Wouter Hoeffnagel - 04 april 2019

Gartner: 'Toekomst van appontwikkeling is multi-experience'

Gebruikersapplicaties worden steeds vaker gebruikt, op andere manieren ingezet en op meer apparaten uitgerold. De toekomst van appontwikkeling is dan ook multi-experience.

Dit blijkt uit onderzoek van Gartner. "Vendoren van ontwikkelplatformen breiden hun waardepropositie verder uit dan mobiele applicaties en webdevelopment om aan de eisen van gebruikers en de industrie te voldoen", zegt Jason Wong, research vice president bij Gartner. "Dit leidt tot de opkomst van multi-experience ontwikkelplatformen, die gebruikt worden om chat-, voice-, augmented reality- en wearable experiences te creëren om de digitale business te ondersteunen."

Webapplicaties zijn populair

De webbrowser blijkt de meest populaire manier om applicaties te gebruiken. Mobiele applicaties zijn echter in opkomst. Naarmate 'immersive devices' zoals smartwatches, smartphones en spraak-gedreven apparaten worden omarmd, worden naar verwachting steeds meer vormen van interactie verwerkt in de ervaring die gebruikers wordt geboden.

Onder organisaties die naast webapplicaties tenminste drie soorten applicaties hebben ontwikkeld, zijn mobiele apps (91%) het populairst. Conversationele applicaties staan op de tweede plaats, waarbij 73% spraakapps inzet en 60% chatbots.

Mobiele apps hebben grootste impact

Als we kijken naar de impact voor de business, verwachten respondenten dat de impact van mobiele applicaties in 2020 het grootst zal zijn. Virtual reality-en augmented reality-applicaties staan op de tweede en derde positie. "Ondanks dat veel respondenten aangeven met ontwikkeling fors in te zetten op chatsbots en spraakapps, geven slechts weinigen aan te verwachten dat deze in 2020 de grootste impact op de business zullen hebben", aldus Wong.

40% noemt het afstemmen van business en IT de grootste uitdaging bij het bouwen van aantrekkelijke multi-experience applicaties. Meer dan een kwart van de respondenten noemt een tekort aan ontwikkelvaardigheden en expertise op het gebied van gebruikerservaringen de grootste uitdaging. "Een mismatch in vaardigheden rond opkomende technologieën kan niet voldoende aandacht krijgen als belemmeringen voor het schalen van digitale initiatieven worden besproken, waaronder de multi-experience ontwikkelstrategie", besluit Wong.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!