Commodity intelligence-platform Vesper haalt vijf miljoen euro op
De snelgroeiende Amsterdamse scale-up Vesper heeft 5 miljoen euro opgehaald in een seed-ronde onder leiding van venture-studio Slimmer AI. Aan de financieringsronde nam een aantal angel-investeerders deel, waaronder Adriaan Mol, oprichter van de unicorns Mollie en MessageBird.
Het in oktober 2019 door Alexander Sterk gelanceerde Vesper lost de grote uitdagingen op waarmee grondstoffenhandelaren, kopers en verkopers mee hebben te maken. Uitdagingen zijn onder meer: een gebrek aan nauwkeurige en onafhankelijke informatie, verouderde en ongelijksoortige systemen. Ook hebben handelaren, kopers en verkopers behoefte aan realtime inzichten met toegevoegde waarde. De vraag naar ‘commodity intelligence’ blijft stijgen en bereikt tegen 2026 een verwachte totale marktomvang van $ 4,9 miljard.
Minder dan twee jaar na de start heeft Vesper veel grote merken als klant, waaronder Nestlé, Fonterra, Cargill, Unilever, Lactalis en Danone. Vesper helpt hen om hun handelsstrategieën te verbeteren, weloverwogen prijsbeslissingen te nemen en risico’s te verkleinen.
“Als grondstoffenhandelaar had ik bij het gebruik van legacy-systemen heel direct te maken met allerlei issues: gedecentraliseerde informatie, weinig innovatie en een gebrek aan realtime bruikbare inzichten. Hierdoor kon ik mijn werk niet goed doen. Het was dus duidelijk dat de er ruimte was voor een andere aanpak”, zegt oprichter Alexander Sterk. "Vesper biedt onze klanten een toonaangevende gebruikerservaring. Ook worden klanten voorzien van voorspellende – door AI gedreven - inzichten, die door de samenwerking met Slimmer AI alleen nog maar verder worden verbeterd.”
Naast de superieure UX/UI - ontworpen door kopers en verkopers voor kopers en verkopers - biedt Vesper een eigen prijsbenchmarking-oplossing: de Vesper Price Index. Deze omvat marktvoorspellingen die worden aangedreven door datawetenschap en AI. Vesper's realtime prijsstelling, volume- en voorraadinformatie en prognose-inzichten stellen verkopers, kopers en handelaren in staat om met vertrouwen en gemak te handelen.
Met het extra kapitaal dat in deze startronde is opgehaald, zal Vesper zijn groeiambities versneld kunnen waarmaken. De scale-up gaat nieuwe grondstofcategorieën op het Vesper-platform aanbieden. Ook is er door het extra kapitaal nu de mogelijkheid om nieuwe mensen aan te nemen op strategische posities, zowel op technisch als commercieel vlak.
“Vesper is een uitzonderlijk commercieel succesverhaal, zeker in zo'n vroeg stadium. Maar wat de meeste indruk op me maakte, was dat Vesper een toonaangevend product heeft gebouwd dat erg geliefd is bij hun klanten. We zijn verheugd om samen te werken met Vesper en kijken ernaar uit om bij te dragen aan hun succesvolle opschaling.” zegt JC Heyneke, CEO Slimmer AI.