Wouter Hoeffnagel - 15 oktober 2020

Gartner: PC-markt profiteert van groot aantal thuiswerkers en -studeerders

Gartner: PC-markt profiteert van groot aantal thuiswerkers en -studeerders image

De PC-markt profiteert flink van de noodzaak thuis te werken en leren tijdens de COVID-19 pandemie. De vraag naar PC's was in het derde kwartaal van 2020 groter dan in alle eerdere kwartalen de afgelopen vijf jaar.

Dit blijkt uit cijfers van Gartner. "Dit kwartaal kent de sterkste vraag naar consumenten PC's die Gartner in vijf jaar tijd heeft gezien", zegt Mikako Kitagawa, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "De markt wordt niet langer gemeten in het aantal PC's per huishouden; de dynamiek is nu goed voor één PC per persoon. Hoewel verstoringen van de leveranciersketen door de COVID-19 pandemie grotendeels zijn opgelost, kende dit kwartaal tekorten aan cruciale componenten zoals panelen door de grote vraag vanuit consumenten."

"De zakelijke PC-markt kent een meer voorzichtige dynamiek dit kwartaal. Bedrijven blijven PC's kopen voor werken op afstand, maar de focus is verschoven van de snelle aanschaf van apparaten naar kostenoptimalisatie. Bedrijfsbestedingen blijven echter sterk dankzij overheidsfinanciering voor leren en werken op afstand in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Japan, die aankopen aandrijven."

Veel vraag naar Chromebooks

Gartner rekent Chromebooks niet mee in zijn traditionele cijfers over de PC-markt. Het aantal verscheepte Chromebooks is echter in het derde kwartaal van 2020 met maar liefst 90% gestegen ten opzichte van Q3 2019. Inclusief Chromebooks is de wereldwijde PC-markt met 95 gegroeid. Chromebooks zijn goed voor ongeveer 11% van de gecombineerde PC- en Chromebook-markt.

De top drie vendoren blijft ongewijzigd ten opzichte van Q2 2020. Wel heeft Lenovo zijn voorsprong op HP vergroot. Consumentgerichte vendoren zoals Appe, Acer en Asus zagen hun marktaandeel in Q3 sneller groeien dan andere vendoren.

gartner-pc-markt-q3-2020.png

Lenovo is marktleider

Lenovo blijft marktleider met 18 miljoen verscheepte units. Het bedrijf zag net als andere vendoren het aantal verscheepte desktopsystemen afnemen, maar deze daling was minder sterk dan bij HP en Dell. Dit is vooral toe te schrijven aan groei op de Chinese markt.

HP zag het aantal PC-zendingen met 30% afnemen ten opzichte van Q3 2019 en noteert een groei van 0,7% in Q3 2020. Het bedrijf presteerde relatief goed op de Amerikaanse markt, maar juist minder op de Aziatische en Japanse markt. Ook kondigde HP in augustus 2020 aan door problemen in de leveranciersketen leveringsproblemen te hebben. HP had een sterke focus op Chromebooks en blijft de grootste vendor in dit segment.

Dell verscheept minder PC's

Dell noteerde 17 kwartalen op rij groei, maar ziet deze trend nu ten einde komen. In het derde kwartaal verscheepte het bedrijf 4,6% minder PC's, wat volgens Gartner toe te schrijven is aan de focus van het bedrijf op de zakelijke markt. Het aantal verkochte mobiele PC's is gestegen, maar de verkoop van desktopsystemen is juist scherp gedaald.

Als we specifiek naar de EMEA-markt kijken is het aantal verscheepte PC's met 0,4% gestegen ten opzichte van Q3 2019 tot 19,5 miljoen stuks. Vooral vanuit consumenten is de vraag naar PC's sterk, onder meer door scherp geprijsde notebooks gericht op kinderen en studenten evenals high-end gaming machines gericht op entertainment.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!