Witold Kepinski - 04 juni 2020

KPMG en Johan Cruijff ArenA breiden hun samenwerking uit

KPMG en Johan Cruijff ArenA breiden hun samenwerking uit met een nieuwe vijfjarige verbintenis. De overeenkomst is er onder meer op gericht om de Arena te versterken bij de verdere ontwikkeling van haar innovatiekracht. Daarnaast gaan KPMG en de Johan Cruijff ArenA vanuit een fieldlab concepten ontwikkelen om stadions en steden wereldwijd slimmer en duurzamer te maken.

Sinds een aantal jaren kent de Johan Cruijff ArenA een succesvol living lab, waar samen met partners zoals de gemeente Amsterdam ideeën en technologieën worden ontwikkeld en getest die leiden tot innovatieve smart stadium & city-oplossingen, op het gebied van mobiliteit,bereikbaarheid, crowd management, leefbaarheid, inclusiviteit en duurzaamheid, maar ook op het gebied van veiligheid en digitalisering. Door de samenwerking met KPMG is de Johan Cruijff ArenA in staat haar innovatie-ecosysteem verder te versterken en toepassingen te ontwikkelen die beleving van bezoekers van het stadion vergroten. Daarnaast wordt het mogelijk de living lab-mogelijkheden internationaal te schalen en kunnen de stadion en smart city consulting services worden uitgebreid. KPMG ondersteunt de opschaling van de innovatie in en rondom het stadion en de ontwikkeling van de strategie en de governance van de ArenA. Om de schaalvergroting te realiseren zet KPMG haar internationale netwerk open. De Johan Cruijff ArenA is door de samenwerking bovendien in staat te transformeren naar een meer datagedreven organisatie. KPMG en de Johan Cruijff ArenA voeren sinds 2015 innovatieprojecten uit in het Johan Cruijff ArenA ecosysteem. Momenteel wordt onderzocht hoe de inzet van het innovatie lab in de Johan Cruijff ArenA kan bijdragen aan het vinden – en testen van oplossingen voor de anderhalve meter samenleving en de “back-to-normal” aanpak in de huidige omstandigheden met COVID19.

Gedreven door innovatie

“Sinds de opening van het stadion wordt de Johan Cruijff ArenA gedreven door innovatie”, zegt Henk Markerink , CEO van de Johan Cruijff ArenA. Markerink: “Inmiddels wordt het stadion internationaal erkend als een state-of-the-art, multifunctioneel stadion en heeft de ArenA in samenwerking met de gemeente de Amsterdam Innovation Arena opgericht. Een living lab voor innovatie dat het mogelijk maakt oplossingen te zoeken voor veiliger en slimmere steden. Onlangs is de reikwijdte van het innovatieprogramma verbreed om ook maatschappelijk impact te maken. KPMG brengt expertise en waardevolle tools in, zoals de True Value-methode. Hiermee kan het werkelijke resultaat van innovatie worden gemeten in termen van economische waarde, sociale waarde en duurzame waarde voor de samenleving. Daarnaast zullen KPMG en Johan Cruijff ArenA in de markt actief blijven zoeken naar zowel corporate als start-up- en scale-up-partners voor het innovatie ecosysteem, waardoor de mogelijkheden kunnen worden uitgebreid.”

Change the Game

“Om het innovatie-ecosysteem van de Johan Cruijff ArenA verder te versterken en de waarde voor alle stakeholders te vergroten, gaat KPMG niet alleen haar wereldwijde netwerk en brede expertise inzetten”, zegt Edwin Herrie, Head of Advisory bij KPMG. Herrie: “Wij zullen de Johan Cruijff ArenA en haar innovatiepartners verder ondersteunen bij het opzetten en beheren van open innovatiecampagnes en een living lab om nieuwe innovatieve oplossingen te vinden en te implementeren. Dit wordt een uitbreiding van het Change the Game-programma van vorig jaar, een wereldwijde open innovatie-challenge met meer dan 600 actieve gebruikers en 190 inzendingen van innovatieve bedrijven. Het programma resulteerde uiteindelijk in 26 samenwerkingsverbanden. Het gaat hierbij om het gezamenlijk bedenken van oplossingen voor uitdagingen die de traditionele bedrijfsketens en supply chains overstijgen. Sommige uitdagingen gaan veel verder dan wat bedrijven individueel aan kunnen. Om tot effectieve oplossingen voor deze uitdagingen te komen zal de kracht van open en gezamenlijke innovatie worden ingezet. People en planet komen hierbij op de eerste plaats. Onze missie is het gezamenlijk leveren van impact voor een veiligere, duurzamere en inclusievere samenleving. We realiseren ons meer dan ooit dat de innovatie-inspanningen van onze partners nodig zijn om gezamenlijk 'echte' impact te bereiken en een verschil te maken voor die nieuwe samenleving.”

Living lab in India

De Johan Cruijff ArenA werkt al jaren als stadionadviseur, is intensief betrokken bij diverse UEFA European Championships en FIFA World Cups en wordt erkend als toonaangevend in de sector. De nieuwe overeenkomst met KPMG houdt ook in dat wordt samengewerkt aan het opzetten van vergelijkbare living labs over de gehele wereld en het aanbieden van adviesdiensten. Markerink: “Een mooi voorbeeld is de recente overeenkomst om een living lab voor een smart city-initiatief te helpen realiseren in India. Hiermee wordt een omgeving gecreëerd waar smart services worden getest voordat ze hun weg vinden naar smart cities in het hele land.”

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Gamma Benelux 19/11/2024 t/m 29/11/2024 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!