Redactie - 24 juli 2024

Barry de Bruin: “Innovatie en IT zijn fundamentele bouwstenen voor Pathé”

Toen Director IT Barry de Bruin ruim achttien jaar geleden in dienst trad als de eerste IT-manager bij bioscoopketen Pathé, zag alles er heel anders uit dan nu. Zowel voor Pathé zelf, dat toen in Nederland nog een relatief klein bedrijf was zonder IT-afdeling, als voor bioscopen in het algemeen, waar films nog in filmblikken werden langsgebracht met een koeriersdienst. Hij vertelt hoe zijn werk sindsdien is veranderd en hoe Pathé een eersteklas IT-bedrijf is geworden, met niet alleen 30 bioscopen maar ook met de Video on Demand service Pathé Thuis en de verrijking van uitjes zoals X-Cube, Go!Gaming en The(Any)Thing.

Barry de Bruin: “Innovatie en IT zijn fundamentele bouwstenen voor Pathé” image

In 2006 had Pathé nog maar negen bioscopen in Nederland. Er was geen IT-afdeling. “Ik werd de eerste IT-manager”, zegt Barry de Bruin. “Het bedrijf is inmiddels flink gegroeid. Inmiddels telt de IT-afdeling 12 fte en ben ik verantwoordelijk voor de gehele IT in Nederland en sinds februari dit jaar ook voor de verdere technische ontwikkeling van onze Pathé Thuis/ Pathé Home Video-On-Demand streamingdienst in Nederland en Frankrijk die we inhouse ontwikkelen. Ik zit uiteraard ook aan de directietafel. Door de jaren heen zijn er veel goede mensen bijgekomen die helpen om onze visie en strategie uit te voeren.”



IT als belangrijke enabler voor innovatie

Pathé heeft inmiddels dertig fysieke bioscopen, en focust zich ook steeds meer op het verrijken van het bioscoopbezoek met state-of-the-art gaming locaties Go!Gaming, digital escape experiences en privé on-demand bioscoop The (any)Thing. Daarnaast heeft het een grote, snelgroeiende online omgeving. De Bruin: “De kaartverkoop gaat inmiddels voor negentig procent online, via de website of de app. We hebben meerdere apps Pathé, Pathé Thuis en ons loyalty-programma Club Pathé. Maar ook in de fysieke bioscopen is natuurlijk IT nodig en zetten we vol in op modernisering van de bioscoopomgeving. Dat maakt het allemaal heel interessant en dynamisch. Onze IT-omgeving moet modern en veilig zijn. Maar ook adaptief, zodat we ons snel aan kunnen passen aan veranderende behoeftes.”

“Daarnaast is Video-On-Demand service Pathé Thuis sinds 2022 ook weer onder ons dak. Ook dat heeft qua IT veel impact, zoals bijvoorbeeld de CRM-integratie waardoor klanten met één account snel en makkelijk zowel films kunnen huren bij Pathé Thuis of kaartjes kunnen kopen voor de nieuwste bioscoopfilm.

Die veranderende behoeftes gelden voor zowel medewerkers als bezoekers. Medewerkers van ons Hoofdkantoor willen sinds de pandemie vaker thuiswerken. “Samen met KPN Werkplek hebben we een moderne werkplekomgeving neergezet, waardoor onze medewerkers altijd en overal kunnen werken, met dezelfde ervaring.” Bezoekers verwachten van Pathé betrouwbare en veilige systemen. “We vinden het daarnaast belangrijk dat we hen goede service kunnen verlenen. Ze moeten dus op een snelle en makkelijke manier een kaartje kunnen kopen en ook net zo eenvoudig een transactie kunnen annuleren als ze toch liever een andere dag of tijd willen. Als consument wil je dat zelf kunnen regelen, zonder te moeten bellen naar een callcenter. Daar investeren we heel nadrukkelijk in.”



Productiever met AI?

De Bruin gelooft in de Cloud. “We zijn al vroeg begonnen met het omarmen van clouddiensten van o.a. Microsoft en Amazon. Qua applicaties hebben we inmiddels een heel modern landschap. Dat zijn vaak bewezen en solide standaardapplicaties. 



De Bruin onderzoekt ondertussen ook wat AI voor Pathé kan toevoegen. “We testen nu op diverse afdelingen of Microsoft Copilot ons productiever kan maken. Maar er zijn ook andere toepassingen van AI waar we naar kijken. Kunnen we bijvoorbeeld voorspellen hoeveel bezoekers een bepaalde film krijgt? Dat zijn complexe modellen, waarin ook factoren als het weer en een eventuele vakantie een rol spelen. Een andere trend die hij volgt is robotisering. Op een aantal afdelingen testen we of softwarematige robots repeterende werkzaamheden over kunnen nemen, zoals het inboeken van facturen of in de uitvraag van gegevens in het recruitment proces.”



De bioscopen zelf zijn in die 18 jaar ook veel meer digitaal geworden. “In 2010 is de hele bioscoopmarkt in Nederland van analoog naar digitaal gegaan. Films komen sindsdien ook niet meer binnen in ouderwetse filmblikken, maar worden nu via supersnelle internetverbindingen digitaal in de bioscopen aangeleverd. De digitale projectoren die we gebruiken, kunnen we veel breder inzetten. Bijvoorbeeld ook voor zakelijke presentaties, operavoorstellingen, concerten of een live voetbalwedstrijd zoals recent met het EK voetbal. Een ander groot voordeel van die digitalisering is dat we de filmvertoning nu centraal kunnen regelen en bewaken.


Samen innovatiever

Pathé is een Frans familiebedrijf. Frankrijk is dan ook de grootste markt. Verder is het actief in een aantal (West-)Europese landen, maar ook in Afrika. “Sinds de laatste jaren werken we met de verschillende landen veel meer samen”, vertelt De Bruin. “We ontwikkelen nu oplossingen die voor de hele Pathé Groep relevant zijn. Door het delen van kennis maar ook van budgetten, hebben we een grotere slagkracht en kunnen we nog innovatiever zijn.”



Hij noemt een paar voorbeelden van dat soort innovaties. “Denk aan zelfscan-kassa’s, die nu in alle landen staan, en toegangspoortjes die jouw kaartje controleren. Zo kunnen medewerkers zich nog meer bezighouden met het verlenen van service aan onze bezoekers. De gehele digitale beleving van onze klanten is belangrijk voor ons. We hebben onlangs geïnvesteerd in een nieuw customer experience platform. We kunnen nu op allerlei momenten tijdens de customer journey meten hoe klanten ons ervaren. Zo leren we continu wat we als bedrijf nog beter kunnen doen voor onze bezoekers.”



Security is uiteraard ook een prioriteit voor Pathé. “Ik werk binnen mijn afdeling samen met een Security Officer. We hebben ook een ethisch hacker in dienst. Daaromheen werken we samen met verschillende IT-partners die ons helpen onze IT-omgeving continu veilig te houden. Daar investeren we flink in. Behalve techniek is natuurlijk ook de menselijke kant heel belangrijk. Ook fysiek, in de bioscopen zelf. We zijn van oorsprong een heel gastvrij bedrijf richting bezoekers en leveranciers, maar dat mag niet betekenen dat mensen makkelijk toegang kunnen krijgen tot ruimtes waar ze niet horen te kunnen komen. We maken onze medewerkers er dan ook alert op dat een securitylek vaak aan de menselijke kant veroorzaakt wordt.”


Partner voor de business

Terugkijkend op zijn Pathé-loopbaan tot nu toe is hij trots op de genoemde resultaten, zoals de centrale bewaking op de filmvertoning in alle 253 bioscoopzalen in Nederland en de volledige digitale distributie van filmcontent, het vertonen van live events over ons moderne glasvezelnetwerk, het succes van de online pathe.nl omgeving en de moderne werkplekomgeving die we onze medewerkers kunnen bieden. “Ik heb geleerd hoe belangrijk het is dat je als IT-afdeling een betrouwbare partner bent voor de business, dus dat je afspraken nakomt en voorspelbaar bent. Samen kun je dan heel veel bereiken, zeker als je goede mensen om je heen verzamelt, zowel intern als met externe partners.”

Auteur: Johan van Leeuwen en Witold Kepinski

Dit interview is mede mogelijk gemaakt via het CIO netwerk van Daniel van Slochteren, CIO van Open Line.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!