Fred Voccola - Kaseya: MSP beweegt zich op winstgevende markt
Managed Service Providers (MSP's) opereren in een zeer concurrerende markt, maar blijken desondanks zeer winstgevend te zijn, aldus Fred Voccola, CEO van Kaseya. Hij raadt hen aan zich te richten op IT-beveiliging bij het MKB, omdat daar nog veel terrein te winnen is.
Dutch IT Channel sprak met Voccola in het gloednieuwe kantoor aan het IJ in Amsterdam. Dit kantoor is het bruggenhoofd naar Europa (met uitzondering van de UK en Ierland). Het feit dat Voccola, met in zijn kielzog CMO Mike Sanders, aanwezig was bij de opening van het kantoor in februari laat zien dat het bedrijf prioriteit geeft aan deze regio.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen over Europa en Nederland in het bijzonder: "Nederland wordt gekenmerkt door een ondernemersgeest," zegt Voccola. "De middelgrote en kleine bedrijven durven vooruit te denken. Er is hier een grote markt voor MSP's." Dit geldt ook voor andere regio's op het continent: hij noemt met name Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. En natuurlijk Scandinavië. Elke markt heeft wel zijn eigenaardigheden, zoals de hang naar lokalisatie in Frankrijk, maar er zijn veel mogelijkheden voor MSP's.
"In tegenstelling tot veel andere Amerikaanse bedrijven bekijken we de rest van de wereld niet door een Amerikaanse bril. We waarderen de eigenaardigheden van andere landen. Dat komt waarschijnlijk omdat we zijn opgericht door een Nieuw-Zeelander."
Klantgericht
Een van die oprichters in 2000 is de nu gepensioneerde Paul Wong. Hij was de CTO gedurende de eerste 13 jaar van het bestaan van het bedrijf. Hij droeg bij aan het succes van Kaseya door zich te richten op klantgerichtheid en innovatie.
"Dat zijn nog steeds belangrijke grondbeginselen van ons bedrijf," zei Voccola. "Onze klanten betalen mijn salaris. Wij zijn alleen succesvol als onze klanten dat zijn. Daarom hechten we veel waarde aan hun input. Ik ben geen MSP; ik houd me niet bezig met hun dagelijkse uitdagingen. Maar ik wil wel helpen om hun werk gemakkelijker te maken. Klantgerichtheid is onze mantra."
Wat daarbij helpt is dat Kaseya zich puur richt op het kanaal; op de partners die opereren als MSP, reseller of bijvoorbeeld een adviesbureau dat zich richt op de compliance van organisaties met wet- en regelgeving. "We zijn de enige ter wereld die zich puur op deze groep richt", zegt hij.
Groei
Voccola praat veel met zijn klanten om erachter te komen wat ze nodig hebben. "Tegelijkertijd hebben we veel gegevens over MSP's en kleine en middelgrote bedrijven. MSP's vertellen ons dat ze in een zeer concurrerende en moeilijke markt opereren. Maar het is een winstgevende markt. We zien MSP's wereldwijd groeien met een gemiddeld jaarlijks percentage van 16 procent per jaar en hun winstgroei is ongeveer hetzelfde percentage. MSP's die ons platform IT Complete gebruiken, zien een winstgroei van rond de zeventien procent. Noem eens een branche waar dit soort cijfers worden gehaald. Banken, retail, architecten, noem maar op: die halen dat niet."
Daar komt bij dat MSP's zaken doen met een groep die steeds meer betekent voor de economie van een land: bedrijven met minder dan duizend werknemers. "Die vertegenwoordigt nu meer dan de helft van de wereldeconomie. En dat zijn bedrijven die volop bezig zijn met het digitaliseren van hun bedrijfsprocessen."
Voccola heeft die trend eerder gezien: van 1992 tot 2010. Maar toen ging het om de grote bedrijven - de ondernemingen - de Fortune 500. "Het grote verschil is dat die grote bedrijven enorme IT-afdelingen hadden. Kleine en middelgrote bedrijven hebben dat niet. Middelgrote en kleine ondernenimmgen kiezen steeds vaker voor een MSP om dat te doen. Het blijft een groeimarkt."
Beveiliging
Hij zegt dat een derde trend is dat MKB’ers IT-beveiliging bovenaan hun lijstje hebben staan. "Dat zou geen verrassing moeten zijn. Iedereen weet inmiddels dat cybercriminelen deel uitmaken van bedrijven die miljarden dollars per jaar binnenharken. Toch is het aantal MKB-bedrijven dat bijvoorbeeld bewustwordingsprogramma's uitvoert op één hand te tellen. Terwijl die bewustwordingsprogramma's standaard zijn bij grote organisaties, hebben MSP's hier nog wat evangelisatiewerk te doen, omdat het hun klanten ontbreekt aan gerichte kennis over de risico's van digitalisering en hoe je je daarin kunt en moet positioneren. Ze hebben de hulp van MSP's nodig. "Die ‘zwakke’ houding”, zegt hij, “komt omdat ze de pijn van een succesvolle aanval (nog) niet hebben gevoeld.”
Compliance
Er is een nauw verband tussen IT-beveiliging en compliance. Voccola ziet dat overheden steeds meer eisen stellen aan bedrijven. De wet- en regelgeving voor de bescherming van persoonsgegevens wordt bijvoorbeeld steeds strenger. Ook het MKB moet hier steeds meer aan voldoen.
Voccola noemt het in dit opzicht een voordeel dat het IT Complete platform een geïntegreerde aanpak heeft. "We weten bijvoorbeeld dat MS Office zijn zwakke punten heeft. Onze klanten kunnen daarmee omgaan. Niet voor niets werken we nauw samen met Microsoft. Door onze geïntegreerde aanpak kunnen MSP's in één oogopslag zien hoe een systeem het doet en wat er eventueel verbeterd kan worden."
Door: Witold Kepinski (interview) en Teus Molenaar (tekst)