Martijn Kregting - 07 december 2023

Combinatie QaaS.nu en Bodyguard.io: enterpriseniveau security voor mkb

Vraag de gemiddelde mkb-ondernemer hoeveel werknemers hij heeft, hoeveel busjes er rondrijden, hoeveel machines er in de fabriekshal staan en je krijgt over het algemeen een duidelijk antwoord. Vraag hoeveel pc’s er zijn, welke cloud-omgevingen er gebruikt worden en hoe alles beveiligd is, en het merendeel zal het antwoord schuldig blijven. In een tijd waarin digitalisering de samenleving en het bedrijfsleven transformeert, is dat niet alleen onhandig, het kan zelfs gevaarlijk zijn. ICT-aanbieder QaaS.nu heeft daarom platform ontwikkeld dat behalve veiligheid ook een volledige dashboard-functie biedt. Technologie- en securitypartner Bodyguard.io vult in dit platform de ontbrekende schakel in met CDR-technologie (Content, Disarm en Reconstruction). Deze extra beveiligingslaag beschermt gebruikers preventief tegen onbekende virussen en zero-days door bijlages ‘schoon te wassen’.

Combinatie QaaS.nu en Bodyguard.io: enterpriseniveau security voor mkb image

Daniël Luthra (links op de foto) stond twee jaar geleden aan de basis van Bodyguard.io. Zijn achterliggende gedachte was dat de meeste hacks plaatsvinden omdat mensen op een ‘kwaadaardige’ bijlage klikken. “Als softwareontwikkelaar dacht ik dat we meer kunnen doen om ervoor te zorgen dat mensen hier niet de mist in gaan.”

Het resultaat: een Content Disarm en Reconstruction-oplossing (CDR) onder de naam Bodyguard.io. In feite een wasstraat voor schadelijke bijlagen. Elke bijlage, ongeacht de oorsprong – webbrowser, Teams, Zoom, Outlook, overige mail etc. – wordt schoongewassen zonder dat de werknemer er iets van merkt en hoeft te wachten. Het resultaat: een schone bijlage, zodat de ontvanger kan werken zonder zich zorgen te maken dat hij of zij het bedrijf eventueel in gevaar brengt.

“Bodyguard.io werkt op basis van preventie in plaats van detectie”, stelt Luthra. “Vanuit die hoedanigheid partneren we met QaaS.nu. Zij willen niet verdienen aan de problemen van hun klanten. Dat doen ze met een totaaloplossing die IT-dienstverleners ondersteunt met een nieuwe, unieke beveiligingslaag. Maar ook een oplossing die de gebruiker helpt tegen cybercriminelen die alles in het werk stellen om hem of haar in de val te lokken.”

Twee componenten

QaaS (‘Quality as a Service’, spreek uit: Kaas), telt drie belangrijke componenten, vult medeoprichter Pierre Kleine Schaars (rechts op de foto) aan: QaaS Safe, QaaS Help en de QaaS App. “Elke IT-partij die QaaS Safe gebruikt, mag ook QaaS Help gebruiken: een unieke helpdesk tegen een flat fee tarief. Waarom? 80 procent van de problemen op gebruikersgebied zijn bij elke onderneming gelijk en dus relatief eenvoudig op te lossen. Maar zonder preventieve bescherming staat de gebruiker bloot aan onbekende dreigingen. Zo ontstaat al snel een warboel aan incidenten. Niet fijn voor de gebruiker, die met facturen voor extra ondersteuning opgezadeld wordt. En uiteindelijk ook niet fijn voor de vele kleine IT-partijen die deze problemen moeten oppakken en factureren.”

Volgens Kleine Schaars zorgt QaaS Safe voor optimale bescherming en inzicht – via de QaaS app - waarbij de eindklant in het dashboard steeds de actuele staat van zijn IT-omgeving kan opvragen. “Onze IT-partners kunnen met dit QaaS-model veel betere dienstverlening leveren. QaaS-Help zorgt er vervolgens voor, dat wanneer er toch support nodig is, er adequaat en snel gehandeld kan worden tegen een vast tarief per maand. En zij maken hun klanten blij omdat die precies weten waar ze aan toe zijn, qua kosten.”

Veel kleine ICT-partijen die met QaaS werken, zijn dan ook al 60-70 procent in omzet gegroeid. Dat kan doordat zij tijd krijgen om waarde toe te voegen, projecten voor bestaande klanten op te leveren en ruimte krijgen nieuwe klanten te werven – zonder extra personeel aan te moeten nemen. Kleine Schaars: “En door efficiënt te werken, is dit ook voor ons een goed businessmodel, zonder dat we over de rug van de eindklant geld verdienen.”

Bodyguard.io maakt aanbod compleet

Naast bovengenoemd inzicht staat in QaaS Safe natuurlijk security centraal. SentinelOne levert de XDR-oplossing (eXtended, Detection en Respons). Het monitoringdeel wordt verzorgd met N-Able. “Maar ook zij kunnen niet alles leveren”, benadrukt Kleine Schaars. “Mensen kunnen ondanks een awareness-training toch in de val worden gelokt. Bovendien kan je van EDR niet verwachten dat het alles afvangt. Wij zochten een onderdeel waarmee onze IT-partners de klik op een ‘foute’ bijlage kunnen neutraliseren. Dat werd Bodyguard.io. We hebben al drie jaar lang klanten, maar met de preventieve beveiligingslaag van Bodyguard.io werd ons aanbod echt compleet. Nu kunnen we opschalen en onze propositie door heel Nederland uitrollen.”

De fixed price helpdesk-service maakt QaaS echt uniek, wil Luthra van zijn kant nog eens benadrukken. Het toont aan dat je heel veel vertrouwen hebt in je dienst- en security-aanbod. Niet meer uurtje factuurtje voor elke handeling, maar een vast tarief per maand voor veel voorkomende zaken zoals patching. “En met het aanbod dat wij completeren, zorgt QaaS er voor dat veel incidenten geneutraliseerd worden. We halen zo druk weg op de alertheid van elke eindgebruiker, wat resulteert in minder druk op de helpdesk.”

Zo kan QaaS enterpriseniveau security en dienstverlening brengen naar de grote groep bedrijven van 25 mensen of minder, vult Kleine Schaars aan. “En niet enterprisesoftware waar allerlei functionaliteiten uitgehaald zijn, zodat je het mkb en hun IT-dienstverleners opzadelt met slecht werkende software. Je moet die grote groep kleinere bedrijven serieus nemen. Reden ook waarom we gekozen hebben voor best of breed-oplossingen en specifieke point solutions die we zelf integreren in de QaaS App.”

Volgende stap

Een volgende stap voor QaaS is een goed financieel fundament verzorgen voor QaaS Help. “We gaan 10 IT-partners selecteren die het klein mkb bedienen en samen 49 procent van de aandelen in de Servicedesk kunnen verwerven”, vertelt Kleine Schaars. “Zo kunnen we samen al die kleine IT-bedrijfjes helpen om ook na 20 jaar nog een goed niveau van IT-dienstverlening te bieden op security-gebied. Hun tickets worden voortaan opgelost en zij kunnen zich richten op waar zij goed in zijn.”

De oprichters van QaaS zijn vijf IT-zwaargewichten die hun sporen in de sector verdiend hebben. Zo zijn sales, business development, operational excellence, techniek en finance afgedekt, schetst Kleine Schaars. “Samen met hen en de IT-partners die mee gaan doen met de servicecedesk BV, kunnen wij zo kleine IT-aanbieders helpen om dezelfde groei door te maken die wij eerder gerealiseerd hebben met onze mkb-resellers. Zij krijgen toegang tot security-dienstverlening van enterpriseniveau, met een volwaardige security-helpdesk tegen een fixed price."

QaaS Safe en QaaS Help in het kort

QaaS Safe is een product waarmee mkb-klanten volledige controle en via de QaaS app, inzicht hebben over de staat van hun ICT. Dit kan via een dashboard waar in één scherm en één oogopslag te zien is wat er gaande is. Door de juiste beveiligingslagen te implementeren, wordt de klant optimaal beschermd en worden servicevragen tot een minimum beperkt. Bodyguard.io is daarin een belangrijk onderdeel waarbij een aanval middels een kwaadaardige bijlage voor het grootste deel worden uitgesloten.

Met QaaS en Bodyguard.io worden hoge facturen voor 1e en 2e lijns helpdesk tot een minimum beperkt. Want bedrijven die QaaS Safe en Bodyguard.io gebruiken, kunnen voor enkele euro’s per maand (poweruser) onbeperkt de service en helpdesk consulteren.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!