Marc Verhoeven en Jeroen de Kam ontvangen Dutch IT Channel Editors Choice Award
Marc Verhoeven en Jeroen de Kam (Arrow Nederland) wonnen de Editor's Choice tijdens het Dutch IT Channel Awards gala dat 14 maart 2024 in Studio21 werd gehouden. Wars van 'theoretisch geneuzel' en typologieën als 'de zes p's van marketing' willen deze twee vrienden vooral zichzelf zijn. “Enthousiasme, niets te gek vinden, nooit nee zeggen en het gewoon doen: dát is het geheim van succesvolle marketing.”
Award winnaars Marc Verhoeven en Jeroen de Kam over 'de menselijke kant van distributie': 'Niets is te gek, wij zeggen nooit nee'
Marc Verhoeven (45) werkte eerder in sales functies bij onder meer NOXS en Westcon Security en is sinds 2017 marketing manager bij distributeur Arrow Nederland. Jeroen de Kam (27) was toen nog druk met zijn studie ruimtelijke ontwikkeling, maar met een academische achtergrond en gezegend met een talent voor commercieel schrijven leek hij de perfecte aanvulling op de bevlogen marketing manager Verhoeven, moet deze gedacht hebben toen hij De Kam in 2013 leerde kennen bij korfbalvereniging Synergo in Utrecht.
Zo ontstond het marketingduo Marc Verhoeven en Jeroen de Kam van Arrow, inmiddels vooral bekend van de succesvolle beurs Cloud Expo in Houten. Twee vrienden die elkaar aanvullen, maar vooral een enthousiasme uitstralen dat je ook bij het meest fancy marketingbureau niet gauw zult vinden. Zet ze samen aan tafel en ze praten honderduit over de gekste dingen, van racen met trapauto's op Zandvoort tot vliegen met echte sportvliegtuigjes op Lelystad.
Altijd 'aan'
Volgens Jeroen is het geheim dat Marc en hij altijd 'aan' staan. “We vinden het bijvoorbeeld geen enkel probleem om op zondag naar het ABN AMRO Open in Rotterdam te gaan, net zoals al die mensen van IT-leveranciers en -resellers die we voor zo'n tennistoernooi uitnodigen. De menselijke kant van distributie, daar gaat het om. Willen we een positieve draai geven aan het merk Arrow Nederland, dan moeten we opvallen en snappen wat mensen leuk vinden. De boodschap is: wij doen leuke dingen, doe met ons mee.”
Marc is het daar roerend mee eens. “We horen vaak dat de energie er vanaf knalt bij ons. Dat komt ook doordat wij beurzen en evenementen helemaal zelf organiseren, zonder dure bureaus. Dat bespaart niet alleen geld, maar geeft bovendien veel vrijheid. Niets is te gek en we zeggen nooit nee. Door creatief te zijn hebben we een heel divers aanbod aan activiteiten, natuurlijk wel altijd omgeven door kennisoverdracht.”
'Gewoon doen'
Volgens Jeroen is een evenement – en ze organiseren er gerust tientallen per maand – nog nooit mislukt. “Ook dat komt doordat we alles precies kunnen doen zoals wij willen. Met enthousiasme, onze eigen 'touch' en vooral veel werkplezier komen we verder dan met theorieën over de zes p's van marketing product, prijs, plaats en nog wat. Sommige dingen moet je gewoon doen.”
De mannen vormen echt een duo. Het zijn vrienden, die elkaar aanvullen. “Marc is creatief en enthousiast, maar soms ook wat impulsief”, vindt Jeroen. “Zoals de eerste editie van Cloud Expo in december 2022, toen hij elke bezoeker na afloop een kerstboom wilde meegeven. Ik ben meer bedachtzaam en moet Marcs ideeën soms bijsturen of zelfs afremmen. 'Moet ik dan met Noorwegen gaan bellen en een heel bos laten omhakken? Lekker duurzaam!' Politiek zijn we het bijna nooit eens en omgekeerd vindt Marc mijn ideeën soms wat suf. Maar exposanten hebben dat door. 'Dit is zo'n gek duo, laten we Jeroen en Marc 's bellen', hoor je ze denken.”
Cloud Expo
Jeroen de Kam en Marc Verhoeven oogsten veel waardering met Cloud Expo in Houten, afgelopen december voor de tweede keer georganiseerd en met zesduizend bezoekers verdeeld over twee dagen nu al de grootste IT-beurs van de Benelux. “Met totaalpakketten waar alles in zit – de stand, maar ook dingen als stroom en internet – hebben we een beurs weer betaalbaar gemaakt”, verklaart Marc het succes. “Maar belangrijker: om het weer leuk te maken om op een beurs te staan moet je genoeg andere mensen met stands om je heen hebben die eindklanten aantrekken, vooral natuurlijk de grote jongens, zoals Nvidia, Oracle en Microsoft. Daarom hebben we ook exposanten van buiten het Arrow-portfolio toegelaten. Cloud Expo is niet per se een 'Arrow-evenement'. Het is een onafhankelijke beurs, weliswaar georganiseerd door Arrow en iedereen weet dat het van ons is, maar ook met merken die concurreren met ons portfolio en zelfs andere distributeurs. Op Cloud Expo 2022 hadden slechts 32 van de 72 exposanten een portfoliorelatie met Arrow Nederland.”
Vendoren willen op een beurs eindklanten ontmoeten. “En die krijg je daar alleen naartoe met een compleet aanbod”, bedoelt Marc. “Vooral de nieuwe generatie beursbezoekers wil niet alleen het eigen netwerk treffen, maar juist nieuwe mensen zien en leren over nieuwe (cloud)technologieën.” Jeroen: “Op de meer traditionele beurzen zie je altijd dezelfde, wat oudere witte mannen met grijs haar. Daar kun je leuk een biertje mee drinken, maar bezoekers komen niet alleen voor de gezelligheid. Op Cloud Expo worden nieuwe, waardevolle contacten gelegd.”
Spectaculaire kick-off
Beurzen waren belegen netwerkevenementen geworden, vindt Jeroen. “Wij hebben ze nieuw leven ingeblazen, met grote reclame-uitingen op masten langs snelwegen en voor exposanten met weinig beurservaring een spectaculaire kick-off op een beursvloer die we vooraf op schaal hadden nagebouwd met Lego. Wat ga je straks krijgen, wie zijn je buren en hoe haal je het beste eruit?” Ook Marc was er blij mee. “We hadden gehoopt op zo'n twintig mensen, maar er kwamen honderd standhouders naar die kick-off. Een herbeleving van een beach party afgelopen zomer, georganiseerd met een klein budgetje dat we over hadden van de eerste Cloud Expo, in december 2022. Ook dat overtrof met vijfhonderd bezoekers ruimschoots onze verwachtingen. Leveranciers zien dat ze met ons leuke dingen kunnen doen, dat werkt fantastisch. Niet alleen voor Arrow, maar voor de hele Nederlandse IT-markt.”
Door: Jeroen Bordewijk