Redactie - 17 december 2019

Analyse connectivity: KPN leidende provider

Analyse connectivity: KPN leidende provider image

Hoe ziet het connectiviteitspakket van het Nederlandse bedrijfsleven er anno 2019 uit? Markt intelligentie specialist Smart Profile vroeg 3.500 Nederlandse bedrijven naar het gebruik van vaste telefonie, WAN, ISP en de daarvoor ingeschakelde providers. Uit de analyse die Smart Profile op basis daarvan maakte, blijkt dat KPN zijn claim als ‘Netwerk van Nederland’ waar lijkt te maken op de zakelijke markt.

Vaste telefonie, VoIP en hosted voice

De markt voor vaste telefonie is afgelopen twee decennia aanzienlijk veranderd. KPN moest zijn monopoliepositie inleveren toen de markt in 1997 werd opengebroken en er andere partijen als leverancier voor vaste telefonie toe konden treden. Door het groeiende gebruik van moderne communicatie-oplossingen en de komst van VoIP en hosted voice is de markt weer opgeschud. Zo steeg het gebruik van hosted voice de afgelopen twee jaar van 34 naar 46 procent. Toch gebruikt nog 40 procent van de Nederlandse ondernemingen een traditionele telefooncentrale, waarschijnlijk vanwege de lange levensduur van deze systemen.

KPN marktleider provider vaste telefonie

Hoewel KPN door alle veranderingen de afgelopen twintig jaar marktaandeel inleverde, is het bedrijf anno 2019 nog steeds met voorsprong de grootste leverancier voor vaste telefonie (verbindingen) in het Nederlandse bedrijfsleven, met een marktaandeel van 37 procent. De nummer twee, Vodafone Ziggo, volgt met een aandeel van 25,4 procent.

most_used fixed.png

Tele2 sluit de top drie met een aandeel van 11,9 procent. Het merk wordt hier nog afzonderlijk van T-Mobile genoemd. Tot 1 augustus j.l. konden zakelijke klanten contracten sluiten op naam van Tele2. Vanaf die datum worden alle contracten gesloten onder de vlag van T-Mobile. Het (gezamenlijke) aandeel van Tele2 en T-Mobile is de laatste 10 jaar redelijk constant tussen de 12 à 14 procent.

Wat opvalt is de grote hoeveelheid leveranciers met een marktaandeel kleiner dan 1 procent. In totaal zien we in 2019 circa 200 aanbieders van vaste telefonie op de markt. 

top_5 fixed.png

In de grootzakelijke markt ligt de voorkeur nog nadrukkelijk op KPN: 53 procent van de organisaties in die sector kiest voor de marktleider. Vodafone Ziggo volgt op ruime afstand met 24 procent. Ook bij nationale ondernemingen (250 tot 2500 medewerkers) en het MKB heeft KPN de voorkeur met respectievelijk 13 procent en 14 procent. In de publieke sector is het verschil veel kleiner, KPN heeft hier een aandeel van 30 procent, Vodafone Ziggo volgt met 29 procent en Tele2 sluit de top drie met 27 procent.

penetration_connections.png

Wide area network

Naast de telefonische verbinding is ook gevraagd naar netwerk connectiviteit.
In het onderwijs wordt het meest gebruik gemaakt van een wide area network (WAN), met een aandeel van 71 procent van de organisaties in die sector. In de bouw is dit percentage het laagst: 41,5 procent. De percentages zijn nagenoeg gelijk aan vorig jaar.

Glasvezel populairste verbinding

Smart Profile vroeg tevens welke technologie(ën) er worden gebruikt voor het maken van externe connecties voor verbinding naar het internet en verbinding naar andere organisaties. Per organisatie kunnen dit meerdere technologieën zijn.

Glasvezel is inmiddels de standaard, net als vorig jaar zien we bij ongeveer 9 op 10 bedrijven dit type aansluiting. Daarnaast geeft 60 procent van de organisaties aan (ook) gebruik te maken van VPN, bijvoorbeeld voor WAN-verbindingen of het aansluiten van thuiswerkers. Dit is een stijging van 8,7 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Multinationals maken het meest gebruik van VPN, dit is in 84 procent van de organisaties het geval. Driekwart van de VPN-gebruikers kiest voor MPLS IP-VPN, circa 18 procent gebruikt EVPN en circa 7 procent geeft aan IPSec VPN te gebruiken.
(X)DSL wordt steeds minder populair en is inmiddels gedaald tot een penetratie van net onder 10 procent.

Providers WAN en ISP

Verder kwam de penetratie van providers voor WAN- en/of internetverbindingen aan bod. Ook hier geldt, een bedrijf kan meerdere verbindingen en providers inschakelen. Van de bedrijven die hun ISP- en/of WAN-provider wilden delen geeft 39,9 procent aan voor KPN te kiezen, ten opzichte van 45,1 procent in 2018. Vodafone Ziggo heeft een aandeel van 29,2 procent (een stijging van 0,9 procentpunt ten opzichte van 2018) en Tele2 komt op de derde plaats met 8 procent (in 2018 was dit 7,8 procent). XS4ALL, het label dat KPN wil laten verdwijnen, heeft nog een aandeel van 5,1 procent, voornamelijk met klanten in het MKB.

most_used isp.png

Vodafone Ziggo leidend in ISP/WAN bij de overheid

Opvallend is dat de publieke sector een compleet ander beeld laat zien qua top vijf ISP/WAN providers dan andere sectoren. In het bedrijfsleven is KPN overtuigend marktleider, maar in de publieke sector heeft Vodafone Ziggo het grootste aandeel met 35,8 procent ten opzichte van KPN met 33,7 procent. 

Top5_isp wan.png

 Onderzoek: Smart Profile

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!