Redactie - 14 februari 2019

Cisco’s MSLA: de sleutel tot Enterprise-security voor het MKB!

Cisco’s MSLA: de sleutel tot Enterprise-security voor het MKB! image

Met Cisco’s MSLA-programma kunnen partners op een uiterst flexibele manier (‘pay per use’)  managed services afnemen bij Cisco, om die vervolgens tegen een vast bedrag per maand – met of zonder daaraan toegevoegde eigen diensten – aan te bieden aan de eindklant. Voor de securitymarkt zijn de eerste MSLA-pilots in Nederland inmiddels achter de rug. ‘Ga er ook mee aan de slag!’ luidt nu Cisco’s uitnodiging  aan de rest van het partnerkanaal.

De tijd dat Cisco’s IT-business vrijwel volledig bestond uit de levering van hardwarecomponenten voor de IT-infrastructuur van grote bedrijven, ligt alweer enige tijd achter ons. Behendig surfend op de golven van de moderne IT-technologie heeft het bedrijf zich de afgelopen jaren in rap tempo getransformeerd tot een IT-leverancier die ook steeds meer sóftwareoplossingen fabriceert, en niet meer alleen voor de Enterprise-markt maar óók voor het MKB. “En met name die MKB-sector is het doel van Cisco’s MSLA-programma”, zegt Michel Schaalje, Directeur Security bij Cisco Nederland.

MKB op achterstand

Volgens Schaalje zijn er signalen dat het MKB op gebied van IT-beveiliging steeds meer achterloopt. Onlangs nog was hij op een CISO-event waar iemand van het CPB met cijfers aantoonde dat het MKB op IT-security duidelijk achterblijft bij de grotere organisaties. Ze hebben hun zaakjes minder goed op orde en worden onevenredig hard geraakt. En dat is, zegt Schaalje, natuurlijk ook niet zo héél erg verwonderlijk. Kleinere bedrijven ontberen vaak de middelen om hun security zo optimaal mogelijk in te richten. “Daar ligt dus voor ons en onze partners een kans – maar ook een verantwoordelijkheid – om daar met de juiste dienstverlening op in te springen.”

MSLA

Cisco’s antwoord op deze uitdaging luidt MSLA: Managed Service License Agreement. Toegepast op het securitydomein behelst dat een securityservices-programma, licht Schaalje toe, waarmee Cisco het MKB met professionele IT-oplossingen beveiligt en tegelijkertijd zijn partners de kans biedt om een stuk innovatie op gebied van securitydienstverlening in de markt te zetten.

De securityoplossingen die er op dit moment deel van uitmaken zijn Cisco Umbrella en Cisco AMP (Advanced Malware Protection) voor Endpoints. “Maar het  programma zal beslist worden uitgebreid met zaken als firewall-functionaliteit, e-mailbeveiliging en meer”, zegt Ashwin Kumar, Business Development Manager bij Cisco, die ook bij het gesprek aanwezig is. MSLA is overigens niet alleen op security gericht, vermeldt hij nog eens expliciet, maar betreft in beginsel álle managed services die Cisco in zijn portfolio heeft. “Binnen de Nederlandse MKB-markt voorzagen we echter in eerste instantie vooral  behoefte aan MSLA-services in het securitybereik.”

Threat Intelligence cruciaal

Wat precies maakt nu dat kleinere bedrijven zich via Cisco’s MSLA-programma wél professioneel kunnen beveiligen? ‘Dat je daarmee in de achtergrond beschikt over professionele Threat Intelligence’ luidt het antwoord. Want Cisco heeft dat met Talos in huis, zegt Schaalje. “Talos is geen product maar (onder de Cisco-paraplu residerend) wereldwijd een van de grootste Threat Intelligence-organisaties. Daar zitten een paar honderd researchers die continu de wereld monitoren en dagelijks zo’n 20 miljard threats stoppen. Wij hebben overal probes rond de wereld staan, honeypots, en werken daarnaast ook nog eens met andere Threat Intelligence-researchers samen. Daarmee beschikken we over echt héél veel informatie, waarmee we voortdurend onze securityproducten voeden.”

En daar gaat het om, zegt Schaalje, dát is cruciaal. Hij durft zelfs de stelling aan dat een bedrijf zonder een goede Threat Intelligence als fundament zichzelf geen securitybedrijf kan noemen. Want je kunt volgens hem nóg zulke mooie securityproducten hebben, als je die niet constant van de laatste dreigingsinformatie kunt voorzien, dan ben je nóg nergens. “Dus dat is met name de kracht van de IT-securityservices, die via ons MSLA-programma door de partners in de markt gezet kunnen worden.”

Uitbouwmogelijkheden partners

MSLA maakt het mogelijk dat klanten van partners de securityproducten van Cisco nu op abonnementsbasis kunnen aanschaffen. De klant betaalt daarvoor een vaste maandelijkse vergoeding aan de partner, en de partner betaalt – ook weer per maand – naar gebruik voor de Cisco-resources. “Dat biedt de flexibiliteit om op maandbasis te kunnen op- en afschalen”, stelt Kumar. “De securityoplossingen van Cisco zijn weliswaar in eerste instantie afgestemd op de Enterprise-sector, maar dat maakt ze functioneel gezien niet minder geschikt voor het MKB. En door het nieuwe consumptiemodel dat het MSLA-programma mogelijk maakt, worden die oplossingen nu ook opeens voor bedrijven uit die sector uiterst interessant.”

Het MSLA-programma stimuleert partners om rond en op de Cisco-securityoplossingen eigen extra diensten te ontwikkelen. Zo kunnen zij echt inspringen op de specifieke vraag vanuit de markt en voor henzelf nog meer ‘recurring business’ genereren. En wat Cisco betreft mogen partners daarmee zo innovatief zijn als ze zelf willen, zegt Kumar. “Dat biedt ze een uitstekende kans zich nader te profileren en zich te onderscheiden van andere Ciscpo-partners. En dat op een vlak waarop binnen het MKB nog heel veel terrein te winnen is.”

De certificeringen die partners nodig hebben zijn bij MSLA per product bepaald. Kumar daarover: “Voorlopig hebben we het alleen nog over Umbrella en AMP for Endpoints. Daaraan zijn laagdrempelige trainingen gekoppeld die online gevolgd kunnen worden. Voor meer informatie daarover kan men bij onze distributeurs terecht (Comstor, Ingram Micro en Tech Data [red]). Die helpen onze partners verder door dat proces heen.”

Hoe uniek?

Tot slot leggen we Schaalje en Kumar de vraag voor hoe uniek dit MSLA-programma nu eigenlijk is, want wordt er ondertussen niet al jaren gesproken over flexibele IT-dienstverlening op abonnementsbasis? En niet alleen gesproken trouwens, neem alleen al de huidige SaaS-markt! “Dat laatste klopt”, beaamt Schaalje. “Betaling op abonnementsbasis zie je natuurlijk al langer, maar daarbij gaat het voornamelijk om abonnementen op applicatiesoftware. Met Cisco’s MSLA-programma zie je nu dat het ook op het vlak van de security-infrastructuur mogelijk wordt. En dat is innovatief. Iets als een virusscanner kon je zo al eerder afnemen, maar dat is allemaal veel te statisch en te beperkt als IT-beveiliging. Met ons MSLA-programma komt een compleet securityplatform van Enterprise-niveau nu ook binnen het bereik van het MKB. En dát is redelijk uniek!

Door: Dick Schievels en Witold Kepinski

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!