Hans Steeman - 15 november 2024

Monitorfabrikant iiyama heeft baat bij stormachtige groei AI

Het ligt niet direct voor de hand, maar iiyama, de Japanse fabrikant van AV-systemen, zie dat de markt zich in positieve richting ontwikkelt. De moderne AV-oplossingen worden dankzij de introductie van AI in de contentindustrie steeds krachtiger en beter. Nog even en het verschil tussen kunstmatig gegenereerde content, en content gemaakt met behulp van camera’s en echte acteurs is verdwenen. Tijdens een recent evenement in het iiyama-demonstratiecentrum in Londen, werd ons een en ander duidelijk gemaakt.

Monitorfabrikant iiyama heeft baat bij stormachtige groei AI image

Monitoren zijn lang gezien als onderdeel van de werkplek. Bij een PC hoort immers een beeldscherm. Maar met de veranderende technologie worden monitoren steeds breder ingezet. Visionair Patrick Willer van Innovation-Network schets een beeld over de evolutie van de mensheid en het gebruik van technologische hulpmiddelen. Tot zo’n 99% van alle technologische ontwikkelingen in de geschiedenis van de mensheid hebben in de laatste 250 jaar plaatsgevonden. Steeds werd technologie door mensen bedacht om het werk eenvoudiger te maken. Maar zegt Patrick, we zitten nu op een keerpunt. Nu we langzaamaan niet meer in staat zijn om de technologische vooruitgang te managen, de systemen vinden zichzelf uit en worden steeds krachtiger. Nu zal de mens zich moeten gaan aanpassen. Mensen kunnen de trend niet meer volgen en blijven lineair groeien in plaats van exponentieel. AI groeit qua mogelijkheden per maand en de spraakinterface is nu ook al beschikbaar. Het IQ van OpenAI is nu al boven de 120 en 200 is niet ver meer weg.

Veel vooruitgang, zoals die rond telecommunicatie is in kleine stapjes van enkele jaren gegaan. We zitten nu op een exponentiele curve waarbij de vooruitgang sneller verloopt dan menigeen zich kan voorstellen. Edison ontwikkelde in 1877 de registratie van spraak, in de jaren 30 kwam daar als volgende stap de grammofoonplaat bij, waardoor in de jaren 50/60 van de vorige eeuw het idee van albums ontstond. In de jaren 80 maakte de walkman muziekbeleving mobiel en in de 90’er jaren zorgde Napster voor een revolutie in de distributie en daarmee voor een content explosie. Nadat in 2008 de mobiele telefoon zijn intrede deed, was het Spotify die er een schepje bovenop deed. Miljoenen tracks zijn nu online en de fysieke distributie van dragers (LP/CD/DVD en compact cassette) is verdwenen. Dankzij AI wordt nu ook de muzikant getroffen door op AI gebaseerde muziek creatie. In luttele seconden genereert zo’n systeem levensechte muziek met lyrics (suno.com) op maat. Een technologie die in zeer korte tijd volwassen geworden is. Na audio is nu ook videocreatie in een stroomversnelling gekomen. Per maand nemen de mogelijkheden toe. Op basis van de huidige ontwikkelingen verwacht Patrick Willer dat een platform als Netflix over een jaar of 2 in staat is om content op maat te maken voor elke individuele kijker. Films worden dan net als muziekstukken op klantenspecificatie door AI-systemen gegenereerd. Adidas gebruikt AI nu al voor zijn commercials.

En dan de hardware

Door de stormachtige ontwikkelingen is er steeds meer behoefte aan displays om die weer te geven. Jeffry Pettinga, Sales Director Europe bij iiyama international, we zijn in 1973 opgericht en begonnen met de productie van componenten voor kleuren-tv’s. In 1992 werd het hoofdkantoor in Nederland geopend, de eerste stap om de markt in Europa een goed fundament te geven. Medio 1998 hadden we het eerste LFD-paneel (Low Force Display) in productie en in 2022 werd het scherm met een diameter van 105” geïntroduceerd. Deze trend zorgde voor een periode van 15 jaar met constante groei. En nu breekt de verbreding van de markt door. Moderne schermen maken onderwijs anders, het wordt allemaal interactief. Ook museums stappen in deze ontwikkeling en doen steeds meer met beeldschermen. Alle iiyama-displays werken perfect samen met de signage applicaties in de markt. Luchthavens, winkels, publieke locaties allemaal worden in rap tempo voorzien van deze digitale informatieschermen. Story telling is de trend en daar horen (grote) schermen bij. De iiyama-monitoren voor deze markt zijn voorzien van een compatibele Intel SDM-interface, waardoor ze bruikbaar zijn met alle signage applicaties in de markt.

De intelligente monitoren maken gebruik van het Android EDLA-platform van Google. Er is een gegarandeerde support van 5 jaar op de software. Het OPS-slot (Open Pluggable Specification) is beschikbaar voor het updaten van de hardware. Maar, weet men te vertellen, de levenscyclus van Android in dit soort toepassingen is heel anders dan die in de smartphone. Software verandert bij deze toepassing veel minder snel en is daardoor veel langer inzetbaar.

Tijdens de coronapandemie heeft de markt van PC-monitoren een grote groei doorgemaakt. Thuiswerkplekken werden vooral voorzien van 21”-monitoren, nu is de vraag naar 24” juist erg groot. Ongeveer 50% van de verkopen is van dit formaat. Deze systemen gebruiken tegenwoordig slechts 9 watt, vandaar de hoge ECO 5 rating. De monitoren hebben een economische levensduur van 5 tot 7 jaar. Technisch gaan ze langer mee.

Door: Hans Steeman

Lenovo Channel Campagne vierkant Sophos 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BN + BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!