SLTN: CIO's versnellen de digitale transformatie image

De pandemie heeft de digitale transformatie voor veel bedrijven versneld, maar de grootste transitie naar een data gedreven organisatie zal in de komende twee tot vijf jaar plaatsvinden, aldus Eugene Tuijnman, founder en CEO van SLTN. Organisaties hoeven daarvoor niet overmatig te investeren in techniek en skills. ‘Als ze techniek primair als een Utility Based Managed Services model afnemen, kunnen ze versnellen zonder vooraf eerst grote investeringen te doen.’

‘COVID-19 heeft B.V. Nederland fundamenteel veranderd en de digitale transformatie versneld. Om overal en altijcloudd te kunnen werken zijn noodverbanden gelegd om overal bij te kunnen, zeker voor applicaties die eerder niet overal benaderd konden worden’, vertelt Eugene Tuijnman. Hij denkt overigens niet dat we, omdat we technisch gezien nu allemaal thuis kunnen werken, we ook thuis zullen blijven werken.

Echte innovatie doorvoeren
'Ik ga ervan uit dat we niet meer vijf dagen naar kantoor gaan, ook al kan dat. Ik denk eerder dat we drie of vier dagen terug naar kantoor gaan, en dan voornamelijk vanuit de sociale behoefte om echt bij elkaar te zijn en creativiteit te stimuleren.’ Door deze creativiteit in te zetten, kunnen organisaties het momentum dat ze tijdens de pandemie hebben opgepakt doorzetten, denkt Tuijnman, maar dan om échte innovatie door te voeren en een data gedreven organisatie te worden.

‘De komende jaren gaan organisaties zich onderscheiden van de concurrentie gebaseerd op data gedreven werken. Zeker MKB+, corporates en grote enterprises zullen extra geld steken in het versnellen van deze innovatie.’ Deze organisaties zullen dan ook investeren in hun skill set en bemensing en dat zal nog een hele uitdaging worden, vertelt Tuijnman. ‘IT is inmiddels zo complex, dat een gemiddelde IT’er moeilijk van alles verstand kan hebben. Er zal dan ook een groeiende behoefte komen aan het afnemen van IT-diensten in plaats van het aannemen van IT-personeel.’

Geen twee tot vijf jaar ervaring mogelijk
‘Door de snelheid van de opkomst van nieuwe technologieën is het erg lastig om mensen te vinden met 2 tot 5 jaar werkervaring. Neem bijvoorbeeld Kubernetes, containersoftware; je hebt bijna geen mensen die deze skill set hebben en zeker geen mensen met enige jaren ervaring. Voor IT-bedrijven is het al lastig om goede mensen te vinden, laat staan voor eindgebruikers.

Waar organisaties vooral in investeren om een data gedreven organisatie te worden? Het afgelopen jaar is vooral geïnvesteerd in netwerkcapaciteit en Cloud, aldus Tuijnman: ‘Doordat we nu altijd en overal willen werken, zien we nu echt pas de impact van Cloud komen, zowel in Private Cloud als Public Cloud toepassingen. Ook zien we organisaties bewust worden en schrikken van de hoge kosten van Public Cloud. Containerisering van data en applicaties. Ook het kunnen verplaatsen en het kostenefficiënt inzetten met waarborgen van performance en privacy, zijn zaken die de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen.”

Groeiend belang van AI
Niet alleen een remote workforce geniet van de Cloud, ook zeker op fysieke plekken speelt de Cloud een belangrijke rol. ‘Door 5G kunnen bijvoorbeeld veel meer sensoren ingezet worden in Retailomgevingen, zodat de klant beter herkent kan worden en persoonlijke service verder wordt aangescherpt.’ Er wordt meer data dan ooit verzameld en daarom groeit ook het belang van Artificial Intelligence (AI), aldus Tuijnman.

AI helpt ook processen te automatiseren die eerder door mensen werden gedaan. ‘In de financiële sector zie je bijvoorbeeld dat een hypotheekaanvraag nu zeer efficiënt wordt afgehandeld door een systeem. Het is wel onpersoonlijk maar efficiënter. De consument wil gewoon zo snel mogelijk weten of ze in aanmerking komt voor een financiering. Ook in de verzekeringsbranche worden die stappen gezet.’

‘Om Data gestuurd te kunnen werken is applicatie rationalisatie, data kwalificatie en dashboarding noodzakelijk. Met behulp van low-code zijn gewenste oplossingen relatief snel te maken waardoor je legacy systemen en SaaS-oplossingen goed met elkaar kan verbinden.

Samenwerking tussen marketing en IT
Met technologie alleen zijn organisaties er overigens niet, aldus Tuijnman. ‘Om echt een data gedreven transitie te kunnen maken, heb je een combinatie van marketing en IT nodig. Dat is complex want het zijn compleet andere culturen. Het is lastig om die groepen met elkaar te laten communiceren maar als dat lukt zie je uitzonderlijke resultaten. “Ik vind persoonlijk Cool Blue hiervan een mooi voorbeeld. Veel techniek maar duidelijk sales en marketing gedreven” aldus Tuijnman.

Het is logisch dat bedrijven zijn opgebouwd uit afdelingen, vertelt Tuijnman, maar ‘het houden van flexibiliteit, snel kunnen schakelen en kunnen anticiperen op een veranderende marktvraag’ is cruciaal als een organisatie wil blijven meedraaien op wereldniveau. Tevens brengt het vervolgens de moeilijkheid met zich mee dat organisaties moeten investeren in veel verschillende technologieën waar ze veelal geen verstand van hebben.

500 auto’s maar geen eigen monteurs in dienst
‘De techniek is zo complex geworden dat organisaties dat zelf niet meer kunnen beheren. Neem Security: dat is niet zomaar iets wat je kan uitproberen. Voor je het weet ben je gehackt. Daarom staan organisaties voor de keuze: houd ik het in huis of besteed ik het uit? Als ik naar mezelf kijk: SLTN heeft zo’n 500 auto’s rijden maar we hebben geen monteurs. Waarom zou je als organisatie dan wel alles qua IT in huis willen houden?’

Door managed IT-services af te nemen kunnen bedrijven versnellen zonder vooraf grote investeringen in technologie en vaardigheden te doen. ‘Ze kunnen veel makkelijker applicaties en functionaliteiten uitrollen’.

Tuijnman: ‘Een sterk zichtbare trend is Utility Based managed IT-services. Bij dit model betaal je alleen voor geheugengebruik, opslagcapaciteit en bandbreedte. In de SLA moet cybersecurity en data governance eveneens goed geregeld zijn. Een mooi voorbeeld is m-BaaS, Managed Back-up as a Service. Je wilt niet voor veel geld technologie inkopen die over twee jaar alweer achterhaald is. Met managed back-up wordt je data encrypted opgeslagen op meerdere locaties en op basis van SLA’s, altijd up-to-date en veilig tegen Ransomware. Nog een voordeel je betaalt alleen voor het gebruik.

Door Utility Based managed IT-services af te nemen kunnen bedrijven versnellen zonder vooraf grote investeringen in technologie en vaardigheden te doen. ‘Ze kunnen veel makkelijker applicaties en functionaliteiten uitrollen.

Auteur: Anne van den Berg

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!