Rotra houdt belangrijke data in Nederland door migratie naar Oracle Cloud
Klanten van Rotra kunnen nu nog eenvoudiger hun vrachtzendingen wereldwijd volgen. De logistiek dienstverlener rondde onlangs de migratie van drie applicaties naar de Oracle Cloud af. Transfer Solutions speelde een belangrijke adviserende rol, ontwierp samen met Rotra de architectuur en verzorgde de gehele migratie. De omgeving is ingericht op het voor Rotra onmisbare Forwarding Management Systeem (FMS); een applicatie met bijvoorbeeld track & trace-informatie. “Het was voor ons belangrijk dat onze data in Nederland bleef.”
Vanuit vestigingen in Nederland en België verzendt expediteur Koninklijke Rotra vracht per schip of vliegtuig voor klanten en partners. Met digitaal platform rotraNext heeft Rotra de gehele logistieke keten gedigitaliseerd en voorziet zij in efficiency, kosten- en tijdsbesparing en volledige procescontrole en transparantie. Rotra Business Support heeft gekozen voor een multicloudstrategie: alle applicaties en bijbehorende databases migreren naar de Oracle Cloud of Azure, of worden vervangen door SaaS-applicaties. “Per workload kiezen we voor de beste oplossing”, zegt Samir Rharouadi, Product Development Manager bij Rotra Business Support. Voor de invulling van de strategie werkt Rotra Business Support samen met ICT-partner Transfer Solutions.
De grootste te migreren applicatie was het FMS. “Het is de backbone van onze organisatie, waarin we al onze operationele handelingen van A tot Z uitvoeren”, legt Rharouadi uit. “Dat gaat van het salesproces, tot het opstellen van documenten en het communiceren met klanten in combinatie met ons klantportaal.” Transfer Solutions speelde een adviserende rol bij de keuze voor de Oracle Cloud als platform, ontwierp samen met Rotra de architectuur en verzorgde in vier maanden tijd de complete migratie. “FMS is een Oracle-applicatie, maar belangrijk voor ons was ook dat onze data in Nederland bleef.”
Kans om te groeien
De productiemigratie, inclusief een uitgebreide testfase, nam vier maanden in beslag en is nu succesvol afgerond. Rharouadi: “Het is prettig dat we dit traject samen met Transfer Solutions hebben afgelegd. Wij hebben zelf de nodige Oracle-kennis in huis en als je dan werkt met een Oracle-specialist merk je dat je dezelfde taal spreekt. Het traject is dan ook heel soepel verlopen. Als we al problemen tegenkwamen onderweg werden deze door Transfer Solutions snel opgelost.”
“De performance van de applicatie is beter geworden in de nieuwe omgeving”, constateert Jelle Bouwhuis, Business Development Manager bij Transfer Solutions. “Ook is het van belang om een omgeving te hebben die kan opschalen wanneer dat nodig is. Klanten van Rotra kunnen nu met een API-platform hun data en rapportages, bijvoorbeeld track & trace-informatie, zelf ophalen. Het klantportaal heeft een rechtstreekse verbinding met de FMS-cloudomgeving. Dit is een project dat heel hard groeit, wat wij kunnen faciliteren doordat we een platform gebruiken dat deze groei ondersteunt.”
Lees in de volledige casebeschrijving over de uitdagingen van deze migratie.