EU: 'VS moet binnen twee maanden privacyombudsman aanstellen'
De Verenigde Staten (VS) moeten binnen twee maanden een nieuwe privacyombudsman aanstellen als onderdeel van het Privacy Shield verdrag. De Europese Commissie verwacht dat de Amerikaanse autoriteiten voor 28 februari een permanente ombudsman nomineren, die de huidige ombudsman gaat vervangen.
Dit meldt de Europese Commissie naar aanleiding van de tweede beoordeling van het Privacy Shield. De commissie concludeert dat het verdrag werkt, maar er nog wel ruimte voor verbetering is. "De review van vandaag toont aan dat het Privacy Shield over het algemeen een succes is. Meer dan 3.850 bedrijven zijn gecertificeerd, waaronder bedrijven als Google, Microsoft en IBM - evenals veel mkb'ers. Dit biedt een operationele grondslag om de wijze waarop het Privacy Shield werkt te blijven verbeteren en versterken. We verwachten nu dat onze Amerikaanse partners een ombudsman op permanente basis nomineren, zodat we zeker kunnen stellen dat onze EU-US relatie op het gebied van databescherming volledig betrouwbaar is", aldus Andrus Ansip, Europees commissaris voor Digitale Eengemaakte Markt.
'Gedeelde uitdagingen'
"De EU en VS staan voor groeiende gedeelde uitdagingen als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens, wat onder andere blijkt uit het Facebook / Cambridge Analytica schandaal. Het Privacy Shield is ook een dialoog dat op de lange termijn kan bijdragen aan de convergentie van onze systemen op basis van sterke rechten en onafhankelijk en krachtig toezicht. Dergelijke convergentie kan uiteindelijk de fundering waarop de Privacy Shield is gebouwd versterken. In de tussentijd moeten alle elementen van het Shield op volle snelheid werken, inclusief de ombudsman", vult V?ra Jourová, Eurocommissaris voor Justitie, Consumentenrechten en Gendergelijkheid, aan.
Indien de deadline van 28 februari niet wordt gehaald overweegt de Europese Commissie maatregelen te nemen. Wat deze maatregelen precies inhouden is niet bekend gemaakt.