Tanium versterkt partnernetwerk met Autonomous Endpoint Management
Met genoegen ziet Tony Beller dat zijn partners bij bedrijven helpen de kloof tussen IT-operations en IT-security te overbruggen. Beller is SVP Global Market Sales bij Tanium. “Onze strategische samenwerking met Microsoft en ServiceNow helpt daar zeker bij.”
De redactie van Dutch IT Channel spreekt Beller tijdens Converge 2024 in het Orlando World Center Mariott. Ook Danny Hemminga (VP Partner Sales, EMEA) en Wytze Rijkmans (Regional VP) zijn aangeschoven.
Zij blijken onder de indruk van de grote aankondiging tijdens deze gebruikersbijeenkomst: Autonomous Endpoint Management (AEM), een geavanceerd platform om IT- en beveiligingsactiviteiten te verbeteren. AEM gebruikt real-time inzichten uit miljoenen eindpunten die in de cloud worden beheerd om veranderingen binnen de omgeving van een klant aan te bevelen en te automatiseren.
‘Automatiseren’: dat betekent een ander aanbod van de partners, meer gericht op dienstverlening, aldus Beller. “We noemen het ons dienstenverificatieprogramma. We verifiëren hun diensten. We zorgen ervoor dat hun diensten op niveau zijn. We controleren ook op hun mogelijkheden met Microsoft en ServiceNow qua beveiligde operaties. Dus we verifiëren hun diensten. En zodra we dat hebben gedaan, promoten we ze wereldwijd op basis van hun capaciteiten en expertise.”
Nieuwe diensten
Zeker dankzij AEM, aldus het drietal, krijgen de Tanium-partners een nieuwe reeks diensten om aan de klanten te leveren. Managed service providers beheren en bedienen vandaag de dag de service en de software namens de klanten. Hemminga: “Veel van onze grootste MSP's wereldwijd zien autonoom endpoint management als een enorm voordeel voor hen, omdat ze nu meer automatisering kunnen toevoegen en de service namens hun klanten kunnen beheren. We zien veel tractie bij de MSP's. Ik denk dat ze tegenwoordig voor het beheren en implementeren van die diensten aan klanten zoals Workplace, ze tonnen andere tools gebruiken. Wij brengen het terug naar één platform en vereenvoudigen daarmee de architectuur. Ze hebben voortaan genoeg aan één agent, zodat ze kunnen beginnen met één use case-oplossing voor de klant en dan kunnen ze upsellen en de klanten helpen met nieuwe use cases. Ze hoeven dan geen nieuwe software te implementeren, geen nieuwe tools, geen nieuwe integraties, het draait al op de machines van de klanten.”
Danny Hemminga
Systeemintegratoren
Wie zijn de partners dan? Hemminga: “We hebben een zeer groot divers partnerecosysteem bij Tanium. Oorspronkelijk zouden we meer bouwen op een distributiekanaal voor wederverkopers; we moesten uitbreiden, we hadden het bereik nodig. Maar het is uitgegroeid tot een zeer divers partner ecosysteem. Dus we hebben resellers, we hebben distributeurs, we hebben ook zeer sterke MSP’s en Managed Security Service Providers (MSSP;s) over de hele wereld. We werken samen met de grootste wereldwijde systeemintegrators, zoals PricewaterhouseCoopers, Accenture en EY. We hebben ook veel partners die als systeemintegrators werken, de kleine boutique partners over de hele wereld”, aldus Danny Hemminga.
Strategische samenwerking
Sprekend over het partner ecosysteem verhalen de Tanium-medewerkers van de strategische samenwerking die is aangegaan met Microsoft en met ServiceNow. Beller”: “We werken ook samen met AWS en andere partners, maar de meest strategische zijn Microsoft en ServiceNow, vanwege de waarde die we bieden aan onze klanten, onze gezamenlijke klanten. Microsoft is erg gericht op beveiliging; daar hebben ze veel in geïnvesteerd. Ze zijn er erg open over geweest. En dus denken we dat we daar veel waarde toevoegen. Een van de grootste uitdagingen van Microsoft is dat ze veel migraties van Microsoft 365 versie 3 naar versie 5 voor hun klanten pushen. Versie 5 heeft veel componenten, dat maakt het lastig om de migratie te maken bij de grote klanten. Dus helpen wij die implementatie voor hun klanten te versnellen.
Dat is het voordeel voor Microsoft. Ons voordeel is dat ze ons bij nieuwe klanten brengen, zodat wij hun spullen naar de eindpunten kunnen aanbieden.”
Rijkmans vervolgt: “Voor ServiceNow geldt eigenlijk hetzelfde. Alle producten van ServiceNow zijn gebaseerd op de Configuration Management Database (CMDB), een centrale opslagplaats die informatie bevat over de IT-omgeving van een organisatie. Veel van de installaties in de CMDB zijn oud of verouderd en de CMDB is niet actueel. Dus heeft ServiceNow een aantal producten om te helpen de gegevens naar de CMDB te brengen, maar als de CMDB niet up-to-date is en niet over de juiste gegevens beschikt, is ServiceNow vaak niet in staat om door te groeien naar andere delen van het bedrijf met IT-Operations Management, IT-Application Management en SecOps. Ze hebben ons dus nodig om de CMDB up-to-date te maken, zodat zij kunnen groeien. En natuurlijk hebben ze veel klanten, dus we hebben ook het voordeel dat we naar dat klantenbestand kunnen gaan en veel waarde aan die klanten kunnen toevoegen.”
Wytze Rijkmans
Veel mensen nodig
Tanium kenmerkt zich door een snelle groei zegt Beller: “Dus hebben we meer gekwalificeerde mensen nodig met de juiste capaciteiten. Dat geldt ook voor onze partners. Wij helpen ze daarbij, want we moeten al onze partners wel in staat stellen om de nieuwe technologie te gebruiken. Om ze te leren hoe ze AEM kunnen inzetten om waarde toe te voegen bij hun klanten.”
Dat doet Tanium onder meer met trainingen. Vervolgt Beller: “In tegenstelling tot veel andere technologiebedrijven vragen wij geen geld voor onze training. Het is allemaal gratis beschikbaar. Ze hebben toegang via ons partnerportaal. We hebben mensen over de hele wereld die hen helpen van pre-sales tot sales tot de technologie. We geven onze technologie in principe gratis aan hen, zodat ze die kunnen gebruiken. We organiseren voortdurend evenementen over de hele wereld in verschillende landen en noemen de academies partneracademies om te proberen partners binnen te halen om ze te laten certificeren of trainen, zoals deze week hier bij Converge, de eerste dag van Converge stond helemaal in het teken van partners. We hebben de hele middag gewijd aan het certificeren en trainen van mensen, enzovoort. Dus we proberen er alles aan te doen om de training naar hen toe te brengen en hen te certificeren en het voor hen zo makkelijk en snel mogelijk te maken. We helpen onze partners ook om de service te ontwikkelen, te creëren en te bouwen. Bijvoorbeeld patching als een service of CMDB als een service. We verkopen niet alleen de licentie en helpen bij de implementatie, maar creëren ook een markt voor hen.”
Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski