Witold Kepinski - 20 augustus 2020

Canalys: Google Cloud is de grootste cloud service provider voor retailers

Canalys: Google Cloud is de grootste cloud service provider voor retailers image

Een onderzoek van het Canalys Cloud Channels Analysis-service toont aan dat Google Cloud de nummer één cloud service provider voor de detailhandel is en marktleider AWS en Microsoft Azure op de tweede plaats overtreftCanalys beoordeelde de prestaties van de beste cloud service providers in de detailhandel en e-commerce door te kijken naar branchespecifieke oplossingen, belangrijke klanten, technologische partnerschappen en algemene strategieën in de sector.

Google Cloud verschijnt in de leiderszone van het verticale beoordelingsmodel van Canalys. Het succes is te danken aan de verticaal gerichte strategie, waarbij de detailhandel een van de kernsegmenten is. 

Google Cloud heeft ook goed personeel aangenomen en wereldwijde partnerschappen voor systeemintegratie tot stand gebracht om de penetratie in de detailhandel te versnellen. Onlangs breidde het zijn samenwerking uit met Best Buy, dat Google Cloud in een meerjarige overeenkomst heeft aangewezen als leverancier van zijn data-enterprise-platform. 

Het klantenportfolio van Google Cloud heeft veel van 's werelds toonaangevende retailers, waaronder Costco, het in Duitsland gevestigde Metro en Target. Door gebruik te maken van zijn kracht in adverteren en zoeken, kan Google Cloud retailklanten veel meer bieden dan alleen computers en opslag.

Detailhandel

De COVID-19-pandemie heeft de detailhandel dramatisch getroffen. Veel retailers hebben zich aangepast door te leunen op hun e-commercemogelijkheden. Degenen die niet online konden overstappen, hebben enorm geleden. Naarmate de vraag naar e-commerce groeit, zoeken retailers naar cloud service providers om hun bedrijven te ondersteunen en te laten groeien en ze te bewapenen met sleuteltechnologieën. Een betrouwbare cloud service provider levert niet alleen rekenkracht en opslag, maar ook retailspecifieke oplossingen en supportteams.

“Retailers hebben het bewijs nodig dat hun cloud service provider hen niet alleen kan ondersteunen door te groeien, maar ook door platforminnovatie te stimuleren. Een provider met gespecialiseerde ondersteuningsteams en een ecosysteem van partners die namens hem innoveren, geeft klanten vertrouwen in de relatie, ”aldus Canalys Research Analyst Blake Murray.

canalys_google cloud logo.jpg

Retail Applicaties

Microsoft Azure, AWS en Alibaba Cloud werden beoordeeld als geavanceerd in hun mogelijkheden om retailers te bedienen. Azure ligt goed bij ondernemingen en biedt meer dan 2.000 retailspecifieke applicaties via zijn partnernetwerk. 

AWS brengt jarenlange ervaring in de detailhandel met zich mee en biedt een uniek retailcompetentieprogramma dat de technische vaardigheid en het klantsucces van een partner valideert. Maar Amazon blijft in het algemeen een grote concurrent voor de detailhandel. Murray voegde toe: "Vanwege dit competitieve aspect hebben veel grote retailers ervoor gekozen om samen te werken met andere cloud service providers." 

Alibaba Cloud breidt uit van zijn dominante aanwezigheid in China om infrastructuur en partnerschappen op te bouwen in Europa en andere markten. Maar de voortdurende verdeeldheid tussen China en het westen zal het voor Alibaba moeilijk maken om in sommige landen door te dringen.

“Retailers hebben nu meer dan ooit een digitale strategie nodig om te winnen in een omnichannelwereld, vooral met de online dominantie van Amazon. Digitaal wordt overal toegepast, van klantervaring tot kostenoptimalisatie, en de algehele technologische mogelijkheden van een retailer zijn bepalend voor zijn succes ”, aldus Alex Smith, Senior Director bij Canalys.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!