Cornelis Lemstra, CEO Linkit: ‘Wendbaarheid is succesfactor in digitale transformatie’
Elke organisatie moet tegenwoordig een digitale organisatie zijn om niet links en rechts ingehaald te worden door de concurrentie. Maar digitalisering is complex en zeker niet goedkoop. Hoe kun je er als CEO voor zorgen dat je organisatie de juiste koers kiest en hiervoor beschikt over de benodigde flexibele, wendbare IT? Een brede blik op digitalisering en het omarmen van verandering vormen volgens Cornelis Lemstra, CEO van IT-dienstverlener LINKIT, in ieder geval een cruciale basis.
Als zelfstandige en onafhankelijke IT-partner houdt LINKIT zich al ruim een kwart eeuw bezig met digitale innovatie, gedreven door kennis in onder andere Low-code, Cloud, Data Engineering & Functioneel IT beheer. Cornelis Lemstra kent deze organisatie als geen ander: als stagiaire in 2011 begonnen, werd hij begin 2021 CEO.
“Wij richten ons op innovatieve en duurzame oplossingen voor bedrijven in onder meer de retail, finance, logistiek, productie en de overheid. Daarbij kijken we samen met deze bedrijven naar het aanpakken van uitdagingen in business automatisering en IT-modernisatie. Ook bieden we waar nodig extra IT-capaciteit.”
Juiste keuzes maken
Het aanbod van digitale technologie en oplossingen lijkt voor IT-beslissers soms een oerwoud. Lemstra herkent de uitdaging voor IT-leiders om daarin de juiste keuzes te maken. “Het aanbod aan technologische en digitale oplossingen is heel breed. Een totaalbeeld van wat je als IT-beslisser wilt, helpt dan al enorm. Als je digitale verandering alleen vanuit aparte silo’s bekijkt, is het elke keer weer een uitdaging om iets nieuws te omarmen: of het nou nieuwe tooling is of een nieuwe technologie.”
Vanuit een duidelijke strategie kan een IT-leider beter invulling geven aan praktische IT-oplossingen. Succesvolle digitalisering begint volgens Lemstra dan ook altijd met de volgende vraag: waar wil je als bedrijf naartoe?
“Vanuit een algemene visie en strategie kun je kijken naar de rol van IT en digitalisering. Daarnaast moet je je mensen meenemen in digitale transformatie. Het is namelijk ook een cultuurverandering. Deze elementen - van algemene visie naar de rol van digitalisering en het leren omarmen van verandering – moet je op orde hebben voor succesvolle digitalisering.”
Een eenduidige strategie vergt wel dat de organisatie op één lijn zit. Lemstra geeft een voorbeeld: “Wij zitten sterk in de low-code. Steeds meer directie- en managementteams zien het voordeel van low-code om hun organisatie wendbaarder te maken. Maar het kan zijn dat IT-afdelingen nog op high code-alternatieven mikken. Het is in zo’n geval lastig om daar gemeenschappelijke grond te vinden. Kleine stappen zetten is dan een must, zodat je in de praktijk kunt bepalen waar welke optie de meeste voordelen biedt.”
Keuze bepalen
Voor een IT-beslisser is het verder belangrijk om continu de marktontwikkelingen in de gaten te houden. Want technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller – denk alleen al aan de groeiende impact van gen AI. LINKIT kan ook hier ondersteunen, door samen met klanten te kijken naar het nut van nieuwe technologie voor hun business.
Lemstra: “Je moet niet per se iets met een nieuwe technologie zoals gen AI doen. Maar je moet als organisatie in ieder geval bepalen óf je er iets mee wil of kan. Als je daarvoor kiest, zullen er weer nieuwe IT-oplossingen en -leveranciers op je pad komen. Ook dan is die langetermijnstrategie een must, zodat je de leveranciers en oplossingen kunt kiezen die passen bij je bestaande IT-omgeving.”
Wendbaardere organisaties
Uiteindelijk komt alles – eenduidige digitale strategie, cultuurverandering, marktontwikkelingen volgen – samen in flexibel en wendbaar IT-fundament, waarmee je de organisatie als geheel diezelfde flexibiliteit en wendbaarheid biedt. Alleen zo kun je inspelen op snelle veranderingen of hier zelfs op voor sorteren, meent Lemstra. Dat betekent volgens de LINKIT CEO ook de business van de klant erbij betrekken, mede product ownership bij die klant realiseren, volgens het principe ‘samen doen zelf doen’.
“Natuurlijk willen we graag langdurig samenwerken met een klant, maar zo’n organisatie moet uiteindelijk zoveel mogelijk zelf kunnen doen. Zo werken we al 2,5 jaar samen met een Duitse klant aan implementatie en ontwikkeling van een low-code transport managementsysteem. Uiteindelijk moet die klant het systeem zoveel mogelijk zelf kunnen beheren en doorontwikkelen.”
Klantbelang voorop
Lemstra noemde het al eerder: LINKIT denkt graag mee met organisaties. Over de rol van digitalisering, het nut en de impact van nieuwe technologie, de inrichting van de IT-omgeving. “Dat doen we al 26 jaar. Zeker bij bedrijven waar we al langer mee samenwerken, hebben we genoeg kennis over de organisatie opgebouwd om mee te kunnen denken en praten over IT-projecten, zodat we samen tot de gewenste en beste oplossing kunnen komen.”
De kernfilosofie van LINKIT is dan ook: meebewegen met klanten, onderstreept Lemstra: op- en afschalen afhankelijk van de druk bij de klant. “Zo stellen we bijvoorbeeld zowel qua technologie als qua mensen onze klant Service2Fruit in staat om uit te breiden naar Service2Potato, omdat zij zien dat hun dienstverlening werkt en er een markt is voor meer.”
Basis op orde
Kortom: de toegevoegde waarde van LINKIT is op veel gebieden terug te vinden. Van digitale vergezichten, met de nieuwste technologie, tot praktische vernieuwingen. Lemstra: “Niet elke klant klopt aan omdat ze hulp nodig hebben met projecten rondom nieuwe technologie. Veel partijen zijn nog bezig met de basis op orde te brengen, legacy weg te werken of bijvoorbeeld de transitie naar een cloud-infrastructuur te realiseren.”
Toch hebben overkoepelende vraagstukken zoals security en privacy tegenwoordig wel bij de meeste klanten continu aandacht nodig, merkt Lemstra. “Denk aan de gevolgen van wetgeving zoals AVG en binnenkort NIS2, of de AI Act. Ook daar denken we in mee, om dat vervolgens naar IT-vraagstukken te vertalen.”
Navigate the Change Event
Zelfstandigheid, flexibiliteit, wendbaarheid in IT: het zijn voor LINKIT belangrijke zaken die naar voren komen op het event ‘Navigate the Change’ dat de IT-aanbieder op 3 oktober voor klanten en niet klanten organiseert. Nieuwe inzichten bieden en weten hoe je je koers kan uitzetten als IT-leider, staat centraal tijdens het event, vertelt Lemstra.
“Je ziet technologie snel veranderen, maar organisaties kunnen daar vaak niet in mee komen. Onze rol is om die kloof te overbruggen en de benodigde digitalisering in handbereik te brengen. Ons event zal op dit snijvlak acteren. Zo hebben we Anneke Keller, CTO van PostNL, als spreker. Zij heeft onder meer een boek geschreven over de wisselwerking tussen organisaties, mensen en innovatie en zal de bezoekers van het event daarin meenemen. Verder gaan we natuurlijk in op technologische ontwikkelingen en hun impact op organisaties, wat we invullen met praktische cases over hoe met verandering en innovatie om te gaan.”
Hieronder meer informatie over enkele sprekers op het Navigate the Change Event:
Volkert Paap VP tech & Innovatie KLM: Volkert deelt zijn inzichten over hoe KLM wendbaar moest zijn tijdens de onzekere tijden die de coronapandemie met zich meebracht en hoe KLM zich voorbereid op de toekomst als ‘most data driven arline’.
Krijg diepgaand inzicht in het proces van digitale transformatie en hoe technologie kan worden ingezet om organisaties naar een hoger niveau te tillen. En hoe KLM zich voorbereidt op de toekomst als ‘most data driven arline’.
Volkert neemt je mee in de reis van KLM en biedt waardevolle lessen over flexibiliteit, innovatie en samenwerking tussen IT en business. Ontdek hoe je jouw eigen organisatie kunt klaarstomen voor de toekomst.
Anneke Keller CTO PostNL: innovatie groeit wanneer mensen van elkaar leren, samenwerken en elkaar uitdagen. Elke organisatie heeft een ritme voor groei en verandering. Na een zomerse fase van schijnbaar eindeloze innovatie volgt onvermijdelijk een strenge periode van stagnatie en bezuinigingen. Anneke Keller (CTO PostNL) vertelt hoe jij als leider deze verschillende fasen kan voorspellen en herkennen en ze gebruiken om een innovatieve organisatie te ondersteunen en te creëren.
Bart Leemans, Algemeen directeur Service2fruit: leer hoe service2fruit in één klap toekomstbestendig en wendbaar is geworden door de overstap van een high-code .NET technologie naar een toekomstbestendig, flexibel en schaalbaar low-code platform.
Rik de Weerd Consultant in E.A. & Executive Leadership: neem deel aan deze sessie en luister naar Rik de Weerd terwijl hij je meeneemt in de uitdagingen van het behouden van wendbaarheid in combinatie met legacy-systemen en nieuwe technologieën. Ontdek hoe je de balans vindt tussen het omarmen van innovaties en het behouden van je bestaande systemen. Zijn ERP-systemen bijvoorbeeld echt de beste keuze, zelfs als dat betekent dat je je organisatie om de technologie heen moet bouwen?
Rik bespreekt de valkuilen en voordelen van verschillende benaderingen en geeft praktische tips over hoe je je organisatie wendbaar en toekomstbestendig houdt. Leer hoe je strategische beslissingen neemt over het al dan niet omarmen van nieuwe technologieën, zonder je kernwaarden te verliezen. Doe waardevolle kennis op over het behouden van je flexibiliteit terwijl je innoveert en kosten bespaart in IT.