Wouter Hoeffnagel - 30 december 2019

KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone krijgen boete van ACM

KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone verstrekken onjuiste en onvolledige informatie over hun aanbod op hun websites voor consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de partijen een boete op.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: "De website is een belangrijk kanaal waarmee telecomaanbieders communiceren met consumenten. Daarom is het zo belangrijk dat consumenten daar juist en volledig worden geïnformeerd over het aanbod. Zodat zij een goed besluit kunnen nemen en met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Onjuiste of onvolledige informatie kan bovendien leiden tot oneerlijke concurrentie."

De ACM kan sinds 1 juli 2016 boetes opleggen van maximaal 900.000 euro of 1% van de omzet van de overtreder, afhankelijk van welke hoger is. In deze zaak worden voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd door de toezichthouder. T-Mobile krijgt met 3.907.000 euro de hoogste boete opgelegd, gevolgd door KPN met 3.473.500 euro. Vodafone moet 3.120.500 euro boete betalen, terwijl Tele2 2.715.000 euro moet afrekenen.

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
DIC Security Day BN + BW tm 1 juli

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!