Redactie - 05 juni 2019

Veeam onderzoek belicht data management beleid in Nederland

Veeam onderzoek belicht data management beleid in Nederland image

Het Veeam Cloud Data Management Report van 2019 toont aan dat de meerderheid van de organisaties niet voldoet aan vraag van gebruikers naar continue toegang tot applicaties en data. Veel IT-beslissers zien dat in en gaan daarom vaker over naar cloud data management om hun data beter te beschermen en waarde uit te halen. Veeam onderzocht ook de Nederlandse markt en publiceerde een aantal interessante cijfers.

Om de aanpak van de gegevens bescherming en het beheer van bedrijven te begrijpen – en hoe ze haar rol in hun toekomstige digitale transformatie zien – heeft Veeam wereldwijd gesproken met 1.575 Business en IT beslissers. Uit deze gesprekken, is het duidelijk dat de leiders zich bewust zijn van het strategische en competitieve belang van het verkrijgen van meer controle en betrouwbaarheid over hun IT-systemen, de bescherming en het beheer van hun gegevens en het proactief verbeteren van IT-strategieën. Veeam ziet dat organisaties soelaas zien in Cloud Data Management, een inherent onderdeel van Intelligent Data Management, wat betekent dat data beschikbaar is in het hele bedrijf, centraal beheerd en gecontroleerd wordt, en opgeslagen is waar het de meeste waarde zal leveren voor de organisatie.

Onder de bedrijven die voor Cloud Data Management kiezen, zijn er vier gemeenschappelijke componenten die de basis vormen: cloud, vertrouwen, capaciteit en cultuur. Door deze competenties te optimaliseren, kunnen bedrijven de fundamenten leggen om een intelligentere Businesste worden, zo meent Veeam.

Bewustwording

Het Veeam rapport onderzoekt hoe bedrijven wereldwijd het beheer van gegevens, de meest voorkomende uitdagingen met de behoeften van gebruikers en de lessen die ze kunnen leren van hoe hoog presterende bedrijven zijn het gebruik van gegevens als ze transformeren naar een digitale organisatie, aldus Ronald Ooms (foto), Vice President North East van Veeam EMEA. Hij zegt over het onderzoek: "Het lijkt erop als de bewustwording onder Nederlandse bedrijven nu echt aan het toenemen is. Dat komt doordat er de afgelopen tijd veel (cyber)aanvallen, dreigingen en outages in het nieuws zijn geweest. Onder Nederlandse bedrijven geeft ca. 8% aan dat er meer dan 10 ongeplande ‘outages’ zijn voorgekomen. Dat is bijna 1 per maand dat vind ik schrikbarend veel. Dit is wat mij betreft echt een onverwachte uitkomst. Schade aan je IT-omgeving is maar heel moeilijk in geld uit te drukken. Feit is dat als een bedrijf niet kan leveren, de consument direct overstapt naar de concurrent en, belangrijker, nooit meer terugkomt. Dat is niet in cijfers uit drukken.”

Cloud

Ooms vervolgt: “Bedrijven zouden zich de vraag moeten stellen: kan ik dit soort schade opvangen? En uit onderzoek blijkt duidelijk: nee, het merendeel kan dat niet. Het onderzoek toont eens te meer aan dat Veeams keuze om te focussen op de cloud een juiste is gebleken. We zien steeds dat meer en meer bedrijven kiezen voor de cloud, echter zien we ook dat er genoeg uitdagingen bestaan”.

Ooms belicht het belang van het  Veeam Cloud Data Management Report van 2019 “Met het onderzoek willen we bedrijven vooral bewust maken. Een bedrijf moet zich afvragen: waar sta ik? En vervolgens: waar wil ik zijn? Er is hierbij niet één weg naar Rome. Stel je hebt een downtime van 35 minuten. Voor bedrijf X kan dat acceptabel zijn, maar ben je bijvoorbeeld een rederij en een schip dat 35 minuten stil ligt, kan zo maar een half miljoen schade betekenen. Het begint allemaal met bewustwording, en de volgende stap is jezelf afvragen of je waar kan maken wat je wil. Wij proberen als sector onze (potentiële) klanten altijd voor te spiegelen wat er kán gebeuren als het mis gaat. We krijgen daarop helaas vaak hetzelfde antwoord: ‘het gaat toch altijd goed?’. Het onderzoek toont eens te meer aan dat dit niet het geval is. Nog veel te vaak worden wij pas ingeschakeld als het al fout is gegaan. Iedereen snapt dat de schade enorm is als een grote webwinkel onbereikbaar is, maar vooral veel productiebedrijven zijn zich vaak helemaal niet bewust van de mogelijke schade die een outage kan veroorzaken. Ik hoop dat deze bedrijven zich daar door dit rapport meer bewust van worden, en vervolgens na gaan denken over een oplossing”.

Onderzoek

Veeam heeft Vanson Bourne, een Research partner voor technologiesector, in opdracht om de enquête voor dit rapport te ontwikkelen en uit te voeren. Vanson Bourne voerde een uitgebreide online enquête van 1.575 ITDMs in 13 verschillende landen, in het voorjaar van 2019. De onderzochte landen omvatten Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Rusland, het Midden-Oosten, het UK en de V.S.

Er deden 125 respondenten uit Nederland mee. Hieronder de bevindingen onder Nederlandse IT-beslissers.

Nederland: Messaging & data

1: Beschikbaarheid van gegevens en herstel zijn van cruciaal belang voor zakelijke successen en uitval kan leiden tot ernstige zakelijke problemen

De meeste organisaties (55%) geven toe niet te kunnen voldoen aan de eisen van gebruikers. Dit is lager dan het globale gemiddelde van 73%.

Gemiddeld hebben de respondenten in Nederland in de afgelopen 12 maanden rond vier ongeplande uitvallen meegemaakt.

7,4% van de beslissers zegt dat hun organisatie meer dan 10 ongeplande uitvallen in de afgelopen 12 maanden heeft meegemaakt.

De gemiddelde lengte van de tijd van een wereldwijd ongeplande uitval is 65 minuten, terwijl dat Nederland 35 minuten is.

Bijna een derde (27%) van Nederlandse bedrijven voeren voortdurend een back-up uit en repliceren data met hoge prioriteit toepassingen.

2. Cloud Data Management is een inherent onderdeel van Intelligent Data Management, wat betekent dat data altijd beschikbaar is. De beschikbaarheid van gegevens brengt significante bedrijfsvoordelen voor waarden zoals merkreputatie en klantvertrouwen.

De gemiddelde downtime kost een grote organisatie in Nederland een totaal van 13,5 miljoen dollar aan verloren inkomsten en productiviteit elk jaar, lager dan de wereldwijde gemiddelde cijfer van 20,1 miljoen dollar.

De impact van uitval omvat een verlies van klantvertrouwen (43%), schade aan merkintegriteit (26%) en verlies van werknemersvertrouwen (47%). Meer dan een derde (43%) van Nederlandse respondenten het vertrouwen van de consument als het meest op het gebied van het potentiële effect zag.

Verloren gegevens van Mission-Critical Application downtime kosten organisaties in Nederland 107.045 dollar per uur gemiddeld, net hoger dan de globale cijfer van 102.450 dollar per uur. Meer dan één op tien (17%) van de Nederlandse respondenten meldde dat dit cijfer meer dan 150.000 dollar of meer per uur, vergeleken met 13% wereldwijd.

Bijna twee derde (65%) van Nederlandse bedrijven zijn op zoek naar Cloud Data Management toepassing als een belangrijk onderdeel in het leveren van Intelligent Data Management.

3. Organisaties zijn op zoek naar de kracht van technologieën te omarmen, zoals cloud, of hybride cloud, kunstmatige intelligentie (AI), en het Internet of Things (IOT) om zakelijke succes te bewerkstelligen

Bijna tweederde (37%) van de bedrijven in Nederland heeft al grote data en analyses geïmplementeerd, met 29% die er in de komende 12 maanden van plan zijn.

75% van Nederlandse IT Decision Makers (ITDMs) gelooft dat kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) hen zal helpen in hun zakelijke beslissingen

Organisaties in Nederland zullen 32 miljoen dollar uitgeven aan de implementatie van Cloud Data Management technologieën om een intelligent bedrijf te bouwen binnen de komende 12 maanden.

De meeste beslissers zijn op zoek naar Intelligent Data Management toepassingen, vaak door het exploiteren van Cloud Data Management mogelijkheden, om succes te garanderen en meer waarde uit hun datagegevens te genereren.

Meer dan 38% van de Nederlandse ondervraagden zegt dat hun organisatie kijt naar de inzet Intelligent Data Management over het hele bedrijf, terwijl meer dan een derde dit wil lanceren (31%).

Bijna driekwart (66%) van de bedrijven hebben al ingezet of van plan om AI en machine learning in de komende 12 maanden te implementeren.

 4. Er zijn grote voordelen dankzij de inzet van digitale initiatieven

Bijna twee op de vijf (39%) respondenten verklaren dat Intelligent Data Management initiatieven cruciaal zijn voor het succes van hun organisatie in de komende twee jaar.

Productiviteit (54%), stabiliteit (50%) en voorspellen (48%) zijn de voordelen die de meeste respondenten in Nederland hebben gesignaleerd.

Nederlandse organisaties halen een gemiddelde van 97.000.000 dollar van extra inkomsten uit meer Intelligent Data Management, vergeleken met 124.000.000 dollar van extra inkomsten wereldwijd.

Bijna de helft (49%) van de Nederlandse ITDMs beschouwt het huidige beheer van gegevens binnen hun organisatie als "Intelligent Data Management", vergeleken met 72,1% van ITDMs wereldwijd.

De helft van de respondenten gelooft dat Intelligent Data Management hun bedrijf zal beschermen tegen concurrentie van andere organisaties.

5. Bedrijven die succes hebben behaald in hun data management strategieën geven vier kernattributen aan: cloud, capaciteit, cultuur en vertrouwen

Cloud: Cloud Data Management is een belangrijk onderdeel van Intelligent Data Management, het meerendeel van de respondenten in Nederland doen dat met behulp van Software-as-a-service, 40% gebruikt de cloud voor back-up en 31% met behulp van Disaster-Recovery-as-a-service, onder vermelding dat betrouwbaarheid, flexibiliteit en gegevensbeveiliging de top drie redenen zijn om dit te doen.

Capaciteit: 83% van de Nederlandse organisaties vindt digitale vaardigheden van werknemers een essentieel voor hun succes.

Cultuur: 58% is het erover eens dat de bedrijfscultuur meer open moet zijn bij een digitale transformatie, terwijl 89% van de respondenten het erover eens dat leiderschap stijlen moeten evolueren, met meer dan een derde (38%) die vindt dat er eeb volledige revisie hierover nodig is.

Vertrouwen: de respondenten vergroten hun vetrouwen naarmate hun bedrijf vooruitgang boekt op hun digitale reis. 22% heeft vertrouwen in hun vermogen om digitale uitdagingen zelf aan te gaan.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!