Pure Storage blijft klanten verbazen
“Wie nooit eerder heeft ervaren om met het Pure Storage Evergreen abonnementportfolio te werken, denkt dat het te mooi is om waar te zijn”, stelt Patrick Smith, Field CTO for EMEA bij Pure Storage. Eraan toevoegend dat de klanten van het bedrijf zijn ‘beste verkopers’ zijn. Niet voor niets heeft de onderneming met 81,4 een zeer hoge Net Promoter Score. Het gemiddelde in de IT-hardware industrie is volgens Customer Guru 65.
De redactie van Dutch IT Channel spreekt met Smith tijdens Pure//Accelerate 2023 Amsterdam op het circuit van Zandvoort op 14 september. Na het succes van de eerste Accelerate op het circuit vorig jaar, volgde dit jaar een tweede evenement.
Smith werkt nu zo’n vijf jaar bij Pure Storage. Daarvoor had hij diverse topfuncties bij financiële instellingen: Deutsche Bank, Credit Suisse, Goldman Sachs en Merrill Lynch. “Ik zat toen aan de gebruikerskant, nu bij de leverancier. Ik heb gewisseld”, vertelt hij daarover. Pure Storage is sterk vertegenwoordigd in de financiële sector. Ze kunnen de kennis, ervaring en het netwerk van Smith goed gebruiken. Overigens is de onderneming druk doende ook een gevestigde naam te zijn in bijvoorbeeld de gezondheidszorg.
Efficiëntie
Onlangs heeft het bedrijf zijn financiële cijfers bekend gemaakt. “Daaruit blijkt dat wij nog steeds beter innoveren dan onze concurrenten. Wij zijn een van de weinige die blijven groeien. We doen het in alle opzichten vrij goed”, stelt hij vast.
Wat hij opvallend noemt, is de stijging van het aantal abonnementen met een kleine dertig procent. “Bedrijven weten ons dienstenmodel zeer te waarderen. Dat heeft enerzijds te maken met het economisch tijdsgewricht. Iedereen moet op de kosten letten. Waarbij ze een balans zoeken tussen kosten die ze intern maken en het geld dat ze besteden aan inkoop van producten en diensten. Dan komt het abonnementenmodel als geroepen. Je hebt geen grote uitgaven aan de voorkant en kunt toch beschikken over relevante en moderne technologie.”
“Anderzijds waarderen klanten de flexibiliteit die het platform biedt. Het maakt niet uit waar ze hun workloads draaien – on-premises, in de cloud, in het datacenter van een ander – met Evergreen kunnen ze altijd uit de voeten. De efficiëntie is een sleutelwoord.”
Aanspreekpunt
Wie de beloftes van kunstmatige intelligentie (AI) waar wil maken, moet vier aspecten goed in de gaten houden: het opslagsysteem moet flexibiliteit bieden, data moeten snel beschikbaar kunnen zijn, betrouwbaarheid (zoals opslag van gegevens in een daartoe geschikte regio), en ten slotte efficiëntie van de opslagsystemen (lees: een energiezuinig systeem).
Volgens Smith scoort Pure Storage op al deze vier aspecten ruim voldoende. Onder andere met de AIRI//S en FlashBlade//S producten die AI-implementatie vereenvoudigen, schaalbaar zijn en eenvoudig te gebruiken zijn.
Hij wil nog wel even kwijt dat als het om AI gaat, zijn bedrijf een ander aanspreekpunt heeft bij klanten. “Gewoonlijk zitten wij met mensen van de IT-afdeling rond de tafel, maar als het om het gebruik van kunstmatige intelligentie gaat, dan zijn de medewerkers van de algemene afdelingen bij onze klanten het aanspreekpunt, want dergelijke projecten worden binnen de business geboren.”
En natuurlijk zit de IT-afdeling er (later) ook bij. “Want de cloud is een prachtige plaats om te vertoeven. Voor bijvoorbeeld het testen van applicaties. Maar als je te veel in de cloud stopt, loopt het flink in de papieren. Het gaat erom de juiste workload op de juiste locatie te laten draaien.”
Legacy
“Het is erg gemakkelijk om nieuwe technologie het datacenter binnen te brengen; het is erg moeilijk om oude technologie eruit te halen. Sommige datacenters zien eruit als een museum”, stelt Smith. Legacy is een probleem waar veel bedrijven mee kampen.
Met Evergreen hebben klanten dat probleem niet. Pure Storage zorgt er zelf voor dat de technologie up to date is; klanten kunnen er verzekerd van zijn dat zij – via hun abonnement – beschikken over de jongste technologie.
“Ze hoeven zich geen zorgen te maken over updates; er is geen downtime voor upgrades. Het is gebaseerd op de Evergreen-architectuur, waardoor klanten hun opslag kunnen upgraden, schalen en moderniseren zonder downtime of nieuwe aankopen. Daarbij verzekeren onze klanten zich van goede security. Verouderde apparatuur brengt immers altijd risico’s met zich mee. Zeker als de leverancier geen ondersteuning meer biedt.” Waarmee hij maar gezegd wil hebben dat Evergreen enorm veel waarde vertegenwoordigt. “Wij bieden bovendien inzicht in het datagebruik en hoe de hardware ervoor staat met AI gedreven databeheer en proactieve aanbevelingen over hoe de storage omgeving geoptimaliseerd kan worden.”
Klant voorop
Het geheim van het succes van Pure Storage? “Dat is de cultuur van ons bedrijf. Bij alles stellen wij de klant voorop. We hebben een fantastische reputatie als het op vernieuwing aankomt. Daar blijven we mee doorgaan; innovatie zit in ons DNA. Onze CEO Charles Giancarlo zet al zijn kaarten op het creëren van innovatieve oplossingen die betere klantervaringen en duurzaamheidsvoordelen opleveren door de hoge energie-efficiënte van onze all-flash oplossingen waarmee klanten tot 80% kunnen besparen op hun energieverbruik.”
Daar ziet Smith een groot voordeel voor de partners van Pure Storage: “Wie wil er geen deel uitmaken van een bedrijf waar de klanten zo enthousiast zijn en waar we vertrouwen op een 100% channel-model?”, vraagt hij retorisch.
Daarmee komt het idee van de oprichters John Colgrove en John Hayes ten volle tot zijn recht: een enterprise-storage-oplossing te ontwikkelen die alle prestatievoordelen van flash-storage, inclusief aanzienlijk meer IOPS (Input/output operaties per seconde (IOPS) versus op disk gebaseerde opslag zou kunnen leveren. Met bovendien een concurrerende kostprijs per gigabyte voor enterprise storage-applicaties, ingebouwde dataredundantie, -veerkracht en -beveiliging. En een flexibel opslagmanagementsysteem dat eenvoudig te implementeren, te onderhouden en te upgraden is zonder onderbrekingen of downtime.
Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski