Voiceworks en i4IP heten nu Enreach: Alleen maar positieve gevolgen
Het is best een flinke stap, vindt ook Terry Aurik, de CEO van Enreach Nederland. Maar die stap is een feestelijke. Het is het begin van een nieuw en veelbelovend hoofdstuk. Voiceworks en i4IP gaan verder onder de naam Enreach. Aurik vertelt waarom die naamsverandering een logische keuze is, met positieve gevolgen voor partners en klanten.
Het Nederlandse Voiceworks, aanbieder van geïntegreerde communicatieoplossingen voor de zakelijke markt, speelt een belangrijk rol in het ontstaan van het Europese merk Enreach.
“We wisten dat we schaalbaar moesten worden en veel inkoopvolume moesten hebben om onafhankelijk te kunnen blijven”, vertelt Terry Aurik, de CEO van Enreach Nederland en tot afgelopen vrijdag ook van Voiceworks. “Ons door een externe partij over laten nemen was geen optie, maar we zochten wel een investeerder. We wilden een Europees bedrijf worden door zelf overnames te doen en kennis en producten toe te voegen om de behoeften die passen bij de steeds verdere digitalisatie van de markt te kunnen blijven beantwoorden. We kwamen in contact met de ambitieuze investeerder Waterland, die in meerdere landen in gesprek was met bedrijven. Met hun hulp legden we in 2018 het fundament voor Enreach. Dat gebeurde toen Voiceworks Nederland de krachten bundelde met Swyx, tegenwoordig Enreach DE in Duitsland en het Franse Centile, nu Enreach for Service Providers. Met Voiceworks-medeoprichters Stijn Nijhuis en Koen van Geffen als respectievelijk de CEO en CTO van Enreach, zijn we sindsdien gestart met een buy-and-build-strategie, wat mede heeft geleid tot de acquisitie en integratie van 15 bedrijven en de toevoeging van ruim 500 nieuwe Europese collega’s.”
Toegespitst portfolio
De laatste jaren vond er een versnelde digitale transformatie in de zakelijke markt plaats. Aurik: “De digitalisering die zich al jaren geleden aandiende is mede door de covid-pandemie in een stroomversnelling geraakt. Mensen werken hybride en zijn overal bereikbaar, op elk moment en via verschillende apparaten. Dat was altijd al onze visie, maar we hadden geen volledig portfolio dat daarbij paste. Daarom voegden we bedrijven toe die met hun producten en kennis ons portfolio verrijkten. Nu hebben we een bedrijf in meerdere Europese landen, met veel kennis, producten en diensten waarmee wij bedrijven toegang geven tot de beste communicatie- en samenwerkingstools met een eenvoudige, gebruikersgerichte interface die is afgestemd op hun specifieke behoeften en systemen.”
‘Meerdere Europese landen’ is niet overdreven, want inmiddels is Enreach actief in 25 Europese landen en heeft het in 15 landen 25 kantoren. Het Nederlandse en Europese hoofdkantoor staat in Almere. “Het gebouw werd de laatste jaren al steeds paarser, de kleur van Enreach, in plaats van het blauw-geel van Voiceworks”, vertelt Aurik lachend. “We kregen van partners en klanten al regelmatig de vraag wanneer we de naam zouden veranderen.”
Nieuwe naam voor sterkere marktpositie
Dat moment is er nu dus. Voiceworks en i4IP verdwijnen als namen en worden Enreach. “Het zijn allebei indirecte saleskanalen die we nu dus ook samenvoegen. Daarnaast worden DSD, CloudLand en Eazit nu visueel zichtbaar als ‘part of Enreach’. Herkenning van het merk Enreach in de Nederlandse markt, maar ook in de Europese markt, maakt dat we beter kunnen concurreren met andere merken. Het helpt onze partners. Als Enreach zijn we één van de grootste en snelst groeiende partijen in Europa. Dit verstevigt onze positie aan tafel bij klanten, (toe)leveranciers en andere partijen met wie we samenwerken.”
“De naam past ook beter bij waar we nu staan qua portfolio”, vervolgt ze. “Voiceworks klopte zeventien jaar geleden, toen we als bedrijf van start gingen met het aanbieden van telefonie vanuit de cloud. Maar we doen nu veel meer dan alleen dat. Het gaat om de bereikbaarheid en de vraag hoe je bereikbaar wilt zijn. Daar past de naam Enreach veel beter bij.”
Partners
Voor partners verandert er niets benadrukt ze. “We bieden alles nog steeds white label aan, het verdienmodel voor partners blijft hetzelfde en aan de manier waarop we het partnermanagement hebben ingericht verandert ook niets.” Ook de rol van Aurik zelf blijft grotendeels hetzelfde. “Als CEO van Enreach NL zal ik blijven doen wat ik al deed: uitzoomen om te kijken hoe we de markt het beste kunnen bedienen.”
De rebranding is achter de schermen al een tijdje bezig. “Het is meer dan alleen het wijzigen van de naam en een sticker op de voordeur. Het gaat onder andere om alle digitale touchpoints zoals de websites, ons intranet voor onze partners, nze bestel- en beheerportal ‘Operator’, onze servicepagina’s, social mediakanalen, facturen en emailadressen.” Uiteindelijk heeft dat alleen maar voordelen, ook intern. “Het voelt anders om nu echt helemaal onderdeel van Enreach te zijn, met één bedrijf, één productportfolio en één marktbenadering. Dat is heel gaaf.”
De rebranding wordt aangegrepen om processen, zowel in Nederland als in combinatie met de groep, nog verder te optimaliseren. Aurik noemt een paar voorbeelden. “Partners krijgen eenvoudiger en sneller toegang tot Europese innovatieve oplossingen voor hun klanten: producten en diensten die de verschillende Europese bedrijven binnen Enreach aan hun portfolio hebben toegevoegd, geleverd vanuit één gezamenlijk platform. Ook wordt het eenvoudiger om partners te helpen om internationale ambities te realiseren of om lokale ondersteuning te bieden, in één van de 25 landen waar Enreach actief is.”
Het verdwijnen van twee merknamen waar niet alleen klanten en partners, maar zeker ook medewerkers een gevoel bij hebben, is natuurlijk geen kleine stap. “Het is zeker een momentje. Maar ook bij de collega’s die al lang bij Voiceworks of i4IP werken, is er vooral trots. Dat Stijn en Koen als oprichters van Voiceworks betrokken zijn bij Enreach maakt het natuurlijk veel makkelijker dan wanneer dit een overname was door een bedrijf waar niemand ooit van had gehoord. De mensen die hier werken zijn nauw bij de hele reis betrokken geweest. Voor zowel onze medewerkers, maar ook voor partners en klanten, komt dit niet uit de lucht vallen. Intern en extern zal dit alleen maar positieve gevolgen hebben. We blijven alles doen zoals we het deden, alleen nu nog beter en met nog meer groeikansen voor onze partners en hun klanten.”
Door: Johan van Leeuwen