Afzet Chromebooks en tablets laten eerste daling zien sinds uitbraak corona
Na vijf kwartalen van groei gedreven door hogere verkoopaantallen voor werken en leren op afstand, is de wereldwijde afzet van Chromebooks en tablets voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus begin 2020 gedaald. De afzet van Chromebooks daalde met 29,8 procent jaar-op-jaar in het derde kwartaal van 2021 tot 6,5 miljoen exemplaren. De tabletafzet liet een daling van 9,4 procent op jaarbasis zien en daalde tot 42,3 miljoen exemplaren. Dat blijkt uit de voorlopige data van IDC.
De versoepeling van de coronamaatregelen in veel regio's leidde tot hogere uitgaven in andere categorieën, waardoor de vraag naar Chromebooks en tablets afnam. De daling komt ook voort uit de vergelijking met een sterk derde kwartaal in 2020, toen de afzet van consumentenapparatuur een hoogtepunt bereikten.
"Veel scholen en overheden bliezen hun budget op om apparatuur voor leren op afstand te leveren en zelfs consumenten kochten in sterke mate apparatuur om te leren in 2020. Als gevolg hiervan wordt op korte termijn enige verzadiging in de onderwijsmarkt verwacht", zegt Anuroopa Nataraj, senior onderzoeker. analist bij IDC's Mobility en Consumer Device Trackers. "Dit heeft tot op zekere hoogte rechtstreekse gevolgen voor Chromebooks en zelfs tablets, vooral in ontwikkelde markten zoals de VS en West-Europa, vanwege de hoge volumes in de voorgaande kwartalen. Chromebooks blijven echter hun voetafdruk vergroten in opkomende markten zoals Azië/Pacific (met uitzondering van Japan en China), Latijns-Amerika en het Midden-Oosten en Afrika, maar de verkoop in deze regio's is goed voor minder dan 13 procent van het totale Chromebook-volume en is dus verre van het verplaatsen van de wereldmarkt."
De verkoop van tablets groeide het afgelopen jaar als gevolg van vele factoren, waaronder hun veelzijdigheid, tekorten aan componenten aan de pc-kant en een relatief lagere verkoopprijs. Ondanks de vertraging van de vraag, zal het commerciële gebruik van tablets in branches zoals logistiek, gezondheidszorg en bankwezen naar verwachting aanhouden, aangezien de pandemie de manier heeft veranderd waarop veel van deze bedrijven hun dagelijkse activiteiten uitvoeren.
"Hoewel de verminderde vraag grotendeels de oorzaak is van de dalingen in deze categorieën, is een beperkt aanbod ook een factor geweest", zegt Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager voor IDC's Mobility and Consumer Device Trackers. "De combinatie van deze twee factoren zal waarschijnlijk kansen creëren voor pc-fabrikanten, aangezien gedeelde componenten, productiecapaciteit en vrachtbeschikbaarheid kunnen worden verschoven naar andere categorieën, zoals Windows-notebooks of misschien gaming-pc's, die een grotere vraag en grotere winstgevendheid laten zien. "