Redactie - 24 oktober 2018

Insight Pro maakt van NETGEAR-reseller professionele Managed Service Provider

Insight Pro maakt van NETGEAR-reseller professionele Managed Service Provider image

Insight van NETGEAR, op de markt sinds oktober 2017, was er tot nu toe alleen in Basic- en Premium-versie. Vanaf augustus 2018 is er nu ook Insight Pro: één managementtool voor alle categorieën NETGEAR Insight producten, waarmee iedere NETGEAR-reseller zijn eigen managed services nu echt professioneel kan inrichten.

Hij heeft er intern, zoals hij het zelf krachtig uitdrukt, wel op ‘lopen poken, duwen en trekken’, op één universeel managementplatform voor NETGEAR-producten, vertelt Senior Systems Engineer Eric Lindeman van NETGEAR. En sinds oktober 2017 is het er: Insight! Eerst nog alleen als app in de Basic-versie. Begin dit jaar ook als Premium-variant, uitgerust met extra features en een web-interface. En sinds augustus 2018 is er nu ook Insight Pro.

Speciaal voor VAR

“Insight Pro is speciaal gemaakt voor de Value Added Reseller (VAR) in het MKB-segment”, legt Lindeman uit. “Tot voor kort zag je dat ruim 80 procent van de MKB-eindklanten nog zelf zijn IT-management deed. Dat was toen het ze economisch tegenzat. Nu ze weer groeien hebben ze daar steeds minder tijd voor en gaan ze dat beheer meer en meer uitbesteden aan de reseller. En die reseller moet dat kosteneffectief kunnen doen. Zeker nu hij steeds meer concurrentie ondervindt van de grote e-tailers. NETGEAR biedt hem die mogelijkheid. Want iets wat zo’n e-tailer niet kan leveren en de reseller juist wel, zijn managed services via zo’n platform als Insight Pro.”

Exclusief via distributie

“Insight Pro is een cloud-platform dat een groot aantal NETGEAR-producten op gebied van switching, wireless en storage qua beheer samenbrengt onder één paraplu”, formuleert Lindemans collega Sergio Mandos (Territory Account Manager Benelux) het nog eens kort en bondig. “En in tegenstelling tot de subscripties bij de Basic- en Premium-versies kunnen licenties voor Insight Pro alleen via het distributiekanaal worden afgenomen. Dus wil een eindklant er toch per se zelf mee aan de slag, dan moet hij dat altijd op een of andere manier via de reseller regelen. Wil hij dat niet dan kan hij nog wel via de Basic- of Premium-versie rechtstreeks zelf zijn IT-beheer doen. Maar zoals Eric net al aangaf: steeds meer eindklanten besteden dat IT-management veel liever uit aan hun reseller, die nu met Insight Pro kan beschikken over specifiek toegevoegde functionaliteit voor het efficiënt inrichten van managed services.”

Feedback verwerkt

Er waren al diverse resellers die hun eindklanten via de Premium-versie hielpen met het beheer van hun NETGEAR-producten. En met name op basis van feedback en frequent geuite wensen uit die hoek werd Insight Pro ontwikkeld. Een van de belangrijkste nieuwe features in Insight Pro is multi-tenancy. “Daarmee hoeft de reseller in de webportal niet alles meer apart per klant in te richten”, legt Mandos uit. “Met per klant een eigen login, een eigen status, et cetera. Dat is niet alleen omslachtig, maar verhindert ook dat je toegang hebt tot allerlei statistieken. Met Insight Pro heb je als reseller één account dat je als het ware virtueel toegang verschaft tot net zoveel subdomeinen als dat je klanten hebt. En dat is iets wat je als reseller eigenlijk standaard nodig hebt om op een professionele manier managed services te kunnen bouwen, zoals ‘wifi-as-a-service’ of ‘network-as-a-service.”

Unieke kenmerken

Wat het NETGEAR Insight-platform volgens Mandos en Lindeman uniek maakt, is dat het geen beheerplatform is voor alléén wifi, of alléén switches, zoals bij een groot deel van de concurrentie. “Wij zeggen: we bieden proactief beheer voor wireless, storage én switching! Waarbij er ook nog eens achterliggende NETGEAR-support is geïntegreerd in zowel de Insight-app als de web-interface. Daarbij bieden we de reseller de mogelijkheid om bij een bepaald probleem geautomatiseerd een grote hoeveelheid achterliggende content te doorzoeken op oplossingen voor dat specifieke probleem. Die informatie is direct beschikbaar en dat levert de reseller een enorme tijdsbesparing op.”

En concurrenten die óók een combinatie van wireless, switching en storage kunnen bieden op een cloud-managementplatform, kunnen dat weer niet tegen een voor het MKB betaalbare prijs, voegt Mandos daar even later nog aan toe. “Wij geven met ons Insight-platform en het daaraan gekoppelde prijsniveau aan dat dit de volgende stap gaat zijn voor het MKB-segment. Toen wij tien jaar geleden de eerste 10-Gigabit-switch lanceerden voor het MKB, vroeg men zich ook af waar we mee bezig waren. Maar we hadden toen al in de gaten dat het MKB-landschap uiteindelijk ook die kant op zou gaan. En daar komt dan ook grotendeels onze groei vandaan; niet zozeer van nieuwe klanten, maar veel meer van de zich ontwikkelende markt. Wij maken daarvoor oplossingen die zowel betaalbaar zijn áls genoeg functionaliteit in huis hebben om er de komende vijf à zes jaar mee vooruit te kunnen. En daarvan is Insight opnieuw een perfect voorbeeld.”

Eenvoud en schaalbaarheid

Daarnaast zijn schaalbaarheid en implementatie-eenvoud twee eigenschappen die volgens Lindeman en Mandos bij resellers meestal hoog op de verlanglijst staan. Doorgaans kost het veel tijd om bij het opzetten van zo’n managementomgeving al die devices te implementeren, zegt Lindeman. “Met Insight Pro kan dat heel snel en dat scheelt de reseller opnieuw veel tijd. En omdat we daarbij heel veel zaken geautomatiseerd hebben, is de kans op fouten ook een stuk kleiner.”

Mandos vult aan: “In het MKB-segment waarin wij opereren zien resellers het aantal kleinere netwerken dat ze moeten beheren in rap tempo toenemen. Die heeft gemiddeld vele tientallen tot soms wel honderden klanten. Vaak gaat dat om wireless, want dat is meestal waar het mee begint, naast de gewone kantoorautomatisering. Dat beheer doen ze het liefst proactief, en dat is precies wat Insight hen biedt. Wat schaalbaarheid betreft krijgen we vaak de vraag of het niet mogelijk is middels een module de capaciteit van een switch te verhogen, of hem te voorzien van PoE, Power over Ethernet. Dat heeft ons doen besluiten om al onze producten in het Insight-portfolio tegen betaalbare prijzen uit te rusten met de nieuwste standaarden, zodat ze over langere tijd mee kunnen schalen en zo nog vele jaren inzetbaar zijn.”

Auteur: Dick Schievels

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!