Siemens digitaliseert IT-processen met SIAM-oplossing van ServiceNow
ServiceNow, leverancier van enterprise IT-cloudoplossingen, maakt bekend dat Siemens haar IT-processen optimaliseert met behulp van de Service Integration and Management (SIAM)-oplossing van ServiceNow. Daardoor zijn de IT-producten en -diensten via een centrale portal beschikbaar voor alle 348.000 medewerkers van Siemens. Ook worden alle IT-diensten en -producten van verschillende providers via dit centrale platform beheerd.
Siemens heeft meerdere wereldwijde IT-diensten en -producten op ServiceNow gestandaardiseerd:
- Een self-service portal voor alle IT-producten en -diensten die op dit moment door 285.000 werknemers wordt gebruikt. De oplossing biedt eenvoud door een one-stop shop portal waarin de werknemer centraal staat en waarin meerdere portals zijn gebundeld. Gebruikers dienen hun serviceverzoek in via een gebruiksvriendelijke interface, waarmee de flexibiliteit en transparantie voor IT-personeel wordt verbeterd en de productiviteit van werknemers wordt bevorderd. Om het bestelproces voor werknemers te vereenvoudigen wordt gebruik gemaakt van "bundles". Hiermee worden complete scenario's gecreëerd, zoals het samenvoegen van alle topics gerelateerd aan smartphones (bijvoorbeeld: het toestel, SIM, berichtenverkeer en toegang tot wifi) of onboarding (bijvoorbeeld: Siemens-ID, e-mail en laptop).
- Wereldwijd dezelfde IT Service Management (ITSM) portal voor IT-personeel en interne en externe leveranciers. De organisatiebrede SIAM-benadering gebaseerd op het platform van ServiceNow biedt Siemens de mogelijkheid om beter samen te werken met leveranciers. Er wordt gebruikgemaakt van een ecosysteem met scherp gedefinieerde processen en gestandaardiseerde interfaces. Dit verbetert de kwaliteit van de IT-diensten en de time to market, terwijl het tegelijkertijd voorziet in een end-to-end verantwoordelijkheid. Wanneer er een nieuwe leverancier wordt aangesloten, is het belangrijk dat processen automatisch afgehandeld worden: veertien miljoen datasets worden nu automatisch door het platform vervangen. Daarnaast kunnen externe leveranciers snel in- en uitgeplugd worden, waardoor de marktflexibiliteit wordt vergroot. Ondertussen houdt het platform het gebruik en de kosten van de diensten continu bij om de totale kosten en verspilling te reduceren.
- Het beheren van meer dan 160.000 mobiele toestellen bij verschillende operators. IT heeft nu volledig zicht op alle mobiele assets, plannen en features. Door gebruik te maken van MobiChord Mobile Expense and Asset Management - een gecertificeerde ServiceNow Store-applicatie – verstevigt Siemens ook haar enterprise mobility management (EMM) systeem. Kosten worden automatisch verrekend in meerdere valuta en ook de gebruiksrapportage is geautomatiseerd. Analisten en cost center managers beschikken nu over diepgaande analytics en de mogelijkheid om vervangverzoeken van mobiele apparaten en diensten snel te verwerken.
Schaalbare mobility management oplossing
Volgens Dr. Matthias Egelhaaf, program director bij Siemens verandert MobiChord de manier waarop Siemens IT beheert en samenwerkt met mobiele providers: "We hadden behoefte aan een schaalbare mobility management oplossing die volledig geïntegreerd kan worden met onze ServiceNow SIAM-omgeving. MobiChord en ServiceNow hebben de mobiele omgeving volledig transparant gemaakt. Hierdoor kunnen we interne taken beter stroomlijnen en het gebruik van verschillende verouderde systemen stopzetten. Op die manier besparen we aanzienlijk op kosten. Daarnaast hebben we onze mobiele processen kunnen standaardiseren, zoals device-aanvragen en het doorvoeren van veranderingen op verschillende dragers."
Egelhaaf: "Als wij willen digitaliseren, bellen we ServiceNow. Het bedrijf heeft ons geholpen om meerdere processen binnen meer dan vijftien tools om te zetten in transparante, gestandaardiseerde processen, ondersteund door een single service integration platform. Hierdoor kan IT betere support verlenen en van meerwaarde zijn binnen de organisatie."
Extra processen en functionaliteiten toevoegen
Naar aanleiding van het succesvol bundelen en managen van IT-diensten is Siemens van plan om het bestaande platform binnen IT verder uit te rollen, bijvoorbeeld door extra processen en functionaliteiten toe te voegen. Denk hierbij aan de introductie van nieuwe gebruikssituaties – zoals automatische on-boarding processen als onderdeel van de HR Service Management strategie – en het stopzetten van bestaande additionele legacy tools.