Redactie - 29 juni 2020

SAP doet steeds meer projecten die relevant maar ook gewoon heel gaaf zijn

SAP doet steeds meer projecten die relevant maar ook gewoon heel gaaf zijn image

De jongste editie van Sapphire Now was een unieke, zoals alles dat deze maanden wordt georganiseerd. Hij werd volledig online gehouden. Maar dat weerhield SAP er niet van om er ook inhoudelijk een bijzonder event van te maken. Ronald Schippers (foto), Director Customer Advisory van SAP in Nederland, kijkt tevreden terug.

“Het aantal deelnemers was overweldigend, dat overtrof al onze verwachtingen”, vertelt Schippers. “Inhoudelijk was de boodschap ook heel duidelijk, zo begreep ik van veel deelnemers. We hebben goed over kunnen brengen waar we de komende tijd aandacht aan zullen geven.”

Duurzaamheid
Een duidelijke rode draad was het thema duurzaamheid. In de keynote-speech van de nieuwe CEO Christian Klein kwam dat uitgebreid terug. Klein maakte zich sterk voor een beter klimaat en gaf aan een mooie wereld voor zijn kinderen achter te willen laten. Hij presenteerde nieuwe toepassingen onder de naam Climate 21. Schippers: “SAP heeft strategisch heel duidelijk de keuze gemaakt dat duurzaamheid een belangrijke richting is. Juist omdat we onze klanten helpen in de end-to-end waardeketen, zijn wij de juiste partij om dat hele proces op een duurzame manier in te steken. Bijvoorbeeld door circulair te denken, maar ook door stil te staan bij onze social responsibility.”

“Ik vind dat persoonlijk heel mooi”, vervolgt Schippers. “Tien jaar geleden hebben we onze visie aangescherpt: ‘We help the world run better and improve people’s lives’. Daar past dit verhaal heel goed bij. De technologie en de businessapplicaties zijn nu ook zo ver dat we daarin heel mooie projecten kunnen doen. Dat gaat veel verder dan alleen compliance, voldoen aan de regelgeving. Wij proberen het om te zetten in een economisch model waarmee bedrijven ook winstgevend kunnen zijn.”

Impact maken
De nieuwe technologieën waar Schippers op doelt en waar Klein in zijn keynote op inging, zijn met name AI en analytics. Die worden door SAP ingezet bij bijzondere projecten. Schippers komt met een voorbeeld. “We hebben een intern project, One Billion Lives, waarmee we medewerkers inspireren om met hun klanten na te denken over hoe ze een impact kunnen maken op de wereld. Daar is onder andere de productpropositie Green Token uit voortgekomen, waarbij het gaat om het traceren van de herkomst en het gebruik van metalen, plastic en andere grondstoffen in een hele supply chain. Ook in Nederland is daar veel tractie in, want steeds meer eindgebruikers willen weten waar de producten die ze kopen vandaan komen.”

Schippers noemt nog een aantal projecten waarbij slim omgaan met data bijdraagt aan duurzaamheid. “Met Dura Vermeer hebben we een slimme app ontwikkeld, Fleur, om consumenten inzicht te geven in het proces van afvalscheiding. Ook bij Rainforest Connection en Waterwatch is slimme technologie toegepast om een impact te maken. Bij Rainforest Connection is het doel om illegale houtkap tegen te gaan, bij Waterwatch om boeren te helpen om hun oogst te optimaliseren. We werken bovendien samen met eXXpedition, een organisatie die strijdt voor schone oceanen in 2030. Zij verzamelen data en de inzichten die dat oplevert delen wij met klanten, NGO’s, overheden en partners. Die kunnen dat weer gebruiken om bijvoorbeeld efficiënter om te gaan met resources en zo uiteindelijk vervuiling van de oceaan te verminderen.”

Behalve op het vlak van milieu en duurzaamheid, doet SAP nog veel meer projecten die met social responsabilty te maken hebben. “Samen met Alzheimer Nederland ontwikkelden we de app ‘Dat ben ik’”, vervolgt Schippers. “Die visualiseert gebeurtenissen uit het leven van mensen met dementie en bevordert daarmee hun interactie met anderen. Daarnaast werken we al een aantal jaar samen met KWF Kankerbestrijding. Samen met hen lanceerden we deze maand een update van de app KWF Zonadvies, om huidkanker tegen te gaan. Het zijn allemaal projecten die voor onze klant, onze partner en voor onszelf niet alleen heel relevant zijn, maar ook gewoon erg gaaf. Dit soort projecten zijn bij het aantrekken van nieuwe talenten ook een trigger om voor ons te kiezen, zo merk ik.”

Veerkrachtiger
Tijdens de keynote van Klein ging het ook over veerkracht en winstgevendheid. Schippers: “Onze oorsprong zit in ERP. Door nieuwe technologische mogelijkheden kunnen we dat verrijken met kennis waar bedrijven van kunnen leren en waardoor ze zich makkelijker kunnen aanpassen aan nieuwe situaties om zo veerkrachtiger te worden. Deze corona-periode is daar een mooi voorbeeld van. Hoe kun je mensen zo optimaal mogelijk inzetten, ook als hun vaste taak wegvalt?”

Klein schonk ook veel aandacht aan de rol van de Business Suite en het Business Technology Platform van SAP. “Daarmee willen we voor integratie zorgen, altijd met business outcomes en customer success als doel”, vertelt Schippers. “De overkoepelende boodschap van Sapphire was dat we de Business Suite en het Business Technology Platform nog beter gaan gebruiken om klanten geïntegreerd - qua proces en qua data - te faciliteren om de juiste stappen te zetten. Wij willen eenduidigheid creëren voor klanten. Eén workflow in de inbox, één applicatie experience, één manier om te integreren, in plaats van dat ze het gevoel hebben dat er dingen aan elkaar zijn geknoopt. Samen met partners alles end-to-end neerzetten, aangepast op de waardeketen van klanten, dat is wat nodig is.”

Twee van de belangrijkste lanceringen tijdens Sapphire liggen in lijn met dat doel. De eerste is het eerder genoemde Climate 21: een meerjarige roadmap waarin SAP samenwerkt met partners om duurzaamheidsstatistieken in SAP-oplossingen te verwerken. Het helpt klanten met het analyseren en optimaliseren van de CO2-voetafdruk van hun producten en activiteiten in de hele waardeketen. De tweede is Industry Cloud: specifieke cloudoplossingen voor afzonderlijke verticals. SAP maakt daarvoor gebruik van bestaande SAP-oplossingen en het Business Technology Platform-portfolio. “Samen met strategische partners gaan we next practices ontwikkelen om die vervolgens als cloudoplossing toe te voegen aan de waardeketen van de klant. Dat past ook bij de trend dat, voor onze klanten, de grenzen tussen industrieën vervagen. We geven klanten nu de mogelijkheid om binnen hun bestaande processen naar nieuwe markten te zoeken. Het helpt ons om in dat traject naast hen te kunnen blijven lopen, nu en in de toekomst.”

Door: Johan van Leeuwen

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!