Wouter Hoeffnagel - 22 februari 2019

85% van de organisaties omarmt productgericht applicatiemodel

85% van de organisaties heeft een productgericht applicatiemodel omarmd of is van plan dit te doen, blijkt uit onderzoek van Gartner. Ondanks dat nog maar weinig bedrijven het model volledig hebben omarmd, geeft 40% van de respondenten in 2018 aan een productgericht model te hebben gebruikt voor hun werk. Gartner verwacht dat dit percentage in 2030 is gestegen tot 80%.

"De toenemende snelheid en breedte waarmee organisaties het productgerichte applicatiemodel omarmen is geen toeval. Het gaat hand in hand met de omarming van agile ontwikkelmethodes en DevOps", zegt Bill Swanton, research vice president bij Gartner. "Bovendien worden steeds meer applicaties die door IT-teams worden ontwikkeld gebruikt door externe partijen zoals klanten of partners, wat de verhoogde klantgerichtheid vereist die kenmerkend is voor het productgerichte model."

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft (54 procent) van de respondenten verwacht het productgegerichte applicatiemodel uiteindelijk volledig te zullen omarmen, terwijl ongeveer een derde (32 procent) verwacht dat dit model slechts deels wordt omarmd. Een productgerichte aanpak is overigens niet altijd het verstandigst. Gartner stelt dat sommige IT-activiteiten zoals de initiële implementatie van een groot softwarepakket beter beheerd kunnen worden als projecten.
 
gartner-productiegericht-applicatiemodel-02-2019.png

"Business leiders zijn over het algemeen niet tevreden over de snelheid waarmee ze applicatie-verbeteringen geleverd krijgen en hoe deze functioneren. Aangezien geen enkele IT-organisatie voldoende financiering beschikbaar heeft om iedere vraag direct te beantwoorden, bieden productgerichte benaderingen een snellere levering van de belangrijkste benodigde functionaliteiten. Ze dwingen het bedrijf ook om prioriteit te geven aan het werk, en deze prioriteiten te heroverwegen indien vereisten beter worden begrepen of de markt verandert", aldus Swanton.

Time-to-market en de digitale business

Tweeëndertig procent van de respondenten in de enquête noemt de noodzaak sneller te leveren de belangrijkste motivatie om een productiegerichte applicatieaanpak te hanteren. Time-to-market wordt als belangrijkste drijver voor hun transformatieproces genoemd.

Digitaal zakendoen staat op de tweede plaats en wordt door 31 procent van de respondenten genoemd. Organisaties die aan hun digitale transformatie beginnen, merken vaak dat traditionele projectmethoden niet geschikt zijn voor de onzekerheden van een transformatief bedrijfsmodel. Ze ontdekken volgens Gartner dat agile methoden moeten worden toegepast en dat de resultaten als producten moeten worden behandeld, aangezien zij door externe klanten zullen worden gebruikt.

De verschuiving van een projectgerichte naar een productgerichte aanpak gaat echter niet zonder uitdagingen. Bezorgdheid over projectmatige financiering en de cultuurclash tussen de business en IT worden door 55% van de respondenten genoemd als de belangrijkste uitdagingen.

Rol van applicatieleider verandert

46 procent van de respondenten geeft aan dat hun organisatie al een product manager heeft benoemd. 15% was ten tijde van het onderzoek van plan deze positie voor het einde van 2018 te introduceren. 10% zegt hiervoor geen plannen te hebben.

Product managers rapporteren volgens de meerderheid van de respondenten aan de IT-organisatie of projectmanagers. Respondenten verwacht tegelijkertijd dat de rol van de applicatieleider zal veranderen. Voor 43 procent van de respondenten bevindt de rol zich in de IT-organisatie, terwijl deze voor 32 procent zal migreren naar bedrijfsteams waar de applicatieleider een productlijn zal leiden of een groeps- of enkelvoudige productmanager zal zijn.

"Naarmate organisaties meer ervaring opdoen met productgerichte bezorgmodellen, verwachten we dat product- en technisch leiderschap losstaat van het beheer van administratieve lijnen. Dit heeft invloed op de toekomst van applicatieleiders, die zullen moeten kiezen tussen productbeheer, technisch teambeheer en administratief personeelsmanagement", besluit Swanton.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!