Jurgen Janssens - Lenovo: ‘AI voor vrijwel iedereen een game changer’
Hoewel het geen verrassing is dat de impact van AI enorm is, laten de resultaten van een recent onderzoek onder CIO’s toch indrukwekkende cijfers zien: niet minder dan negentig procent van alle CIO’s wereldwijd ziet het als een verandering. Hoe Lenovo hierop inspeelt met zijn brede portfolio bespraken we met Jurgen Janssens.
De uitdagingen van IT-beslissers komen helder naar voren in het IDC onderzoek dat Lenovo gesponsord heeft. Dit onderzoek is onder 600 europese CIO’s uitgevoerd, onder wie vijftig Nederlandse executives. De conclusies uit dit onderzoek laten zien dat we met Lenovo goed inspelen op de transitie in de markt waar iedereen nu mee te maken heeft”, zegt Jurgen Janssens, Benelux General Manager bij Lenovo.
Hij vervolgt: “De eerste conclusie is dat 40 procent van de business leaders in EMEA AI als een totale gamechanger voor hun businessmodel ziet. Vier op de tien denkt dus dat ze hun huidige activiteiten compleet anders zullen moeten uitvoeren door de technologische ontwikkelingen en implementaties van AI. Nog eens 50 procent zegt dat ze gewoon moeten meegaan met de technologische ontwikkelingen. Dit betekent dat 90 procent een verandering voorziet. Slechts 10 procent ziet AI als een afleiding.”
Waar in Europa vier op de tien respondenten zegt dat AI een game-changer is, blijkt dat in Nederland bijna zes op de tien te zijn. “In Nederland zie je ook ongeveer evenveel mensen die vinden dat ze gewoon moeten meegaan met deze technologie. Slechts 4 procent in Nederland zegt dat AI niet meer dan een afleiding is. Dit suggereert dat we ons in de Lage Landen bewuster zijn van de impact van de technologische revolutie. Dit kan ook verklaren waarom Nederland een betere technologie-adopter is dan andere regio's in EMEA.”
Edge
Wat ook duidelijk uit dit onderzoek naar voren komt is de trend dat op dit moment al driekwart van alle data dicht bij de gebruiker of in ieder geval lokaal wordt verwerkt. Janssens: “Dit percentage zal waarschijnlijk verder stijgen. De huidige latency in de publieke cloud is nog te groot om real time en krachtig te kunnen verwerken. Maar het belang van edge computing zal alleen maar toenemen, inclusief natuurlijk de investeringen op dit gebied.”
Een belangrijke uitdaging voor bijna de helft van de CIO’s, zijn de resources die ze beschikbaar hebben om noodzakelijke veranderingen voor AI door te voeren. “Ze hebben wel een goed beeld van wat er zou moeten gebeuren, maar ze missen de middelen om het te implementeren. Dit zorgt voor een bottleneck met grote implicaties. We zien dat Nederlandse bedrijven meer bezig zijn met het nemen van datagedreven beslissingen, duurzaamheid willen verbeteren en ernaar streven om de omzet per medewerker te verhogen. De Nederlandse CIO's leggen meer nadruk op security, data-integriteit, privacy, en het vinden en behouden van talent. In vergelijking met hun EMEA-collega’s lijken business continuity en service offering een grotere prioriteit te hebben voor de Nederlandse CIO's.”
Integreren
Er bestaat ondertussen wel een breed scala aan AI-oplossingen, van kant-en-klare pakketten tot echte maatwerkoplossingen. “De echte uitdaging ligt echter in het volledig integreren van AI in zowel business critical als standaard operationele processen, om de productiviteit en efficiëntie te verbeteren. Dit vraagt om een volledige transformatie van de organisatie. En juist daar geven de CIO's aan dat ze de middelen en vooral het talent missen om dit te realiseren.
Een laatste in het oog springende conclusie is dat 38 procent van de EMEA-organisaties aangeeft dat compliance met nieuwe regelgeving een grote prioriteit is. “Dit is een belangrijk resultaat, omdat EMEA hierin boven andere regio’s uitstijgt. In APAC en Noord-Amerika heeft het opmaken van nieuwe regelgeving duidelijk minder prioriteit. Dit wijst erop dat we in Europa vooroplopen met regelgeving, wat een hoop extra werk met zich meebrengt voor CIO's en bedrijven die aan deze regels moeten voldoen.”
Regelgeving
Ook in Nederland is regelgeving een uitdaging. “CIO's geven aan dat de impact van AI op development operations, data operations en security operations significant is. Voor development gaat het om het sneller en beter genereren van code. Voor data draait het vooral om governance, integriteit en security. Op het gebied van security gaat het om threat detection en oplossing, waar technologieën versneld en verbeterd worden geïmplementeerd.”
“In Nederland geven CIO's prioriteiten aan die gelijklopend zijn met andere regio's, maar ze benadrukken dat de impact van AI veel groter zal zijn. Persoonlijk denk ik dat we in een revolutie zitten die op korte termijn misschien overschat wordt, maar op lange termijn onderschat. Bij Lenovo zijn we zelf begonnen met regulatie door het ontwikkelen van een code of conduct. Hierin hebben we bijvoorbeeld vastgelegd welke AI tools wel en niet gebruikt mogen worden, maar ook wat mag AI wel en wat vooral ook niet. Het is belangrijk dat bedrijven nadenken over de inzet van AI, Lenovo kan daarbij een belangrijke sparringspartner zijn voor CIO’s. Wij staan aan de basis van de toepassing van innovaties zoals AI.”
Portfolio
Lenovo speelt op al deze trends in met een breed portfolio, dat Janssens beschrijft als ‘van pocket tot cloud’. “We hebben bijvoorbeeld in 2014 Motorola aangekocht als aanvulling op onze sterke positie in werkplekoplossingen, zoals PC's en laptops. Daarnaast hebben we een breed scala aan oplossingen die minder bekend zijn bij veel Nederlandse CIO's. Dit stelt ons in staat om complete oplossingen te bieden en ondersteuning te geven bij de uitdagingen waarmee CIO's geconfronteerd worden.”
“Dit portfolio omvat alles van edge devices tot de core van het datacenter, waar we uitgebreide oplossingen bieden. Dit omvat zowel hardware als software, en daarnaast een breed scala aan diensten en verticale oplossingen voor specifieke marktsegmenten. Of het nu gaat om dienstverlening, financiering of het werken met een consumptiemodel zoals device-as-a-service, infrastructure-as-a-service, of service zelf, ons portfolio dekt deze gebieden volledig.”
Duurzaamheid
Hij besluit: “Wat zeker relevant is, is onze focus op duurzaamheid. Dat is binnen Lenovo een zeer actueel onderwerp. Sinds begin 2023 zijn wij de eerste pc-maker ter wereld die zich ertoe verbindt om tegen 2050 de netto-uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren. Dit doel is gevalideerd door het Science Based Targets-initiatief. Dit wordt jaarlijkse getoetst. Daarnaast gebruikt Lenovo steeds meer biologisch afbreekbare verpakkingen, zoals bamboe en suikerrietvezel. Dit helpt niet alleen om afval te verminderen, maar maakt de verpakkingen ook lichter en kleiner, wat transportefficiëntie verbetert.
Wij doen sterke beloften aan onze klanten voor de toekomst op zowel duurzaamheid als innovatie. Daarbij bieden we ook diensten aan die klanten ondersteunen bij het behalen van hun eigen duurzaamheidsdoelstelling zoals Asset Recovery en CO2 offset diensten.”
Registreer met 525 euro korting!
Dit artikel is gepubliceerd in de Gartner special in het kader van Gartner IT Symposium | Xpo 2024. De volledige agenda van het Gartner IT Symposium | Xpo is hier beschikbaar. Via deze webpagina kunt u zich ook registreren voor het symposium. Bespaar 525 euro door gebruik te maken van de code 'DutchIT'.