Ivar Berntz, Gartner: ‘Industrie zit volop in de digitale transformatie’
De snelle technologische ontwikkelingen hebben ingrijpende gevolgen voor op alle sectoren. De van oudsher vrij traditionele industriële sector ontkomt hier evenmin niet aan. Door trends als IoT en AI wordt de digitale transformatie ook hier een cruciaal agendapunt voor CIO’s. Bij Gartner is analist Ivar Berntz gespecialiseerd in automatisering in deze sector.
In de productiesector is digitale transformatie nog steeds een topprioriteit”, zegt Ivar Berntz, Research Analyst and Team Manager in the Advanced Manufacturing and Transportation Group van Gartner. “Fabrikanten werken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld organisaties in de financiële sector zoals banken, nog steeds aan deze transformatie.”
Kostenoptimalisatie en de implementatie van technologieën als AI staan in deze sector bovenaan de agenda. Een van de trends is de steeds verder voortschrijdende integratie van IT met OT (operationele technologie, dus fabrieksautomatisering). “Dat is een belangrijk onderwerp en verschillende factoren dragen bij aan de relevantie ervan. Een daarvan is het Internet of Things (IoT), waardoor de toegang tot apparatuur veel eenvoudiger is geworden.”
Nieuwe mogelijkheden
“Voorheen was materieel van spoorwegen, op snelwegen, of op luchthavens, havens en bouwplaatsen niet gemakkelijk bereikbaar. IoT maakt nu diagnoses, ondersteuning en upgrades op afstand mogelijk, waardoor nieuwe mogelijkheden voor IT ontstaan.”
“Denk aan moderne vliegtuigen; constante monitoring van motoren maakt scenario’s zoals de verdwijning van MH 370 minder waarschijnlijk. Op dezelfde manier kunnen auto's tegenwoordig bestuurders waarschuwen voor onderhoudsbehoeften of brandstofniveaus en zelfs tankstations in de buurt aanbevelen. Deze connectiviteit en real time gegevenstoegang hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we omgaan met apparatuur en deze onderhouden, en hebben aanzienlijk bijgedragen aan de integratie van IT en OT.”
Machineklanten
Hij noemt een voorbeeld: “Een auto die ik huurde, bracht me bijvoorbeeld op de hoogte van benzinestations in de buurt als ik bijna geen brandstof meer had. De eerste twee stations waren niet aantrekkelijk, maar de derde suggestie was overtuigend genoeg om mij te laten stoppen. Later ontmoette ik een marketingmedewerker van het benzinemerk en hij bevestigde dat het aanbevelingssysteem werkte, dankzij een overeenkomst tussen het automerk en het benzinebedrijf.”
“Dit incident benadrukt het concept van machineklanten, waarbij apparaten zoals auto’s of mobiele telefoons beslissingen voor ons nemen. Zo heeft KPN een businesslijn rond rookmelders die sms-alerts verstuurt voor batterijvervanging. Deze geautomatiseerde interacties zorgen voor nieuwe bedrijfsmodellen die we vaak ongemerkt aangaan. Het gebruik van Alexa om batterijen te bestellen laat bijvoorbeeld zien hoe stemassistenten onze keuzes kunnen beperken tot bepaalde merken, en op subtiele wijze onze aankoopbeslissingen kunnen sturen. Dit laat de toenemende integratie van OT in ons leven zien, waardoor we met meer machines en geautomatiseerde processen moeten communiceren.”
CIO
Deze groeiende digitalisering van OT heeft een aanzienlijke impact op de rol van de CIO. “De verantwoordelijkheden van de CIO reiken nu verder dan de traditionele IT en behelzen ook het beheren en integreren van die nieuwe technologieën en geautomatiseerde systemen. Ze moeten zorgen voor een naadloze werking en beveiliging in zowel IT- als OT-omgevingen, zich aanpassen aan nieuwe bedrijfsmodellen en omgaan met de complexiteit van machine-klantinteracties. De rol is geëvolueerd naar een meer strategische rol, waarbij de nadruk ligt op het benutten van technologie om bedrijfsresultaten te stimuleren en waarde te creëren.”
“Over deze verschuiving hebben we een enquête gehouden die andere antwoorden opleverden dan we verwachtten. We weten dat je op verschillende niveaus over systemen en machines kunt praten. Je kunt bijvoorbeeld data-analyse en ERP op een hoog niveau bespreken, terwijl productie-uitvoeringssystemen zich bezighouden met het produceren van specifieke onderdelen. Op een nog gedetailleerder niveau beheren productiecontrolesystemen machines, en volgen sensoren de afzonderlijke geproduceerde stukken.”
“Deze niveaus worden vaak gecategoriseerd van nul tot vier. Normaal gesproken hebben de niveaus drie en vier betrekking op data-analyse en ERP-systemen, die door IT worden afgehandeld. We vroegen drie verschillende groepen – IT-personeel, OT-personeel en fabrieksmanagers – wie zij dachten dat verantwoordelijk was of sterk betrokken was op de niveaus nul tot en met drie, die te maken hebben met h directere controle en monitoring van machines. Verrassend genoeg zei 75% dat IT verantwoordelijk is of op zijn minst sterk betrokken is op alle vier de niveaus.”
Opmerkelijk
Dit is opmerkelijk omdat IT traditioneel niet betrokken was bij de keuze van machines op de werkvloer. “Deze machines moeten nu echter communiceren met behulp van IT-talen. Daarom is de rol van IT uitgebreid tot het instellen en goedkeuren van machines op de werkvloer. Stel je voor dat iemand een nieuwe bus koopt en vraagt of de motor of transmissie communiceert in een taal die IT-systemen kunnen begrijpen. Dit scenario is nu uitgebreid tot nieuwe wagenparken, vliegtuigen, boten en machines op de werkvloer.”
Deze verschuiving brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. “Wanneer bijvoorbeeld een laptop of mobiele telefoon kapot gaat, kan je de IT-afdeling bellen, en zij hebben een serviceniveauovereenkomst om voor vervanging te zorgen. Het toepassen van dit ondersteuningsniveau op machines op de werkvloer is echter veel complexer.”
Die verwachting komt voort uit de manier waarop wij naar consumentenelektronica kijken: configureerbaar, eenvoudig aan te passen en snel vervangbaar. “Banken bieden bijvoorbeeld een standaardpakket aan diensten aan: overboekingen, stortingen, creditcards. Dit heeft geleid tot de wens bij andere sectoren om ook een catalogus van producten en diensten te hebben die gemakkelijk te configureren zijn. IT moet samenwerken met OT om aan deze verwachtingen te voldoen, en leren dat, in tegenstelling tot laptops, die niet significant verslechteren bij gebruik, afgezien van onderdelen als toetsenborden, machines op een andere manier verslijten.”
Lassen
Cyber-fysieke systemen, die cybercomponenten combineren met fysieke acties (bewegen, lassen, assembleren), zijn steeds meer met software programmeerbaar. “Voorheen vereisten machines handmatige aanpassingen. Na verloop van tijd werden ze numeriek bestuurd, en nu kunnen kleine programmawijzigingen op afstand worden uitgevoerd.”
“Robots evolueren op dezelfde manier. Robotbesturingssystemen, analoog aan Windows, Linux of Mac OS, worden de norm. Dit betekent dat machines op de werkvloer steeds meer softwarematig aangestuurd zullen worden. Fabrieken zullen transformeren naar meer software gestuurde omgevingen, wat een aanzienlijke verschuiving in de industriële activiteiten zal betekenen.”
Automatisering
Er bestaat op de werkvloer nog steeds een zekere angst om vervangen te worden door automatisering. “De toekomst van werk is echter het aanpassen aan nieuwe rollen en verantwoordelijkheden, in plaats van vast te houden aan verouderde rollen. Hoewel banen zullen veranderen, zullen ze niet verdwijnen. In plaats daarvan zullen ze evolueren, waardoor nieuwe vaardigheden nodig zijn en er kansen ontstaan voor verschillende soorten werk. Het is cruciaal om deze culturele attitudes aan te pakken en de beroepsbevolking voor te bereiden op het veranderende landschap, waarbij de waarde van nieuwe vaardigheden en het potentieel voor zinvoller werk wordt benadrukt.”
Registreer met 525 euro korting!
Dit artikel is gepubliceerd in de Gartner special in het kader van Gartner IT Symposium | Xpo 2024. De volledige agenda van het Gartner IT Symposium | Xpo is hier beschikbaar. Via deze webpagina kunt u zich ook registreren voor het symposium. Bespaar 525 euro door gebruik te maken van de code 'DutchIT'.