Johan van Leeuwen - 16 januari 2023

Orange Business Services inspireert bezoekers over werkplek van de toekomst

Orange Business Services inspireert bezoekers over werkplek van de toekomst image

Het vroegere Login Consultants, sinds september actief onder de naam Orange Business Services, organiseert op 2 februari de Digital Workspace Summit. De dag staat in het teken van de werkplek van de toekomst en zoomt onder andere in op de gebruikerservaring. Jules Pieters (countrymanager in Nederland) en Chris van Werkhoven (CTO Digital Workspace) leggen uit waarom die dag het bezoeken waard is.

Het Eye Filmmuseum in Amsterdam is op 2 februari de hele dag het decor van de Digital Workspace Summit van Orange Business Services. Bezoeken is gratis. “Het evenement wordt een bron van inspiratie voor klanten, adviseurs en partners die met de werkplek van de toekomst bezig zijn”, klinkt het veelbelovend uit de mond van Chris van Werkhoven. Er is een dagvullend programma vol kennissessies. Die hebben als doel om IT-besluitvormers te ondersteunen bij het ontwikkelen van een toekomstbestendige werkplekstrategie die volledig aansluit bij de nieuwe behoeften van medewerkers. De thema’s die centraal staan zijn employee experience, hybride werken en innovatie.

Het wordt een bijzondere dag, zegt ook Jules Pieters. “Onder de naam van Login Consultants organiseerden we jarenlang samen met partners werkplekevents in Nederland, België en Duitsland. Die waren relatief kleinschalig. Nu we zijn opgegaan in Orange kunnen we een veel breder publiek bereiken als we praten over hoe de toekomst van de werkplek eruitziet.”

Employee experience
Employee experience wordt een belangrijk onderwerp, die dag. “We streefden altijd al naar een zo goed mogelijke beleving voor de medewerker, maar tegenwoordig, met de ‘war for talent’, is het voor organisaties nog belangrijker dat medewerkers tevreden en betrokken zijn. De digitale werkplek kan hierin een belangrijke rol spelen”, zegt Van Werkhoven. Pieters vult hem aan: “Hierover gaan we in samenwerking met een aantal partners praten. Onze grote technologische partners Microsoft, Citrix en VMware spreken op het event. Dat geldt ook voor Mixit, dat gespecialiseerd is in het centraal stellen van medewerkers in de digitale omgeving.”

De dag is ook bedoeld om de traditionele Orange-klanten en de klanten van het vroegere Login Consultants bij elkaar te brengen en ze te informeren over de nieuwe mogelijkheden. Van Werkhoven: “Andere takken van Orange krijgen een belangrijke plek op het podium, zoals Orange Cyberdefense, gespecialiseerd in security, en Business & Decision, dat zich bezighoudt met data intelligence en data experience. Zo kunnen onze bestaande klanten zien wat er nu nog meer kan en tegelijkertijd komen klanten van Orange met ons in contact.”

Data engineering en artificial intelligence komen ook aan bod, waaronder innovatieve AI-tools zoals ChatGPT, zo zegt Van Werkhoven. “Daarnaast bespreken we een aantal klantcases en zijn er ook experts vanuit onze eigen organisatie die vertellen over de vele mogelijkheden die er tegenwoordig op werkplekgebied zijn. Bedrijven die daar mee bezig zijn en daar interesse in hebben, raad ik zeker aan om op 2 februari te komen.”

Het is een extreem actueel thema, beschrijft hij. “Door de coronapandemie heeft het hybride werken natuurlijk een vlucht genomen. Iedereen heeft toen heel snel iets neer moeten zetten. Als je het nu op een goede en toekomstbestendige manier aan wilt pakken, dan kun je daarvoor op dit event de juiste kennis opdoen.”

Nieuwe naam
Pieters en Van Werkhoven zijn ondertussen gewend aan de nieuwe naam en zien de voordelen daarvan. “We zijn een aantal jaar geleden overgenomen door Orange. In eerste instantie hielden we de naam Login Consultants, maar nu is het dus Orange Business Services”, legt Pieters uit. “Orange Business Services hield zich in Nederland al bezig met B2B telco-diensten. Nu komt de digitale werkplek er dus bij. Dat is een voordeel voor het oorspronkelijke Orange Business Services, dat klanten kan laten profiteren van onze diensten rond de digitale werkplek. En wij zijn nu sterker in het aanbieden van clouddiensten, netwerken en alles dat met infrastructuur te maken heeft. We kunnen ook belangrijke onderdelen als artificial intelligence en data engineering veel makkelijker toevoegen. Ook op het gebied van security is Orange heel sterk.”

Stip op de horizon
Het bedrijf heeft zijn sporen als werkplekspecialist ruimschoots verdient. Van Werkhoven vertelt hoe dat in de loop der jaren groeide. “Het begon ruim twintig jaar geleden met de werkplek in het datacenter, met behulp van Citrix en virtuele desktops. Langzaam maar zeker heeft zich dat verbreed en gaat het niet meer alleen om het applicatielandschap, maar ook om devices zoals laptops en de hele employee experience daaromheen. We begeleiden klanten tijdens hun gehele reis. We praten samen over de strategie en daaruit volgt een ontwerp en een businesscase.”

Klanten zijn afkomstig uit allerlei sectoren, meestal hebben ze tussen de 500 en 5000 werkplekken. Van Werkhoven: “Een deel van de projecten begint met het zetten van een stip op de horizon, waarna we gaan bouwen, migreren en uiteindelijk via managed services het beheer doen. Maar het is ook mogelijk dat het contract met de huidige outsourcer afloopt en wij binnenkomen om dat dan snel over te nemen. We zoeken dan naar verbeteringen. Via kleine sprints gaan we aan de slag om een innovatieve werkplek te creëren.”

Bij veel projecten is het complexe applicatielandschap de uitdaging. “Vaak houden oude legacy-applicaties innovatie tegen, ook bij de cloudreis. Daar moet je op een inventieve manier naar kijken”, beschrijft Van Werkhoven. “Daarnaast is het zo dat het hybride werken wel iets anders vraagt van de manier waarop we IT organiseren. Waar je vroeger met je VPN op de laptop deed alsof je op kantoor werkte, voldoet dit natuurlijk niet als permanente oplossing voor alledaags gebruik.” Een ander niet te onderschatten thema is, zoals al eerder benoemd, employee experience. Als je dat goed wilt regelen, dan begint dat al vóór de eerste werkdag met de onboarding, zegt Van Werkhoven. “En daarna is het van belang dat applicaties, data en informatie centraal en eenvoudig voorhanden zijn waardoor de gebruiker makkelijk tussen applicaties kan wisselen ongeacht het apparaat, locatie of tijdstip. Daar begeleiden wij ook bij.”

Workspace-as-a-Service
Binnen de eigen organisatie is Orange Business Services sterk bezig met vernieuwen en zichzelf steeds opnieuw uitvinden. Pieters: “We bieden een complete, innovatieve workspace-as-as-service aan. Met behulp van speciale accelerators helpen we klanten op een servicegerichte manier om te versnellen. We kunnen alles op slimme manieren in beheer nemen. Dat doen we met eigen diensten, gebaseerd op een cloud-native en DevOps-methodologie. In de manier waarop we werkplekinnovaties voor klanten vereenvoudigen, laten we zelf dus ook innovatie zien.”

Door: Johan van Leeuwen

Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!