CIO maakt jaarlijks steeds meer budget vrij voor digitalisatie
Vijftig procent van de alle wereldwijde CIO’s digitaliseren hun organisatie, waardoor een digitaal ecosysteem ontstaat die bestaat uit organisaties, mensen en dingen. Ruim 65 procent koopt innovatieve technologie van startups. Daarom neemt het budget voor digitalisering toe. Dit meldt onderzoeksbureau Gartner in zijn jaarlijkse 2017 Gartner CIO Agenda Survey.
Het onderzoek, waarbij bijna 2600 CIO’s (waarvan 753 CIO’s uit de EMEA-regio) uit 93 landen zijn betrokken, is gepresenteerd tijdens de Gartner Symposium / ITxpo 2016 in Barcelona. De betrokken CIO's beheren samen een IT-budget van 292 miljard dollar.
Budget voor digitalisatie groeit
Overal in de wereld spenderen CIO’s meer aan IT. In de EMEA is in 2017 de groei 1,4 procent waarbij er meer geld is voor digitalisatie, aldus Gartner analist en VP Andy Rowsell-Jones (foto). In 2017 wordt 19 procent van het IT-budget gespendeerd aan digitale initiatieven. In 2018 groeit dit percentage door naar 29 procent.
28 procent van alle ondervraagde CIO’s heeft digitalisatie bovenaan op het lijstje staan. Daarna analytics en business intelligence (BI). CIO’s spenderen hun budget dan aan digital marketing, digital sales channels, advanced analytics, Internet of Things (IoT), digital security, business algoritmes en machine learning. Organisaties functioneren hierdoor als een dynamisch netwerk-gebaseerd digitaal ecosysteem in plaats van een op lineair value chain gebaseerd model, aldus Gartner.
Digitale Partners
De CIO werkt ook steeds meer samen met digitale partners. In 2017 zijn dat gemiddeld 63 partners. In 2018 is dat gestegen naar gemiddeld 127 partners. Hierbij is een goed functionerend digitaal ecosysteem en digitaal platform een belangrijk vereiste.
EU
In Europa zijn de EU en lokale overheden belangrijke partijen in de digitalisatie. Bijvoorbeeld het Industry 4.0 eGovernment Action Plan van de EU. Of in Nederland met de Digitale Deltra Strategie om van Nederland een digitale economie te maken. In branches zoals retail, transport en logistiek wordt volop geïnvesteerd in digitalisatie aldus Gartner.
Een grote uitdaging voor CIO’s in hun digitalisatie strategie is om goed talent aan te trekken. Vooral specialisten in analytics en business intelligence (BI).
Door: Witold Kepinski