Witold Kepinski - 25 oktober 2024

Pax8 geeft MSP de macht met AI en automatisering

Pax8, een cloud-commerceplatform, heeft tijdens zijn eerste Europese partnerevenement, BEYOND EMEA in Berlijn ambitieuze plannen en samenwerkingen aangekondigd. Het bedrijf kondigde aan de 900 aanwezigen vanuit 500 MSPs een significante verandering in zijn strategie aan, waarbij het transformeert van een cloud distributeur naar een volwaardige marktplaats. Deze stap is ontworpen om partners te voorzien van de tools en middelen die ze nodig hebben om te floreren in een steeds complexer IT-landschap. Dutch IT Channel sprak over enkele hoogtepunten met Harald Nuij (CEO Pax8 EMEA) en Timon Bergsma (Sales Director Benelux).

Pax8 geeft MSP de macht met AI en automatisering image

Terwijl de IT-industrie zich blijft ontwikkelen, positioneert Pax8 zichzelf als voortrekker in de cloud commerce marketplace business. Door partners te voorzien van de tools en ondersteuning die ze nodig hebben om succesvol te zijn, helpt Pax8 de toekomst van de IT-channel vorm te geven. Pax 8 heeft zijn Marketplace platform bijgewerkt met nieuwe tools en oplossingen voor IT-professionals en nieuwe leveranciers op het platform. Met de lancering van de nieuwe Pax8 Marketplace kunnen MSP partners meer AI-gestuurde inzichten krijgen in de afstemming van hun productportfolio op de behoeften van klanten, waardoor ze cyberbestendige oplossingen kunnen creëren die hen verder helpen met groei.

Harald Nuij (foto): “Pax8 biedt MSPs met zijn cloud commerce marketplace ‘Community, Educatie en Innovatie’. Afgelopen jaar is het aantal MSP partners bij Pax8 met vijftig procent gegroeid. We willen dicht bij onze MSPs zijn en daarom hebben we de eerste Pax8 Beyond EMEA georganiseerd waar ruim 500 MSPs deelnamen, waaronder tachtig Nederlandse MSPs.”

Opportunity Explorer

Timon Bergsma ziet AI adoptie als belangrijke trend waar een grote kans ligt voor MSPs omdat ruim 66 procent van het MKB/ SMB al AI gebruikt. "Pax8 ondersteunt MSP’s met Masterclasses hoe je als MSP in moet spelen op het groeiend gebruik van AI. Pax8 biedt ook Inzichten op basis van AI. De Opportunity Explorer van Pax8 maakt gebruik van AI om partners bruikbare inzichten te bieden om de verkoop te stimuleren en de klanttevredenheid te verbeteren. Een tweede AI innovatie is 'Storefronts'. Hiermee kunnen MSP's een merkgerichte koopervaring creëren voor klanten die op zoek zijn naar een selfservice optie."

Pax8 configure-price-quote

Nuij vervolgt: “Op het moment dat als MSP identificeert waar de gaten zitten kan dat worden gevuld met de Pax8 configure-price-quote (CPQ) mogelijkheden voor cloud, hardware en services. MSPs kunnen dan specifieke bundels op klant- en op een verticale niveau samenstellen. Daarna kan dit via de Storefronts optie ontsloten worden en waarbij een selfservice model op maat kan worden gemaakt voor de eindklant.”

Agents

Tijdens het Pax8 event stond ook het thema ‘connectiviteit’ centraal vervolgt Nuij. "Hierbij zorgen we dat het hele ecosysteem van vendors naar marketplace naar MSPs en eindgebruikers goed in verbinding staat. Vanuit AI zullen we zien een ‘agentifictation’ steeds meer gaat optreden. De MSP zal aan de inkopende en verkopende kant moeten gaan nadenken hoe digitale agents hun leven makkelijker gaan maken. Ook eindklanten willen vaker op platformen IT toepassingen en services bestellen en daar kan de MSP op in spelen door gebruik te maken van ‘agents’."

Marketing en Sales

Aan Nuij vragen we wat voor tips hij voor MSPs heeft. “Ik vind het belangrijk dat MSP’s hun marketing en sales kracht kunnnen versterken en Pax8 helpt daarbij. Je ziet nu al bij partnerprogramma’s van grote vendors dat er vaak nadruk wordt gegeven dat partners ‘net new’ klanten moeten toevoegen om aan bepaalde ‘threshholds’ te voldoen en incentives te krijgen. Kijk dus als MSP naar je marketing- en sales force kracht voor het activeren van nieuwe klanten, want dat is niet altijd het sterkste punt van een MSPs. Breng dus dit onder je aandacht.”

Autonome MSP orkestreert

Nuij beaamt tot slot de uitspraken van de nieuwe CEO van het bedrijf, Scott Chasin, dat er in de steeds meer nieuwe autonome MSP's op de markt actief worden. “Dat is een nieuwe trend omdat voormalige eigenaren en directies van MSPs, die hun zaak hebben verkocht, een moderne MSP starten met een SaaS aanbod waarbij ze alleen orkestreren. Ze gebruiken Pax8 als platform en we zien deze nieuwe groep MSPs sterk groeien.”

Belangrijkste punten:

  • Pax8 transformeert naar een volwaardige marktplaats.
  • AI speelt een cruciale rol bij het versterken van MSP's.
  • Het bedrijf richt zich op het helpen van partners bij de groei van hun bedrijf.
  • Autonome MSP's komen steeds vaker voor.

Door MSP's te voorzien van de tools en middelen die ze nodig hebben om succesvol te zijn, geeft Pax8 vorm aan de toekomst van het IT-kanaal aldus Nuij en Bergsma.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Gamma Benelux 19/11/2024 t/m 29/11/2024 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!