Harald Nuij, Pax8: ‘Samenwerken met cloud-marktplaats biedt MSP duidelijk groeipad’
Als MSP kun je natuurlijk zelf je portfolio bij elkaar zoeken, of aankloppen bij een distributeur. Maar zeker als het gaat om de sterk groeiende hoeveelheid clouddiensten en -infrastructuur, kan het soms lastig zijn om door de bomen het bos te zien. Samenwerken met een cloud-marktplaats kan veel van die complexiteit wegnemen door alle mogelijke SaaS- en IaaS-diensten op één plek aan te bieden. Het internationaal actieve Pax8 gaat echter verder, vertelt EMEA-directeur Harald Nuij. “Wij helpen een MSP te groeien en zijn efficiency te verbeteren, bieden lokale support en ondersteunen bij het aanpakken van pijnpunten zoals het inkoopproces.”
Harald Nuij, EMEA-directeur Pax8.
Pax8 is in feite al tien jaar in Nederland vertegenwoordigd. De Nederlandse distributeur Resello werd in de zomer van 2021 overgenomen door het Amerikaanse Pax8. Sinds die overname heeft Pax8 EMEA kantoren opgezet in 11 landen en bedient de cloud-marktplaats MSP’s en andere partners in zo’n 30 landen en in 27 talen. Het Zwolse kantoor bedient de Benelux en telt ruim 60 collega’s die MSP’s en andere IT-dienstverleners in allerlei rollen ondersteunen.
Waarom zouden MSP's moeten overwegen om samen te werken met een cloud-marktplaats zoals Pax8? “Cloud-marktplaatsen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Europa en het succes van Pax8 in de hele regio laat dit zien, stelt Nuij. “Bovendien omarmen steeds meer eindgebruikers het op abonnementen gebaseerde model voor hun oplossingen, op zoek naar meer efficiëntie, minder risico's en een scherpere focus op bedrijfsgroei.”
Uit recent onderzoek van Zuora blijkt bijvoorbeeld dat er het afgelopen decennium sprake was van een duizelingwekkende groei van 437 procent in abonnementsgebaseerde omzet van software en diensten. Deze stijging kan volgens Nuij worden toegeschreven aan de affiniteit van klanten voor gemak en het verlangen naar nieuwe ervaringen, waarbij de beslissingslast bij elke aankoop wordt verlicht.
“Er is ook een trend naar het werken met marktplaatsen in het algemeen voor technologie, vanwege hun stijgende populariteit in de B2C-ruimte. Bedrijven verwachten nu dezelfde naadloze ervaring wanneer ze zakendoen, vergelijkbaar met de consumentenwereld. Het succes van cloud-marktplaatsen zal worden bepaald door het niveau van gebruikerservaring dat ze bieden.”
Beste lokale support
Wat Pax8 doet gaat echter verder dan transactionele SaaS- en IaaS dienstverlening, stelt Nuij. “We helpen bij het afnemen van digitale diensten, maar ook bij het verzorgen en uitrollen van die diensten voor hun klanten en alles vanuit een centrale plaats te factureren. Het is onze missie om MSP’s in Europa de beste lokale support op deze gebieden te geven.”
Om MSP’s hierin te ondersteunen, organiseert Pax8 ook evenementen om partners te ontmoeten en hun behoeften in kaart te brengen, zoals mission briefings en cyber security masterclasses. “Hier kunnen partners belangrijke kennis opdoen van experts zoals onze Senior Director of Security, Mostyn Thomas. Partners kunnen deze kennis gebruiken om hun eindgebruikers op te leiden, waardoor er meer kansen ontstaan om nieuwe klanten te werven en hun bedrijf te laten groeien.”
Eerder dit jaar was er bijvoorbeeld een Mission Briefing in Barneveld, waar bestaande en mogelijke partners van Pax8 kennis konden maken met de technologie en oplossingen die de cloud-marktplaats biedt, maar ook de medewerkers die hierin faciliteren. “Partners kunnen in gesprek gaan met onze domein specialisten, zoals op het gebied van cyber security. Die kunnen hen helpen om trajecten zoals cyber security assurance te doorlopen, iets waar men niet altijd de kennis in huis heeft.”
Waarde toevoegen
Volgens Nuij onderscheidt Pax8 zich behalve door het gemak van het gebruikte platform ook door de extra ondersteuning. “We kijken waar we partners kunnen helpen met de groei van hun bedrijf, met het verbeteren van hun operationele efficiency of met het beperken van hun risico’s. Langs die drie assen voegen wij veel waarde toe.”
Als voorbeeld noemt Nuij de mogelijkheid om met Pax8 om tafel te zitten en in kaart te brengen waar een MSP nu staat, waar hij over drie jaar wil staan en wat hiervoor nodig is. “Daar stellen we dan samen een drie- tot vijf jaren plan voor op dat wij helpen ten uitvoer te brengen. Verder hebben we onlangs de Pax8 Academy gelanceerd in Europa. Dit is een database met veel content voor allerlei trainingen op technische, sales, en marketing gebieden. Dat moet partners verder helpen om hun eigen kennis en die van hun klanten te verbeteren.”
Pijnpunten in kaart
Mede door tijdens Mission Briefings en evenementen zoals de Modern MSP Day afgelopen 7 juni, krijgt Pax8 goed in beeld wat de pijnpunten zijn waar MSP’s mee worstelen. Een grote uitdaging waar MSP-partners vaak mee te maken krijgen, is het inkoopproces. Naadloze facturering is een prioriteit voor MSP's, omdat het de efficiëntie verbetert en de groei van het bedrijf vergemakkelijkt.
Nuij: “Bij Pax8 pakken we dit 'pijnpunt' aan met toegewijde accountmanagers die dienen als één aanspreekpunt voor facturering en ondersteuning. Dit zorgt voor een gestroomlijnd inkoopproces voor onze partners, waardoor ze de flexibiliteit hebben om eenvoudig services toe te voegen of te verwijderen naarmate hun zakelijke behoeften evolueren. Door met ons samen te werken, kunnen MSP's hun activiteiten optimaliseren en zich richten op het behalen van hun groeidoelstellingen.”
Om alle ondersteuning te concretiseren, werkt Pax8 met drie beloften:
- Elke partner heeft een vast contactpersoon.
- Elke factuur is transparant en duidelijk.
- Elke partner heeft toegang tot de beste integraties, PSA- en ERP-systemen. Dat maakt het een MSP makkelijk om zijn business aan de achterzijde te managen en in controle te blijven.
Ontwikkeling cloud-marktplaats
Technologie staat natuurlijk niet stil. Naarmate cloud computing steeds populairder wordt, verwacht Pax8 dan ook voortdurende innovatie en ontwikkeling in de cloud-marktplaats. “Enkele van de gebieden waarop we significante ontwikkelingen verwachten, zijn verbeterde integratie met andere bedrijfssystemen, meer geavanceerde analyse- en rapportagemogelijkheden en meer automatisering van inkoop- en beheerprocessen.”
Hoewel de ontwikkeling van AI waarschijnlijk ook zal helpen om de activiteiten te stroomlijnen, voorziet Pax8 dat het opbouwen van sterke mens-tot-mens-relaties essentieel is voor de toekomst van cloud-marktplaatsen. Dat werd benadrukt ook tijdens de gesprekken met de ruim 30 Europese partners die de missiebriefing in Barneveld bezochten. “Door toegevoegde waarde te kunnen bieden aan de MSP, zoals het bieden van netwerkmogelijkheden of educatieve masterclasses, kunnen distributeurs een integraal onderdeel worden van hun partners om hen te helpen hun bedrijf te laten groeien in een zeer competitieve wereld”, voegt Nuij toe.
ICT-consultant Tycho Löke van PeopleRock was één van de aanwezige partners van Pax8 in Barneveld. “We hebben waardevolle inzichten en kennis opgedaan en de kans gehad om te netwerken met professionals en experts uit de sector”, vertelt Löke. De ICT-consultant benadrukt daarnaast hoe belangrijk het voor PeopleRock is om één aanspreekpunt te hebben bij Pax8. “Wij hebben echt baat bij de steun van Yasemin Usanmaz, onze Channel Accountmanager bij Pax8.”
Industriestandaard
“Naarmate bedrijven cloud-based computing blijven gebruiken, zullen het gemak, de kosteneffectiviteit en de flexibiliteit van cloud-marktplaatsen nog aantrekkelijker worden voor MSP's, stelt Nuij. “Bij Pax8 geloven we dat cloud-marktplaatsen een steeds belangrijker onderdeel van het cloudcomputing-ecosysteem zullen worden en uiteindelijk de industriestandaard kunnen worden voor de aanschaf en het beheer van clouddiensten.”
Distributeurs moeten zich aanpassen aan veranderingen en zoeken naar nieuwe en innovatieve manieren om tegemoet te komen aan de veranderende eisen van de klant. Nu de traditionele methode om producten en diensten te kopen verouderd raakt, is de implementatie van geconsolideerde facturering en toegewijde accountmanagers nog maar het begin, benadrukt Nuij.
“Al met al moet het kanaal ernaar streven grenzen te verleggen en maximale waarde te bieden aan zijn partners en klanten om zakelijk succes op de lange termijn te genereren. Bij Pax8 zijn we gepassioneerd over het bouwen van een ruimte voor onze partners en onze medewerkers om ideeën uit te wisselen en te leren: we geloven dat de beste marktplaatsen worden aangedreven door de gemeenschap.”
Vooruitgang geboekt
Het afgelopen jaar heeft Pax8 in ieder geval weer flinke vooruitgang geboekt bij het uitbreiden van de aanwezigheid en het aanbod in Europa. Onder het tweede element valt de belangrijke samenwerking met Adobe, waarmee de cloud-marktplaats het creatieve portfolio in Europa uitbreidt.
“Daarnaast hebben we onlangs Bam Boom Cloud overgenomen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het bieden van Dynamics-ondersteuning aan MSP's en vestigingen heeft in Duitsland en het VK. Deze strategische stappen weerspiegelen onze toewijding om samen te werken met best beoordeelde leveranciers en te fuseren met bekroonde wereldwijde bedrijven.”
Bekijk hier het video-interview met Harald Nuij.