XS4ALL hosting wordt per 1 oktober door KPN opgeheven
KPN stopt met de hosting activiteiten van XS4ALL. Klanten van XS4ALL die gebruik van maken van Hosting-diensten worden daarover persoonlijk geïnformeerd. Actiecomité XS4ALL Moet Blijven is verbaasd over de stap van KPN zo meldt het in een persbericht.
"De ontmanteling van XS4ALL is tot grote verrassing van actiecomité XS4ALL Moet Blijven op stiekeme wijze begonnen: meerdere klanten hebben een e-mail gehad waarin staat dat alle hosting bij XS4ALL per 1 oktober wordt opgeheven. Opvallend genoeg is dit nog niet breed bekend gemaakt door KPN: tal van klanten hebben de mail nog niet gehad, er is geen aankondiging te zien op xs4all.nl en op xs4all.nl/hosting staan nog steeds de opties voor verschillende pakketten om websites en databases bij XS4ALL te hosten. Klanten die al wel een mail hebben gehad eind maart worden verwezen naar een andere site, xs4all.nl/hostingdiensten, waarop valt te lezen dat alle hosting per 1 oktober verdwijnt", aldus het actiecomité.
KPN meldt in een verklaring: "Hosting is een relatief kleine activiteit van XS4ALL waar een beperkt aantal klanten gebruik van maakt en we hebben besloten om daarmee te stoppen. Klanten van XS4ALL die gebruik van maken van Hosting-diensten worden daarover persoonlijk geïnformeerd. Daar zijn we gisteren mee begonnen en daarbij verwijzen we ook naar de website van XS4ALL https://www.xs4all.nl/hostingdiensten/ waar meer informatie te vinden is en ook antwoord op veelgestelde vragen."
Meerdere XS4ALL-klanten hebben actiecomité XS4ALL Moet Blijven laten weten erg geschrokken te zijn van de aankondiging. "Er was ons door KPN beloofd dat er niets zou veranderen als XS4ALL zou worden opgeheven, nu blijkt echter dat nota bene álle hosting verdwijnt,’ aldus XS4ALL-klant Jim van de Zon. Maximo Ibarra, de voormalig CEO van KPN, had eerder op een aandeelhoudersvergadering van KPN aan bezorgde XS4ALL-klanten expliciet en herhaaldelijk laten weten dat er niets voor hen zou veranderen. “Nothing will change,” zei hij toen. Hij voegde zelfs toe: "Nothing means nothing”. Dat moeten we kennelijk letterlijk nemen, dat zijn belofte niets betekent", aldus Van de Zon.
Actiecomitéwoordvoerder Kirsten Verdel: "Het enige wat er uiteindelijk gebleven is tot nu toe is de naam, verder wordt er momenteel gewoon gewerkt aan het overhevelen naar KPN van alles wat XS4ALL is en waar het voor stond. Dat hosting gewoon helemaal verdwijnt is echt een schok voor klanten. Je zou toch denken dat ze dat netjes laten draaien, of het verkopen aan een andere partij. Maar er wordt nu letterlijk aan klanten gecommuniceerd dat als ze niet zelf verhuizen voor 1 oktober, hun hostingdiensten automatisch worden stopgezet op 1 oktober. Dat gaat nog veel drama’s en gedoe opleveren natuurlijk en het gaat tegen alle beloftes van KPN in."
Actiecomité XS4ALL Moet Blijven maakte zich vanaf het begin al zorgen over de beloftes van KPN. "Het is niet voor niets dat we met behulp van duizenden XS4ALL-klanten Freedom Internet als alternatief hebben opgericht", aldus Verdel. "Dat was vooral bedoeld omdat we de strijd van XS4ALL voor privacy en veiligheid ontzettend belangrijk vonden om voort te zetten, maar dat nu ook diensten gewoonweg vervallen maakt het wel extra cru. Freedom was al gestart met co-location en was bezig met het opzetten van een shared hostingaanbod. Dat wordt nu versneld uitgevoerd, zodat XS4ALL-klanten die hun hosting willen houden vóór 1 oktober de overstap naar Freedom kunnen maken. Veel oud-medewerkers van XS4ALL zitten al vanaf het begin bij Freedom, zij weten goed hoe ze dat moeten regelen.’"
Freedom
Freedom zelf kondigt aan dat er een voorintekenlijst komt voor klanten die shared hosting willen. De eerste duizend klanten krijgen dat dan een half jaar gratis aangeboden. “We zijn al bezig met het ontwikkelen van een aantal hosting diensten, deze gaan we nu versneld uitrollen”, aldus Anco Scholte ter Horst - algemeen directeur Freedom Internet. Freedom biedt al een basispakket vanaf 10 euro per maand. Twan Welboren (operationeel directeur Freedom Internet): “De meeste XS4ALL hosting klanten hebben voldoende aan ons basispakket; we helpen hen uiteraard met een soepele overstap naar Freedom. Wij leggen de lat voor onszelf hoog; we willen dat het product zo veilig en soepel mogelijk loopt én we willen de support bieden die onze klanten verdienen. Wegens het bericht van XS4ALL gaan we het product nu versneld in meerdere stappen uitrollen en opschalen, zodat deze groep mensen niet ineens gedwongen hun website verliest.”
“Freedom is begonnen met het leveren van internet, vervolgens zijn daar televisie en bellen aan toegevoegd. Deze diensten zijn momenteel vooral nog gericht op particulieren. Het doel is om dit nu verder uit te breiden, zodat we ook aan de zakelijke markt kunnen leveren. Te beginnen met hostingproducten. Daarbij zorgen we er natuurlijk voor dat we trouw blijven aan onze kernwaarden: veilig en vrij internet en klantenservice die persoonlijk en laagdrempelig is. Afgelopen jaar lanceerden we al ‘managed hosting’ en ‘colocation’, maar vóór september 2021 voegen we daar dus ook shared webhosting aan toe”, aldus Anco.
Freedom verwacht een hoge vraag naar de nieuwe hostingdienst, mede vanwege het feit dat klanten van XS4ALL hun shared webhosting binnenkort verliezen. Daarom heeft het bedrijf op de website een voor-intekenlijst gemaakt voor geïnteresseerde klanten. De mensen die zich hiervoor (vrijblijvend) aanmelden krijgen, in volgorde van aanmelding, informatie over de lancering van de dienst. Bovendien ontvangen de eerste duizend klanten die vervolgens besluiten een shared webhostingdienst af te nemen, het eerste half jaar gratis.