Redactie - 01 november 2021

Apple herovert tweede plaats met sterke iPhone 13-afzet

Apple herovert tweede plaats met sterke iPhone 13-afzet image

Het wereldwijde tekort aan chips heeft ervoor gezorgd dat de smartphoneafzet in het derde kwartaal van 2021 met 6 procent is gedaald. Samsung was opnieuw de marktleider, met een afzet van 69,4 miljoen eenheden en een aandeel van 21 procent. Apple heroverde de tweede plaats met de introductie van de iPhone 13, met een afzet van 49,2 miljoen smartphones en een groei van 14 procent. Xiaomi was goed voor de derde plaats in, met een afzet van 44,0 miljoen toestellen en een aandeel van 14%. OPPO en Vivo namen de vierde en vijfde plaats in met een afzet van respectievelijk 36,7 miljoen en 34,2 miljoen toestellen.

"De iPhone 13 kende een sterke start", zegt Canalys Research Analyst Le Xuan Chiew. “De pre-orders waren hoog en, in tegenstelling tot vorig jaar, kon Apple de volledige macht van zijn winkels gebruiken om de verkoop te stimuleren. Voor klanten met een twee of drie jaar oude iPhone zijn de apparaten een overtuigende upgrade gebleken, met betere camera's, batterijduur en natuurlijk 5G. Maar de prestaties van Apple gaan veel verder dan de iPhone 13. Het hield bijvoorbeeld het momentum van de iPhone 12 vast met wholesale-kortingen achter de schermen. Apple boekt snelle vooruitgang met nieuwe B2B-kanaalinitiatieven over de hele wereld en blijft in de gunst bij mobiele aanbieders. Apple helpt hun klantenbestand naar 5G te leiden en iPhones voorrang te geven in hun portfolio's. Apple zal te maken krijgen met enige druk op het aanbod en heeft zijn iPhone-productiedoelstelling voor het vierde kwartaal van 2021 versoepeld. Maar Apple is een krachtpatser op het gebied van inkoop, zijn geavanceerde apparaten maken hem minder kwetsbaar dan veel concurrenten, en Apple zal volgend kwartaal mikken op de nummer één plek. ”

"De situatie van Android was minder rooskleurig, met een daling van de afzet met 9%", zegt Canalys-hoofdanalist Ben Stanton. “Maar de fortuinen van de verkopers waren gemengd. Samsung worstelde opnieuw met de levering van toestellen uit de Galaxy A-serie. Xiaomi zag ook dat de vraag groter was dan het aanbod, maar dit was deels te wijten aan een kaskraker in het voorgaande kwartaal, waardoor de beschikbare voorraad op was. Daarentegen kenden OPPO en Vivo een opleving in het derde kwartaal nadat corona in het voorgaande kwartaal de kernmarkten in Zuid-Azië had getroffen. En enkele andere grote leveranciers zagen ook positieve tekenen, met Transsion en Realme toenemende afzet te midden van wereldwijde expansie, en Lenovo bloeide in Amerika op nadat zijn belangrijke concurrent LG wegviel. Dat gezegd hebbende, buiten de top 10 hebben kleinere merken over het algemeen te lijden."

"Tekorten ontstaan nu ook aan de bovenkant, met het ontbreken van een Samsung Galaxy Note-smartphone dit jaar", vervolgde Stanton. “Samsung heeft in het derde kwartaal van 2021 meer dan 3 miljoen van zijn opvouwbare apparaten, de Galaxy Z Flip3 en Fold3, afgezet, wat indrukwekkend is, maar niet genoeg om het gat te vullen. Concurrenten cirkelen nu rond dit vacuüm, met nieuwe apparaten zoals Google's Pixel 6 Pro en Xiaomi's 11T Pro. Maar aangezien tekorten aan chipsets het aanbod beperken, zal de echte kans niet het high-end volume zijn. In plaats daarvan zal de belangrijkste kans strategisch zijn, aangezien deze merken in staat zullen zijn om premium sentiment op te bouwen en belangrijke kanaalposities in operatorportfolio's te verwerven."

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!