Huawei incasseert grootste omzetdaling ooit in tweede kwartaal
Technologieconcern Huawei rapporteert zijn grootste omzetdaling ooit in de eerste helft van 2021. Het bedrijf genereerde een omzet van 320,4 miljard yuan (49,56 miljard dollar), bijna 30 procent minder dan in dezelfde periode in 2020. Amerikaanse sancties hebben ertoe geleid dat het Chinese bedrijf een deel van zijn ooit dominante handsetactiviteiten te verkopen, terwijl nieuwe groeigebieden nog niet volwassen genoeg zijn om dit te compenseren.
De grootste daling komt voor rekening van de consumentendivisie van Huawei (waaronder de handsets), waar de omzet met 47 procent daalde tot 135,7 miljard yuan. Het bedrijf boekte wel een stijging van 0,6 procentpunt van zijn nettowinstmarge tot 9,8 procent, grotendeels als gevolg van efficiëntieverbeteringen, aldus Reuters.
Zwarte lijst
In 2019 plaatste de voormalige Amerikaanse president Donald Trump Huawei op een zwarte lijst voor export en verbood het de toegang tot kritieke technologie van Amerikaanse oorsprong, wat van invloed was op het vermogen om zijn eigen chips en broncomponenten van externe leveranciers te ontwerpen.
De sancties hinderden Huawei's handsetactiviteiten, waarbij Huawei in het tweede kwartaal van dit jaar voor het eerst in meer dan zeven jaar uit de top vijf van leveranciers in China viel, met een afzet van 6,4 miljoen handset (aldus Canalys). Dit is een enorme val in vergelijking met de afzet van 27,4 miljoen handsets in het tweede kwartaal van 2020 in China. Dat is exclusief Honor-budgethandsets. Huawei verkocht het merk in november. De consumentenbusiness bracht in 2019 nog meer dan de helft van de omzet van het bedrijf binnen.
Groei enterprisetak
De omzet van Huawei's telecomapparatuur daalde ook met 14 procent in de eerste helft van 2021, wat volgens een woordvoerder gedeeltelijk te wijten was aan de vertraging van de uitrol van 5G in China. De omzet van Huawei's enterprise business group groeide wel in het eerste halfjaar: met 18 procent tot 42,9 miljard yuan, omdat de uitbraak van COVID-19 de zakelijke vraag naar ICT-connectiviteit aanwakkerde.
Volgens een interne memo van oprichter en CEO Ren Zhengfei in mei ingezien door Reuters, probeert Huawei zich te richten op software en zakelijke gebieden die niet het risico lopen van Amerikaanse druk. "Ons doel is om te overleven, en om dat duurzaam te doen", zegt Eric Xu, de roterende voorzitter van Huawei, in een verklaring over de resultaten. "We hebben onze strategische doelen voor de komende vijf jaar bepaald."
Minder afhankelijkheid
Het bedrijf begon in juni met de uitrol van zijn Harmony-besturingssysteem, wat betekent dat het niet langer volledig afhankelijk is van het Android-platform van Google. Amerikaanse sancties weerhielden Google ervan technische ondersteuning te bieden aan nieuwe telefoonmodellen van Huawei.
"Ondanks een daling van de inkomsten uit onze consumentenactiviteiten als gevolg van externe factoren, hebben we er vertrouwen in dat onze carrier- en enterprise-activiteiten gestaag zullen blijven groeien", aldus Xu.