-Hollandse volkswijsheid 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' gaat wat Helsen betreft in Barcelona niet op. “We gaan Nederlandse bedrijven in de telecom- en ICT-sector helpen om internationaal meer business te doen en nieuwe relaties aan te gaan. De Nederlandse omstandigheden zijn voor buitenlandse marktpartijen optimaal, zij kunnen hun technologie en diensten hier makkelijk beproeven en dat gaan we optimaal stimuleren. Dan hoef je niet per se 'gewoontjes' te doen. Een beetje gek doen mag best. Hoe val je anders op, op het grootste tech-event ter wereld?”

Karel Helsen was van 2009 tot 2016 directeur van het eSociety Platform Nederland en President van de Fibre To The Home Council Europe. Net als Enterprise Summit, het Haagse evenementenbureau dat straks voor de vijfde keer het Netherlands Pavilion op het MWC organiseert, was ook het eSociety Platform een publiek-private club die Nederland promoot als een echt digitaliseringsland. Helsen, komend jaar voor het eerst programmadirecteur of chef d'équipe op het MWC, kan dus bogen op aardig wat ervaring met grote congressen waarop Nederland zich profileert als een land dat meetelt in de internationale wereld van ICT en telecom.

Nederland op de kaart zetten

Nederland moet de ambitie hebben om de beste plek te zijn om te investeren, innovatieve technologieën in de praktijk te brengen en te handelen. Niet alleen om verbonden te blijven en een belangrijke positie op de wereldmarkt te hebben, maar juist omdat de Nederlandse welvaart gebaseerd is op internationale handel, innovatie en investeringen vanuit het buitenland. Het Netherlands Pavilion is er om Nederland op de kaart te zetten tijdens MWC Barcelona 2020 en om alle organisaties zoveel mogelijk kansen te bieden om hun innovaties te presenteren en uitbreiding en / of exportkansen te stimuleren. Daarnaast brengen we Nederlandse organisaties in contact met investeerders en financiële partijen die zijn opgericht om innovaties te versnellen door middel van digitaal ondernemerschap; de digitale transformatie van industrieën; en de empowerment van nieuwe generaties, professionals en burgers met digitale technologieën. Iedereen die ’s werelds grootste tech event negeert, mist kansen.

Groter maken

“Mijn opdracht is om het paviljoen groter te maken”, vertelt Helsen. “Enterprise Summit is begonnen vanuit een netwerkborrel. Het paviljoen op het MWC hebben we sinds 2016 en het aanbod van bedrijven die willen meedoen wordt breder. Wij zijn hoofdcontracthouder bij MWC-organisator GSMA, de handelsorganisatie die de belangen van mobiele netwerkexploitanten wereldwijd behartigt, maar we maken het programma samen met zowel sponsoren uit het bedrijfsleven als de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Infrastructuur en Waterstaat (IenW).”

Want volgens Helsen is dat de kracht van innovatieland Nederland: de samenwerking tussen het bedrijfsleven en de publieke sector. Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) is gevraagd te spreken op het ministeriële programma van GSMA, waarin politici vertellen wat zij in hun land allemaal doen op het gebied van technologische vernieuwing en digitalisering. Verder zijn de Nederlandse ambassadeur in Spanje en de Haagse EZ-wethouder Saskia Bruines voornemens naar Barcelona af te reizen, net als verschillende beleidsmakers van de ministeries van EZK en IenW. Tegelijk geven tal van kopstukken van grote Nederlandse bedrijven acte de présence.

We moeten opvallen

De stand, in Hal 6 met standnummer 6I41, wordt iets groter dan voorgaande jaren en bovendien geheel vernieuwd. “De vierkante meters in Barcelona zijn schrikbarend duur”, weet Helsen. “We willen daarom opvallen, onder meer met banners. Overal waar je straks binnenkomt in die grote hal in Barcelona, moet je zien waar het Netherlands Pavilion is. Eenmaal in ons paviljoen willen we bezoekers juist quality time geven. Onze organisaties moeten zichtbaar zijn, fantastisch kunnen netwerken, kennis delen of direct zaken doen.”

Het belang van het Netherlands Pavilion en überhaupt van het MWC is evident: het MWC is het grootste tech-event ter wereld. Helsen: “Het was ooit alleen 'mobiel', maar het wordt steeds meer 'high-tech'. Je ziet er echt álle grote technologieën: AI, Industrie 4.0, privacy-security, media entertainment en nieuwe customer-engagement modellen. En natuurlijk gaat het over 5G en intelligente connectiviteit, dat blijft een heel belangrijk thema. Ook duurzaamheid, of 'Planet', is deze editie een belangrijk item, denk aan zelfrijdende elektrische auto's die gebruik gaan maken van het 5G-netwerk. Nederlandse bedrijven kunnen zichzelf echt een cadeautje geven door erbij te zijn.”

Fantastische mix

Helsen doet er alles aan om van het Netherlands Pavilion een succes te maken. “Het moet een thuisbasis en een lanceerplatform zijn voor álle Nederlandse bezoekers van het Mobile World Congress. Het wordt een fantastische mix van publieke en private partners, en een prachtig podium voor bedrijven uit de Nederlandse ICT-waardeketen: system integrators, cloud providers en service providers, maar ook leveranciers van technologie en software. Wij willen zoveel mogelijk inkomende delegaties en buitenlandse bezoekers en media naar het Netherlands Pavilion trekken. Op een groot event als het MWC is het vooral belangrijk dat een bedrijf zijn eigen doelgroep kan selecteren, zodat het in de spotlight komt te staan.”

Het MWC vindt plaats van zondagavond 23 februari tot donderdag 27 februari. Voor deelnemende private partijen heeft Helsen verschillende services in de aanbieding. “Er zijn standaardpakketten, maar we kunnen ook aanbiedingen op maat doen. Als GSMA-partner mogen we in Hal 8 van het Expocenter op woensdag 26 februari van 15:00 tot 21:00 uur een theater afhuren waar we een Holland Summit organiseren. Daar brengen we het Nederlandse bedrijfsleven voor een internationaal voetlicht. We doen dat met individuele en panel key notes. Nederlandse, of in Nederland gevestigde organisaties kunnen zichzelf promoten voor specifiek geselecteerde doelgroepen. Denk hierbij aan inzage in doelstellingen, strategische keuzes, producten en diensten of andere activiteiten die een bijdrage leveren aan de digitale maatschappij, welzijn en economie.”

Voor meer informatie en aanmeldingen: www.nlmwc.com

Auteur: Witold Kepinski

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!