Witold Kepinski - 06 november 2024

Nick Schneider, CEO Arctic Wolf: bedrijven kiezen partner die waarde toevoegt aan security strategie

Sinds 2021 hebben wereldwijd meer dan 3.000 nieuwe cybersecuritybedrijven de markt betreden, wat zorgt voor een verzadigde markt vol ruis en overlap. Deze explosieve groei biedt kansen, maar stelt organisaties ook voor grote uitdagingen: hoe kies je de juiste oplossing in een wirwar van vergelijkbare producten? Dutch IT Channel sprak hierover met Nick Schneider, CEO van Arctic Wolf. Volgens hem zorgt de toenemende ruis bij klanten voor een dringende behoefte aan eenvoud en overzicht.

Nick Schneider, CEO Arctic Wolf: bedrijven kiezen partner die waarde toevoegt aan security strategie image

Nick Schneider kwam aan het roer bij Arctic Wolf in een periode waarin het bedrijf zijn oplossingen vooral rechtstreeks aan klanten verkocht. Onder zijn leiding werd het bedrijf omgevormd naar een volledig channel-gefocust bedrijf. Arctic Wolf heeft zich in 12 jaar tijd ontwikkeld tot een bedrijf dat organisaties ondersteunt in vrijwel alle security operations wereldwijd. “De afgelopen jaren hebben we een duidelijke trend gezien waarin organisaties streven naar eenvoudiger beheer van hun security omgeving,” zegt Schneider. “Klanten willen samenwerken met een select aantal betrouwbare partijen die hen volledig kunnen ondersteunen.”

Het marktaanbod is groot, dus de cybersecurity-markt consolideert

De cybersecurity-markt groeit wereldwijd razendsnel, ook in de Benelux. Er is een sterke toename van nieuwe aanbieders die de markt in het afgelopen jaar hebben betreden. Deze groei brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee, omdat organisaties zich moeten oriënteren in een steeds vollere markt van aanbieders. Volgens Schneider groeit de vraag naar gespecialiseerde, lokale oplossingen die worden geleverd door een betrouwbare partner. Daarnaast merkt hij op dat hoewel het aantal aanbieders is gegroeid, velen slechts 8/5 ondersteuning bieden, terwijl bedrijven vaak 24/7 ondersteuning voor hun cybersecurity nodig hebben.

“De cybersecuritymarkt in de Benelux wordt steeds drukker,” zegt Schneider. “Bedrijven zijn niet zomaar op zoek naar een leverancier, maar naar een partner die sterke, continue dienstverlening kan bieden en daadwerkelijk waarde toevoegt aan de securitystrategie van de onderneming. Klanten zijn niet in staat om de expertise in huis te halen die nodig is om het grote diversiteit aan tools te beheren.” Schneider ziet dan ook een verschuiving naar platformisering of consolidatie.

Bedrijven kunnen echter streven naar consolidatie of een gecentraliseerd platform voor hun cybersecurity; ze hebben vaak ook al geïnvesteerd in allerlei losse security-tools die elk iets anders doen. Dit zou de stap voor deze organisaties naar een gecentraliseerd platform in de weg kunnen staan. Om dit probleem te ondervangen, benadrukt Schneider het belang van een open platform dat integraties heeft met diverse third-party cybersecurity-tools. “Wanneer klanten op zoek zijn naar consolidatie of een gecentraliseerd platform, willen ze nog steeds de keuze hebben om technologie van derden of van een meer gecentraliseerde speler te gebruiken. Ons platform heeft honderden integraties met technologieën die onze klanten als high-priority beschouwen, zoals met Zscaler en Mimecast. Het voordeel hiervan is dat het klanten specifieke resultaten oplevert, maar ze enkel het Arctic Wolf platform gebruiken voor hun security.”

De impact van AI op de cybersecurity-markt

Een andere trend die een grote impact heeft op de cybersecurity-markt is de dubbelrol van AI. “AI maakt het cybersecurity landschap complexer. Nu de cybersecuritysector AI inzet om dreigingen te detecteren en security operations te stroomlijnen, gebruiken kwaadwillenden het om aanvallen te automatiseren, geavanceerde phishing campagnes uit te voeren en om kwetsbaarheden in AI zelf te misbruiken. Het is inmiddels duidelijk dat AI niet alleen een cybersecuritytool is, maar ook een krachtig middel in handen van aanvallers”, aldus Schneider.

Cybersecurity bedrijven die AI inzetten voor verbeterde threat detection en klantenservice, hebben diverse datasets en AI-experts nodig. Schneider meent dat hier maar een paar van zijn in de cybersecurity-markt: “Bedrijven als Arctic Wolf en enkele andere grote platformspelers beschikken over grote, diverse datasets en AI-experts en kunnen AI effectief inzetten voor asset correlatie, classificatie en automatisering van taken die traditioneel door mensen worden uitgevoerd in Security Operations Centers. Veel leveranciers beschikken echter niet over de tools om AI op een verantwoorde wijze te ontwikkelen, waardoor klanten zich zorgen maken over datasecurity en mogelijke datalekken.”

Expertise is onmisbaar

Een succesvolle security-strategie bestaat uit meer dan een platform en integraties met tools. Experts die alles interpreteren blijven van centraal belang. “Hoewel technologie essentieel is om dreigingen te managen, zijn het deskundige mensen die de data moeten interpreteren en de juiste vervolgstappen moeten kiezen. Ons doel is om bedrijven te helpen het meeste te halen uit elk ingezette tool. Daarnaast helpen we hen om deze tools samen te weven in een sterkere algemene cybersecuritystrategie”, legt Schneider uit.

Schneider adviseert organisaties die hun cyberbeveiliging willen versterken om complexiteit te verminderen door een platform te kiezen dat integreert met effectieve tools en dat ondersteund wordt door de inzichten van securityexperts. Hij concludeert: “Het bereiken van een balans tussen technologie en de inzichten van experts is wat een securitystrategie echt adaptief maakt.”

Lenovo Channel Campagne vierkant Fundaments BW 31-10-2024 tm 15-11-2024
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!